2791
Sök

Vilket håll ska kolvarna sitta i en b230fk motor?

326 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
som de står. spelar de nån roll vilket håll man sätter kolvarna i motorn? om de finns fram och bak på kolvarna? snabba svar nu , ska sätta i kolvarna ikväll. mvh

35 Inlägg
3 augusti 2010
brukar väl finnas en pil på kolvtoppen som ska pekas framåt.

326 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
okej så om man har kolvarna i så ska pilen peka mot de håll kamremmen sitter?

35 Inlägg
3 augusti 2010
grindborg1 skrev:
okej så om man har kolvarna i så ska pilen peka mot de håll kamremmen sitter?

japp. alltså framåt.. smile

komihåg att vrida kolvringsöppningarna 20grader från varandra.. alltså ena kolvrings öppningen typ kl12 andra kl4 å tredje kl8.. fast det kanske du visste redan smile

mvh
Senast redigerat av _Laddtryck_ (3 augusti 2010)

326 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
skönt smile då vet man de smile men stakarna då? de står ju 1,2,3 och 4 på dom tongue spelar de nå roll på de hur dom sitter? har för mej att dom satt vända mot de håll turbon sitter tongue

35 Inlägg
3 augusti 2010
grindborg1 skrev:
skönt smile då vet man de smile men stakarna då? de står ju 1,2,3 och 4 på dom tongue spelar de nå roll på de hur dom sitter? har för mej att dom satt vända mot de håll turbon sitter tongue

tror inte de spelar någon roll bara överfallet sitter rätt smile

6 692 Inlägg
3 augusti 2010
Jag skulle sätta dem i ordning..måste ju finnas en anledning till att de har numrerat dem?

De/Dem

35 Inlägg
3 augusti 2010
Malheus skrev:
Jag skulle sätta dem i ordning..måste ju finnas en anledning till att de har numrerat dem?

jo de är klart.. fattade som han fundera åt villket håll siffrona skulle sitta..roll

326 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
ja jag fatta självklart att de ska sitta i ordning smile men om nummerna ska sitta åt höger eller vänster hållet. står man framför motorn och den är upp och ner så är nummrena åt höger, om de ska vara så? annars om de är fel vad kan hända?

326 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
kolvar vev och stakar är i motorn nu , jag vet bara inte vad hur många nm man ska dra veven och svänghjulet. nån som vet de? toppen skulle ju dras 20nm  60nm 90 grader och stakar 20nm 90 grader. men hittar ingenstans hur veven och svänghjul ska dras. tack för svar

1 772 Inlägg
4 augusti 2010
grindborg1 skrev:
kolvar vev och stakar är i motorn nu , jag vet bara inte vad hur många nm man ska dra veven och svänghjulet. nån som vet de? toppen skulle ju dras 20nm  60nm 90 grader och stakar 20nm 90 grader. men hittar ingenstans hur veven och svänghjul ska dras. tack för svar

Svänghjulet ska iallafall dras med 70 Nm.
Senast redigerat av NordstromJ (4 augusti 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 915 Inlägg
4 augusti 2010
kolla på 7/900 klubbens forum, där finns alla moment till motorn.

grindborg1 skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök