6652
Sök

Val av objektiv och filter för fotografering vid medelhavet

8 921 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Att fotografera är kul och jag gör det hellre än bra, visst jag lyckas att få bra bilder men oftast är det slumpen som gör att bilderna blir bra.
Brukar ta ca 2000 bilder på semesterresorna och några blir jag riktigt nöjd med.

Vill nu gå i från "Autoläget" och i stället ta bättre bilder och märkte ganska snart att 18-55 objektivet måste utökas.
Har införskaffat ett Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR och UV filter samt ett polariseringsfilter stativ finns sedan tidigare.

Kamerorna är en Nikon D40 och en D3000 har även Panasonic DMC-727 men den används endast till att filma med (HD film med den kameran blir riktigt bra och duger till semesterfilmerna och att den är liten gör att det käns onödigt att köpa en renodlad filmkamera)

Tips och idéer tas tacksamt emot om hur man tar dom ultimata semesterbilderna vid medelhavet.

Klistarde trådarna är avverkade och fått bra info därifrån

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
13 augusti 2010
Nu kör jag Canon, men det finns alltid bra motsvarigheter. Det beror lite på vad du själv är ute efter. Personligen hade jag slagit till på ett bra 45 - 500 mm, fast objektiv, med lågt bländartal. Det blir den perfekta mixen för mig. Ett 70 - 200 f/4L IS USM och ett 50 f/1,2 USM.

Det finns ju t.ex:

Nikon AF 50/1,8D.
Zeiss Planar T* 50/1,4 ZF 2 till Nikon...
...o.s.v.

Upplever att just 50 mm ger en såndär perfekt känsla vid porträtt, närbilder, o.s.v... så länge man inte vill fota något som är för långt bort. Det låga bländartalet gör dessutom att bilderna får världens finaste skärpedjup.

Sanizz
13 augusti 2010
Har du läst manualen? Om inte så står det faktiskt rätt mycket där, så börja där isånna fall.
Sen så börja leka runt med slutartider och bländarprioritet. Alltså dom halv-automatiska lägena.
Klicka in dig på fotosidan.se och studera fotoskolan.
Youtube har en jäkla massa sök på tex photograpy tutorial eller liknande..

Och jo filter. Polarfilter kan va bra o ha men köp inget fören du känner behovet av det smile Så slipper du lära dig samma dyra läxa som jag fick lära mig smile
Senast redigerat av Sanizz (13 augusti 2010)

8 921 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Manualerna har jag läst samt att jag fipplat runt i menyerna och testat diverse slutartider och bländare.
Fotar nästan bara i P läget numera.

Undrar även varför det finns så många olika UV-filter hittar ingen bra info om vilket man ska ha eller det kanske inte spelar så stor roll vilket man väljer.

Hexenhammer Har kollat på Nikon AF 50/1,8D och tror att den inte lämpar sig för semesterbilder då man nästan uteslutande tar bilder på omgivningen.
Bilden tagen med D40 och 18-55
http://www.geting.se/image.php/257538-DSC_0362.JPG

Ett 18-300 borde fungera någorlunda bra så man slipper släpa med sig så många objektiv från hotellet.

Sanizz Vad var det du fick lära dig om polarfilter?

Klockrent på http://www.fotosidan.se finns ju allt jag behöver veta, tack för tipset

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 augusti 2010
Hamilton skrev:
Manualerna har jag läst samt att jag fipplat runt i menyerna och testat diverse slutartider och bländare.
Fotar nästan bara i P läget numera.

Undrar även varför det finns så många olika UV-filter hittar ingen bra info om vilket man ska ha eller det kanske inte spelar så stor roll vilket man väljer.

Hexenhammer Har kollat på Nikon AF 50/1,8D och tror att den inte lämpar sig för semesterbilder då man nästan uteslutande tar bilder på omgivningen.
Bilden tagen med D40 och 18-55
http://www.geting.se/image.php/257538-DSC_0362.JPG

Ett 18-300 borde fungera någorlunda bra så man slipper släpa med sig så många objektiv från hotellet.

Sanizz Vad var det du fick lära dig om polarfilter?

Klockrent på http://www.fotosidan.se finns ju allt jag behöver veta, tack för tipset

Mvh
Hamilton

Om du har ett 55 - 200 sedan innan så kan jag visst bara rekommendera 50mm. Jag använder mycket 14mm, 100mm macro, 70-200 o.s.v. Men inget klår 50mm. Oerhört bra bilder, det blir sanslöst mycket mer levande o.s.v. Sen är jag fortfarande inte allt för insatt i Nikon, vilken optik som har hur mycket vinjettering, distortion o.s.v. Men även Canons billigaste 50mm (ca 1.200 kr) är roligare än många av dom dyraste objektiven, tycker jag själv. Fick jag välja vilket objektiv jag skulle använda på semester, så skulle det vara EF 50 f/1,2L USM och EF 70 - 200 f/4L IS USM. Då täcker man både för närbilder och distansfotografier med bra optik.

Sök