5644
Sök

Neodym VS vanlig magnet

4 693 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Jag funderade lite på vad som är skillnaden egentligen.
En magnet är väl en magnet?

vad är det som gör dom bättre?

Booyakasha!

400 Inlägg
13 augusti 2010
Enligt vad jag förstått det så krävs det mindre ström för att en neodym-magnet ska ha samma verkningsgrad som en "vanlig". Därför kan man göra dem mindre vilket resulterar i mindre högtalare, och grundare monteringsdjup.

Desto mer insatt är jag dock inte..

Mvh. Jonatan

21 761 Inlägg
13 augusti 2010
Neodymium har betydligt starkare magnetfält än Ferrit (vanliga magneter), därför kan de göras mindre för samma styrka. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2010
Drönirettab skrev:
Neodymium har betydligt starkare magnetfält än Ferrit (vanliga magneter), därför kan de göras mindre för samma styrka. smile

Eller så gör man dem lika stora för mer styrka :-)
Det jobbiga är om man råkar sätta en sån magnet mot nåt i stål....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
En till fråga.... varför sitter alltid sådana i rader eller vad man ska säga. Dom sitter inte som en Ferrit

*stolt som använder nya ord big_smile*

Booyakasha!

4 693 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Tack för den! Då har man lite mer kött på benen smile

Men jag skulle vilja veta vad det är som gör den så stark.
Kanske för avancerat att ta upp ens.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
15 augusti 2010
Då får du nog kolla i någon form av "uppslagsbok", antingen på nätet eller i en gammal hederlig kemibok. smile

4 693 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Efter ha läst några rader av detta så gav jag upp http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium_magnet

Booyakasha!

451 Inlägg
15 augusti 2010
Enkelt uttryckt så kan man säga att magnetism uppstår när vissa metaller fysiskt ändrar sin inre ordning till en rak och riktad ordning istället för huller om buller.

Järn har väldigt lätt för att ändra på sin ordning och reagerar starkt när det kommer i närheten av en magnet, men järnet förlorar lika lätt sin magnetism och återgår till sitt o-ordnade stadie så fort magneten tas bort. Ferritmagneter har mycket svårare att ändra sin ordning och behåller därför sin magnetism väldigt länge. Neodym-magneter är de starkaste magneterna helt enkelt eftersom de är bäst på att hålla ordning på magnetismen. (och att de är de bästa på att lägga sig i ordning vid magnetiseringen såklart!)

Värt att tillägga:
Neodym-magneter tappar delvis sin magnetiska kraft vid temperaturer så låga som 80 grader!
(vet inte vad som gäller för vanliga magneter)
Senast redigerat av Rigan (15 augusti 2010)

Sök