Vad hände med mitt ljud?

Mattssonn
15 augusti 2010 · 8 Inlägg

Tjena!

Kan väl inleda med att säga att jag är totalt okunnig inom ljud och allt runt omkring ljud grejer!

MEN iallafall! Var ute och körde med bilen, satt och lyssnade på hög musik. Sänkte och stängde av bilen, lossade fronten på stereon och la den i handsfacket och låste bilen!


2timmar senare så skulle jag iväg igen och satte i stereon som vanligt och märkte att någonting inte stämde? vilket det inte gjorde heller!

Det enda som spelade var baslådan och 2 diskanter fram?

ljudet var inkopplat i bilen när jag köpte den och föregående ägare sa att ett slutsteg driver speakers och ett annat steg till basen.

Har kollat säkringar och allt stämde samt att alla kablar sitter i? Hur ska jag gå tillväga för att hitta mitt problem?

Någon är säkert hur kunnig som helst inom detta och kan ge mig ett lätt svar smile


MVH

MartinF
15 augusti 2010 · 372 Inlägg

Till att börja med kan du ju kolla säkringarna på slutsteget också om de inte var de du menade med säkring. Kolla därefter ifall bägge slutstegen "slår på" när du startar stereon.

Mattssonn
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Säkringarna är hela och båda slutstegen går igång!

Annevare
16 augusti 2010 · 189 Inlägg

Om stegen sitter nära varandra så prova kasta om lågnivå kablarna, så att lågnivån från steget till basen går till steget på högtalarna och tvärtom.

Om basen fortfarande spelar så är det antingen steget eller kablarna till högtalarna som det spökar i.

Om högtalarna börjar spela så är det ju antingen nån inställning i stereon som blivit nolllad eller lågnivå kabeln som har pajat.

Hoppas du förstår hur jag menar och att det löser sig.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Mattssonn
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Förstod precis vad du menade! Får testa det efter jobbet idag smile tack för svaret!!

Mattssonn
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Kom att tänka på att på det stora steget som driver basarna så står det bass och finns en del rattar att vrida på och på det andra minde steget står det speakers på! Det finns ingenting som kan gå sönder ifall man kopplar över så?

_DamnIt R1 driver!
16 augusti 2010 · 5 128 Inlägg

Högtalarna kommer ju spela fel frekvens, och det kan va skadligt i längden. Men du ska ju bara kasta om lågnivåkablarna för att utesluta ett fel. Så att bara testa på låg volym är ingen fara

Annevare
16 augusti 2010 · 189 Inlägg

Det borde inte gå sönder, men du behöver inte dra på på hög volym det ända vi vill kolla är om det blir något liv i högtalarna. Men om du känner dig osäker kan du ju dra fram multimetern istället och mäta om det kommer någe ström på kablarna.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Mattssonn
16 augusti 2010 · 8 Inlägg

Fick löst problemet efter en del felsökning smile , tack för svaren grabbar!

_DamnIt R1 driver!
16 augusti 2010 · 5 128 Inlägg

Vad va det som va fel då?

Mattssonn
17 augusti 2010 · 8 Inlägg

Efter att jag kopplat ur och in andra slutsteg och ändå fick någon ordning på det så testade polaren att trycka lite försiktigt på högtalaren medans ljudet spelades och då hoppade den igång lite halvt typ, så ALLA högtalare ska bytas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang