10 augusti 2010
Trådstartare
Det sitter ju två temperaturgivare på en modern motor, den ena (som förmodligen är en pt100 eller ett termoelement eller något liknande är kopplad till styrenheten och är till för att ge motorn lite extra bränsle fram till att den har kommit upp i rätt arbetstemperatur (choke).
Den temperatursensorn struntar vi tillsvidare...
Den andra som sitter precis bredvid däremot...
Den är av en aningen billigare modell och har som enda uppgift att skicka en signal till visarinstrumentet på instrumentpanelen.
Jag har en Subarumotor och den temperatursensorn ger runt 800 ohm vid normal rumstemperatur (avstängd motor i bil som står ute i cirka 20 grader).
Jag har köpt ett nytt visarinstrument för motortemperaturen som jag ska sätta i instrumentbrädan. Temperaturinstrumentet är av fabrikatet Autometer.
Till Autometerinstrumentet följde det med en liten temperaturgivare som ger cirka 1,5kohm vid normal rumstemperatur (alltså ett helt annat temperaturområde mot givaren i motorn).
Jag skruvade bort givaren som sitter i min motor och tänkte sätta i givaren som följde med mitt temperaturinstrument, både storleken på känselkroppen och gängan såg ut att stämma nämligen.
Tryckte på lite gängtätning på min nya temperaturgivare och länkte montera den men naturligtvis så enligt Murphys lag så gick det inte.
Mätte känselkroppen och den var knappt en halv millimeter tjockare i diameter och kollade med gängtolk och kom fram till att inte gängan heller var samma. Dessutom så kunde man se med blotta ögat att Autometergivaren var längre än den från Subarumotorn.
Det jag undrar är var man kan hitta en "custom temperatursensor"?
Alltså en som är Subaru fysiskt och Autometer elektriskt?
Håll avståndet till bakomvarande fordon!