4579
Sök

Råd om biltvätt med högtryckstvätt

945 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
Planerar att tvätta bilen på tvätthall imorgon och där har dom högtryckstvätt. Hur skadligt är det för lacken? Eller är det överhuvudtaget skadligt.Det jag menar är att skiten på bilen skulle repa eftersom det är sån stark stråle.

C20LET
1 041 Inlägg
8 november 2006
skulle inte trå att det e så farligt om du inte har förstås en massa lera o sand som har bosatt sig på lacken, tycker att du borde spruta lite vatten på den o då menar jag inte med högtryckspruta det går ju o göra så på maken det brukar jag göra, o sedan skölja den lite efter en liten stund, tänk på att inte dra med svampen på lacken när du har leran eller det hårda ytan kvar på bilen, ps vill du behålla lacken utan repor o cirklar så tvätta alltid för han.
MVH/Roddy

Vi tycker olika vet jag, that's it

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
8 november 2006
Calibra_92 skrev:
skulle inte trå att det e så farligt om du inte har förstås en massa lera o sand som har bosatt sig på lacken, tycker att du borde spruta lite vatten på den o då menar jag inte med högtryckspruta det går ju o göra så på maken det brukar jag göra, o sedan skölja den lite efter en liten stund, tänk på att inte dra med svampen på lacken när du har leran eller det hårda ytan kvar på bilen, ps vill du behålla lacken utan repor o cirklar så tvätta alltid för han.
MVH/Roddy

alt.1 kan ju även rikta högtryckstvätten i marken så det skvätter på bilen

alt.2 spruta på långthåll för att få bort så mycke som möjligt o arbeta dej närmare bilen (gör jag)

C20LET
1 041 Inlägg
8 november 2006
nja att rikta den på marken e ju inte 100% bra tänk på all smuts som kan flyga upp på sidorna av bilen, typ stenar o del annat, men det kan oxå va bra o stå på längre avstånd från bilen om det e möjligt om man inte stör nån annan.

tanke på att nå står 2 meter o sköljer sin bil e ju roligt tycker jag, men bäst e ju att blöta ner bilen ett tag o sedan skölja den e det inte bota så går det bort på andra omgången, meningen med det e ju att man löser ut smusen som e på bilen!

Vi tycker olika vet jag, that's it

FreddeK
8 november 2006
spruta på avfettning! sen kör du med högtrycken på lite avstånd 1 meter ca....sen är det bara att handtvätta bilen och skölja....inte svårare än så.

1 256 Inlägg
8 november 2006
Gör som så här att du skaffa MYCKET avfettning, gärna i en behållare som du kan pumpa upp med ett tryck o sen bara spruta.. börjar med att spruta rent högtrycken.. spruta bara rakt ut i luften i några sekunder så inte det är nån skit i slangar o så..

Sen när avfettningen har fått gro in lite så är det bara att spruta på.. Se till att ha ett avstånd 20-30 cm hela tiden.. Jag brukar överdriva med att spola av bilen, får bort all skit, och skulle man inte få det så kan man ta mer avfettning och spruta lite "hårdare"

Sen handtvätt.. Uppifrån och Neråt (Dvs fälgarna sist..) en mjuk och STOR svamp.. MYYYCKET Bilschampoo fungerar även med YES.. Det skall skumma mycket! sen när du tvättar så skaru göra stora och långa drag med svampen för att få så lite repor som möjligt.. Skölj av bilen med vattenslang gärna varmvatten om du har tillgång till det..   

Sen när du ska torka av bilen, så köper du ett nytt sämsskinn (om du inte har ett bra redan), statoil har ett bra som finns att köpa i en plastburk, Blöt ner det.. krama ur det ordentligt.. samma procedur där.. Uppifrån och ner.. Taket först.. Sen krama ur.. åså fortsätter du bara tills bilen e helt torr. sen lägger du ner skinnet i burken igen och det skall vara fuktigt! helst av allt så skall ett sämsskinn alltid vara blötlagt.. Dvs att du ska helst ha det i en spann med vatten i garaget.. Vet inte varför men jag fick lära mig det när jag jobbade som bilrekonditionernare över en sommar.

Ett tips är att ta med lite froté handdukar för att torka dörrsidorna (insidan)

Lycka till med tvättandet!

Så här gör jag *LER*

http://video.google.com/videoplay?docid … q=Car+wash
Senast redigerat av Jonni (8 november 2006)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
8 november 2006
1. spola av bilen först. (nerifrån och upp)
2.lägg på avfettning.
3.låt verka ngn minut.
4.spola av avfettningen. (nerifrån och upp)

5.svampa av bilen. (fälgarna tar du sist)
6.använd avfettning på den smuts som är svår att få bort.
7.spola av bilen.  (nerifrån och upp)
8.sämskinna av bilen.
9. smörj in listerna nu när det börjar bli kallt.

