4497
Sök

Ström till voltmätare? vartifrån?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
tja!

skaffat mig en voltmätare jag tänkte koppla in. skitlätt tänkte jag.......men icke!
tänkte ta ström ifrån en oanvänd kontakt bakom instrumentpanelen men när jag mätte med multimetern så var spänningen på den kontakten över en halv volt mindre än på batteriet. när jag mäter på säkringscentralen så är spänningen densamma som batteriet men där är det ju konstant spänning. vill att mätaren ska gå på tändningen, och eftersom det är saab så sitter tändningslåset mellan sätena så är lite komplicerat att ta ström därifrån.

däremot så finns det 2 lite grövre kablar som går till ljusvredet, men vet inte om jag vågar klippa i kablarna till ljusvredet, är nog runt 10st som går in i den kontakten.

är det någon som har ett tips på vartifrån jag kan ta ström?
börjat fundera på att ta ifrån tändningströmmen till stereon.

MVH Fredrik

Motborgare
1 099 Inlägg
19 augusti 2010
Har du bara två kablar till voltmetern?

Det brukar vara en S-terminal som du kopplar rätt på källan som du vill övervaka (Batteri eller generator) och sen separata anslutingar för att aktivera elektroniken i mätaren, som du då kopplar till tändning och sen ännu en anslutning för lyse.

...annars drar en analog voltmätare såpass lite ström att du kan lätt ha den aktiv hela tiden, om det nu bara är en enkel anslutning till den.

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 augusti 2010)

1 903 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Har du bara två kablar till voltmetern?

Det brukar vara en S-terminal som du kopplar rätt på källan som du vill övervaka (Batteri eller generator) och sen separata anslutingar för att aktivera elektroniken i mätaren, som du då kopplar till tändning och sen ännu en anslutning för lyse.

...annars drar en analog voltmätare såpass lite ström att du kan lätt ha den aktiv hela tiden, om det nu bara är en enkel anslutning till den.

-- K

det finns totalt 5st anslutningar. jag har kopplat den såhär:

s: inte alls
+: ljusvredet (går på tändning)
+(belysning): instrumentbelysning som går att dimmra.
-: jord
-(belysning): jord

jag trodde att man inte skulle använda S över huvudtaget? hmm
nu visar den någorlunda rätt när jag har jämnfört med multimetern direkt på batteriet. men vill ju ha den så exakt som möjligt så finns det något vis så föreslå gärna det smile

MVH

Motborgare
1 099 Inlägg
19 augusti 2010
Om voltmetern visar nåt utan att S är inkopplad och eller visar nåt när du jordar den, så är den oanvänd på din modell. Då gäller det att koppla in den som du har gjort där du har minst spänningsfall, vilket är ett problem i sig.

Vissa modeller använder S som en högohmig ingång mot en instrumenteringsförstärkare, så man kan mäta utan praktiska förluster och med långa kablar.

Jag hade kopplat + terminalen direkt till batteriets pluspol (via en säkring, givetvis) och låtit den visa spänningen 24/7. Den drar mindre ström än klockan i bilen, så det är ingen risk för dött batteri.

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 augusti 2010)

1 903 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Om voltmetern visar nåt utan att S är inkopplad och eller visar nåt när du jordar den, så är den oanvänd på din modell. Då gäller det att koppla in den som du har gjort där du har minst spänningsfall, vilket är ett problem i sig.

Vissa modeller använder S som en högohmig ingång mot en instrumenteringsförstärkare, så man kan mäta utan praktiska förluster och med långa kablar.

Jag hade kopplat + terminalen direkt till batteriets pluspol (via en säkring, givetvis) och låtit den visa spänningen 24/7. Den drar mindre ström än klockan i bilen, så det är ingen risk för dött batteri.

-- K

okej! tack så mycket smile har en strömkabel från batteriet framdragen precis bredvid där jag nu har kopplat voltmätaren så det blir ju enkelt och bra. smile

MVH

Motborgare
1 099 Inlägg
19 augusti 2010
<tjat>Kom bara ihåg att sätta en säkring på kabeln ifråga!</tjat>

-- K

1 903 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
<tjat>Kom bara ihåg att sätta en säkring på kabeln ifråga!</tjat>

-- K

kabeln ifråga är till mina USA-blinkers som jag styr via en strömbrytare på instrumentpanelen, och där sitter redan en säkring så skarvar isåfall på mätaren efter säkringen wink

MVH

Motborgare
1 099 Inlägg
19 augusti 2010
Det bästa är att ta en kabel som inte används till något annat. Så snart du sätter på dina USA-blinkers, så får du ett spänningsfall i kabeln som voltmetern direkt reagerar på.

-- K

1 903 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Det bästa är att ta en kabel som inte används till något annat. Så snart du sätter på dina USA-blinkers, så får du ett spänningsfall i kabeln som voltmetern direkt reagerar på.

-- K

visst fan de tänkte ja inte på. den kablen som är till USA-blinkersarna är dessutom kopplad på ett strömblock till slutsteget. så där borde vi ha en spänningsförlust till isåfall hmm aja får se hur jag gör, kommer inte orka dra en kabel från batteriet bara för det tongue

MVH

Sök