6120
Sök

Skaffa F-Skattsedel, lite frågor!

3 259 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Hej! Går i lite tankar att skaffa F-skattsedel, har tröttnat på att gå arbetslös nu! Jag vet inte om jag har förstått detta rätt men jag kan om jag har f-skattsedel byta tex en växellåda åt någon ena dagen och andra dagen kanske byta plåttak på någons vedbo? Man behöver alltså inte inrikta sig specifikt på nånting utan kan ha tex en "allservice"?

Och visst betalar man bara skatt på jobben man gör? Om man tex en månad inte får in en enda krona på företaget så har jag inga utgifter den månaden?

Jag har alla verktyg jag behöver och tillgång till garage och det är mest mekjobb på bil o mc jag hade tänkt inrikta mig på, det enda som saknas är att kunna tjäna pengarna!

Nån med tips o erfarenheter om detta? Ska jag lägga ner o skaffa mig en anställning istället? smile Att förtjänsten slutar på 50% av det av kunden betalda beloppet är jag införståd med! Men känns ändå som att man skulle kunna skaffa sig en hygglig lön med mina kunskaper och tillgångar till verktyg.

Om man tex utför 20st jobb i månaden på 1000kr/st, hur många timmars pappersjobb är detta i månaden med allt som hör till?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 augusti 2010
Det ska stämma. Du ska kunna ha F-skattesedel för de jobb du utför. Om skattverket fick bestämma så skulle man nog behöva skatta om man klippte gräset hos grannen för en hundring. Och man betalar bara skatt på jobben man gör. Däremot tror jag att själva F-skattebeviset kostade en viss summa om året, omkring 1.000 kr, om jag inte minns helt fel...

Känner du att du har så bra kontakter så att du skulle kunna leva på det du gör (även om kanske inte från dag ett) så visst, go for it! Däremot måste man ju tänka på att det är mycket avgifter inblandade och att det är svårt att få behålla pengarna man tjänar. Gör man dessutom fel med skatten så kan det ju gå åt skogen totalt. Så det gäller nog att veta vad man ger sig in på.

Och som sagt, både registrering av företag (företagsnamn o.s.v) samt registrering av f-skattesedel kostar en årlig summa. Jag hade en tanke på att dra igång en grafisk byrå vid sidan av mitt vanliga jobb... men frågan är om det ens är värt det. Chansen finns ju att man i princip inte tjänar alls och ändå måste lägga ett par tusen om året på avgifter kopplade till företagsverksamheten...

3 354 Inlägg
17 augusti 2010
Skaffa FA-sedel så kan du få anställning sen och fortf ha företaget vid sidan om.
Och varken jag eller min mor har märkt nån årlig summa för våra enskilda firmor. (min e dock nere för tillfället.)
och registrera Företagsnamn är bara en engångsavgift.
När man har en enskild firma så gäller bara skyddet av företagsnamnet i det län du verkar i

Och har man inget uppdrag under nån längre tid så kan man såkalla Nolla skatten.
Räkna inte med att få pengar från annat håll såsom a-kassa om du har en enskild firma.

Det funkar inte riktigt så att man betalar bara på det man jobbar in utan man får göra en preliminär tabell och då få ut vad man ska betala månadsvis på ett ungefär.

Men när man börjar så kan man få vänta 3 mån med att börja betala Preliminär skatt
Senast redigerat av Seth (17 augusti 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

8 921 Inlägg
17 augusti 2010
Ett litet tilläg till Seth´s inlägg.
Det går ju att skicka in en ny skattedeklaration om man märker att vissa månader är intäkterna mindre.

Hexenhammer:
Att registrera sig för F-skatt kostar inget och det är inget krav att registrera enskild näringsverksamhet hos bolagsverket.