Diesel is the blood of satan.

945 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
Tackar och bugar för bra råd. En fråga till dig Jonni. Hur är det med tvätthallar runt Krokslätt? Du borde vara mer orienterad än jag i området. Finns ju en uppsjö bensinstationer men vilken är bäst?

FreddeK
9 november 2006
Jonni skrev:
Gör som så här att du skaffa MYCKET avfettning, gärna i en behållare som du kan pumpa upp med ett tryck o sen bara spruta.. börjar med att spruta rent högtrycken.. spruta bara rakt ut i luften i några sekunder så inte det är nån skit i slangar o så..

Sen när avfettningen har fått gro in lite så är det bara att spruta på.. Se till att ha ett avstånd 20-30 cm hela tiden.. Jag brukar överdriva med att spola av bilen, får bort all skit, och skulle man inte få det så kan man ta mer avfettning och spruta lite "hårdare"

Sen handtvätt.. Uppifrån och Neråt (Dvs fälgarna sist..) en mjuk och STOR svamp.. MYYYCKET Bilschampoo fungerar även med YES.. Det skall skumma mycket! sen när du tvättar så skaru göra stora och långa drag med svampen för att få så lite repor som möjligt.. Skölj av bilen med vattenslang gärna varmvatten om du har tillgång till det..   

Sen när du ska torka av bilen, så köper du ett nytt sämsskinn (om du inte har ett bra redan), statoil har ett bra som finns att köpa i en plastburk, Blöt ner det.. krama ur det ordentligt.. samma procedur där.. Uppifrån och ner.. Taket först.. Sen krama ur.. åså fortsätter du bara tills bilen e helt torr. sen lägger du ner skinnet i burken igen och det skall vara fuktigt! helst av allt så skall ett sämsskinn alltid vara blötlagt.. Dvs att du ska helst ha det i en spann med vatten i garaget.. Vet inte varför men jag fick lära mig det när jag jobbade som bilrekonditionernare över en sommar.

Så här gör jag *LER*

Det var en utförlig beskrivning du gjorde men varför ska det skumma mycket...är det bara för syns skull? själv använder jag alltid turtle supertvätt och det skummar inte alls men det är klart det bästa jag använt.

Mvh Fredde

FreddeK
9 november 2006
jinxs skrev:
2.lägg på avfettning.
3.låt verka ngn minut.

8.sämskinna av bilen.

oj vad jag anmärker nu men kan inte låta bli...hört att man inte ska avfetta efter sköljning utan det ger bäst resultat direkt på skiten. det har väl med att fukten avleder avfettningen eller någe...
Sen är det lättare med en bra gummiskrapa på dom stora ytorna så går det lite fortare också!

1 256 Inlägg
9 november 2006
Sir_x skrev:
Tackar och bugar för bra råd. En fråga till dig Jonni. Hur är det med tvätthallar runt Krokslätt? Du borde vara mer orienterad än jag i området. Finns ju en uppsjö bensinstationer men vilken är bäst?

Hmm krokslätt.. Finns en GDS hall på statiol i partille, sen finns det väl nån vid Svingeln tror jag smile Jag har tillgång till tvätthall på jobbet så jag tvättar där! smile

Nackdelen med tvätthallarna är att dom är svindyra! Jag lägger gärna en timme eller mer för att tvätta bilen! klart man kan tvätta snabbare, men resultatet blir ju ej det samma
Senast redigerat av Jonni (9 november 2006)

1 256 Inlägg
9 november 2006
Freddeponken skrev:
Jonni skrev:

Så här gör jag *LER*

Det var en utförlig beskrivning du gjorde men varför ska det skumma mycket...är det bara för syns skull? själv använder jag alltid turtle supertvätt och det skummar inte alls men det är klart det bästa jag använt.

Mvh Fredde

Desto mer det skummar desto mindre repar det! 
Nackdelen med Yes är att det kan lösa upp vax! men det finns andra bra tvättmedel, sök på google efter bilschampootester så kanske det ger dig nån "hint"

835 Inlägg
9 november 2006
jinxs skrev:
2.lägg på avfettning.
3.låt verka ngn minut.

8.sämskinna av bilen.

varför nerifrån o upp?????

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
9 november 2006
Epitaph skrev:
varför nerifrån o upp?????

Det som förklarades för mej,var att om man inte gör det så blir det ränder/flammigt i lacken av schampot.

har ingen vetenskaplig bevisning av det heller,alla jag känner och vissa som man ser i GDS hallen gör samma sak.

vissa= då menar jag dom som verkligen ser ut att bry sej om sina bilar.
Senast redigerat av jinxs (9 november 2006)

Diesel is the blood of satan.

Sök