Råder alla som funderar på att starta eget gå på mötena som skatteverket brukar ha (dom är gratis)
http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 01513.html

Fotograf på Tierp iDag

1 874 Inlägg
18 augusti 2010
Seth skrev:
Skaffa FA-sedel så kan du få anställning sen och fortf ha företaget vid sidan om.
Och varken jag eller min mor har märkt nån årlig summa för våra enskilda firmor. (min e dock nere för tillfället.)
och registrera Företagsnamn är bara en engångsavgift.
När man har en enskild firma så gäller bara skyddet av företagsnamnet i det län du verkar i

Och har man inget uppdrag under nån längre tid så kan man såkalla Nolla skatten.
Räkna inte med att få pengar från annat håll såsom a-kassa om du har en enskild firma.

Det funkar inte riktigt så att man betalar bara på det man jobbar in utan man får göra en preliminär tabell och då få ut vad man ska betala månadsvis på ett ungefär.

Men när man börjar så kan man få vänta 3 mån med att börja betala Preliminär skatt

Som jag har förstått det så är kostnaden för företagsregistrering årlig. Vi får betala årliga avgifter här på jobbet. Iofs är det inte jag som sköter om det, men jag har hört om det i alla fall.

1 874 Inlägg
18 augusti 2010
Hamilton skrev:
Ett litet tilläg till Seth´s inlägg.
Det går ju att skicka in en ny skattedeklaration om man märker att vissa månader är intäkterna mindre.

Hexenhammer:
Att registrera sig för F-skatt kostar inget och det är inget krav att registrera enskild näringsverksamhet hos bolagsverket.

Råder alla som funderar på att starta eget gå på mötena som skatteverket brukar ha (dom är gratis)
http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 01513.html

Ok. Jag kan ha fel, men senast jag kollade så var det så. Hade som sagt en del planer på eget ett tag. Men så såg man att det kostade 1.600 kr att registrera sig för F-skatt (årligen), sedan en eller ett par tusen för att registrera företaget (årligen).

945 Inlägg
18 augusti 2010
Det är ingen årlig avgift kan jag bekräfta. Enskild Firma i mitt fall.
Har inte varit under dom närmaste 10åren heller.

Regga en firma gör man 1gång. Likaså summan, den betalar man 1gång.
Kostar heller inget att regga sig för en f-skattsedel. finns verkligen inget man betalar löpande där heller.
Det finns moms och skatt men F-skatten kostar inget. Likaså inget löpande för att äga en firma.

Tyvärr. Du har läst fel. smile

Vem som helst kan starta en firma idag. Enkelt och hela faderullan. F-skatten får många hjälp med.
FA-skatt behöver TS inte regga sig på från han faktiskt HAR ett riktigt jobb.
Någon tipsade om FA ser jag. Onödigt. FA klarar du på en dag och numera har man den hemma.

8 921 Inlägg
18 augusti 2010
Det som kostar är registrering hos bolagsverket F-skattsedeln är gratis och den ansöker man från skatteverket.
Du behöver inte inregistrera enskild firma för att arbeta som enskild näringsidkare eftersom enskild firma inte är någon företagsform utan ett sätt att skydda det namn du driver verksamheten under.

Det viktiga för uppdragsgivarna är heller inte om du har registrerat enskild firma, utan om du är registrerad för F-skatt och moms.

Fotograf på Tierp iDag

945 Inlägg
18 augusti 2010
Rätt som Hamilton skriver. smile  (Trodde aldrig jag skulle hålla med den profilen)

Det kan dock upplevas som seriösare att regga ett namn till sin firma.
Detta kan man också göra senare om man märker att firman faktiskt fungerar.

3 259 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Så nu ska vi se om jag har fattat detta rätt (ursäkta om jag är trög men alla nya ord gör mig snurrig!wink )

Om jag inte har några jobb på min framtida firma på ett halvår så kostar inte firman mig nånting det halvåret? Men om jag tjänar 100.000kr det andra halvåret så försvinner 50.000kr i avgifter o skatt.

Nån som har en uppfattning om pappersjobbet(som jag förövrigt oroar mig för mest) som blir per månad förutsatt att man drar in 10-20.000kr/månad? Hur många timmar ungefärligt?

Sen en undran till, om man enbart har F-skattsedel, kan man då också ha en liten hemsida där man säljer grejor som man tex plockat hem från utlandet eller egentillverkat? Blir det 50% av rena förtjänsten man betalar i skatt o avgifter? Som exempel: Man köper en grej i usa för 1000kr med frakt, säljer den i sverige för 1500kr och man får 250kr rakt i fickan?

Tack för alla svar!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (18 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

8 921 Inlägg
18 augusti 2010
JonR skrev:
Om jag inte har några jobb på min framtida firma på ett halvår så kostar inte firman mig nånting det halvåret? Men om jag tjänar 100.000kr det andra halvåret så försvinner 50.000kr i avgifter o skatt.

Nån som har en uppfattning om pappersjobbet(som jag förövrigt oroar mig för mest) som blir per månad förutsatt att man drar in 10-20.000kr/månad? Hur många timmar ungefärligt?

Sen en undran till, om man enbart har F-skattsedel, kan man då också ha en liten hemsida där man säljer grejor som man tex plockat hem från utlandet eller egentillverkat? Blir det 50% av rena förtjänsten man betalar i skatt o avgifter? Som exempel: Man köper en grej i usa för 1000kr med frakt, säljer den i sverige för 1500kr och man får 250kr rakt i fickan?

Tack för alla svar!

Mvh/Jon

Använder du dig av förenklat årsbokslut ( årlig nettoomsättning högst 3 miljoner) så betalar du en förutbestämd summa varje månad summan du betalar baseras på din Preliminära deklaration (SKV 4314)som du skickar in till Skatteverket den kan du ändra när du märker att intäkterna ökar eller minskar.

Det du betalar till skatteverket är egenavgifter.
Momsen ingår i F-skatten om du redovisar momsen i din inkomstdeklaration.

Lättast är nog att läsa själv på Skatteverkets hemsida där står allt du behöver veta.
Ring eller besök ditt skattekontor jag har bara possitiva erfarenheter av skatteverket och dom är mycket hjälpsamma.
Administrationen beror lite på hur många fakturor m.m som kommer/går ut per månad.

Fotograf på Tierp iDag

3 354 Inlägg
18 augusti 2010
Bjare skrev:
Någon tipsade om FA ser jag. Onödigt. FA klarar du på en dag och numera har man den hemma.

Om Man HAR ett jobb och startar eget vid sidan om eller vill få en anställning i framtiden så måste han ha FA skatt.
Går inte att vara anställd och ha F-skatt på sig sj.
F-skatt=Företagar skatt
A-skatt= anställnings skatt
(grovt översatt)

Och varför skippa A delen ifall han vill ha anställning i framtiden utan att göra sig av med F-skatten?
*Det är om han nu startar enskild firma då F-skatten är på ens personnr som blir Org nr så man sj blir företaget.
Senast redigerat av Seth (18 augusti 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

945 Inlägg
18 augusti 2010
Seth skrev:
Bjare skrev:
Vem som helst kan starta en firma idag. Enkelt och hela faderullan. F-skatten får många hjälp med.

Om Man HAR ett jobb och startar eget vid sidan om eller vill få en anställning i framtiden så måste han ha FA skatt.
Går inte att vara anställd och ha F-skatt på sig sj.
F-skatt=Företagar skatt
A-skatt= anställnings skatt (grovt översatt)

Och varför skippa A delen ifall han vill ha anställning i framtiden utan att göra sig av med F-skatten?
*Det är om han nu startar enskild firma då F-skatten är på ens personnr som blir Org nr.

'
Kan ha läst fel men han har väll inget jobb just nu?
Då räcker det med f-skattsedel och när han får en anställning längre fram i mån av tid så kan han
börja se över fa-skattsedel istället. alltså inget nödvändigt just nu och tämligen onödigt. smile

3 354 Inlägg
18 augusti 2010
ok "läste" att du skrev att han hade jobb tongue

945 Inlägg
18 augusti 2010
Seth skrev:
ok "läste" att du skrev att han hade jobb tongue

Orkar inte bläddra tillbaka. lol  Men vi är överens så nu sover vi gott. roll

3 354 Inlägg
18 augusti 2010
Hamen tongue

Sök