4312
Sök

Intercooler till Saab 900 T16

614 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Tjena

Tänkte börja kolla på ny IC till min 900 t16 87a. (kolla min profil) för orginal IC är ju bara patetisk plus väldigt dumt placerad..

Så tänka kolla ifall något vet någon IC som kan vara bra altenativ? kolla en del på bildelsbasen och hitta faktist en del rätt frächa saab 9000 IC.. för inte för mycket pengar heller..

Har fått för mig att just 9000 IC kan vara ett bra altenativ till min T16.. kan detta stämma?
Har för mig att just 9000 IC inte ska vara för jävla svår att fått monterat bra heller?

Eller något annan som har något bättre förslag?

Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

5 710 Inlägg
18 augusti 2010
rybbe skrev:
Har fått för mig att just 9000 IC kan vara ett bra altenativ till min T16.. kan detta stämma?

Ja, det är många Og900:or som konverterats till 9000 IC, bla min egna en gång i tiden.
Så länge man inte siktar på 300+ eller 1.5bar> tycker jag det är ett bra alternativ till vettiga pengar.

rybbe skrev:
Har för mig att just 9000 IC inte ska vara för jävla svår att fått monterat bra heller?

Nä så svårt är det inte om man har lite mekvana.

Det man skall tänka på är att köpa ett kyl av den "nya" modellen, något osäker på när den kom men köper man ett nyare än 92 får men den nya iaf.
Man skall försöka få med de slangar som sitter på IC:n oxo då de behövs i monteringen samt är lite speciella.
Finns några olika sätt att montera på men http://popeye.rty.nu/2002/9000trim.htm ...är ett.

rybbe skrev:

Njee 9000 är bra.....vill man krångla kan man ju alltid montera någon china IC istället.

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
rybbe skrev:

Ja, det är många Og900:or som konverterats till 9000 IC, bla min egna en gång i tiden.
Så länge man inte siktar på 300+ eller 1.5bar> tycker jag det är ett bra alternativ till vettiga pengar.

rybbe skrev:

Nä så svårt är det inte om man har lite mekvana.

Det man skall tänka på är att köpa ett kyl av den "nya" modellen, något osäker på när den kom men köper man ett nyare än 92 får men den nya iaf.
Man skall försöka få med de slangar som sitter på IC:n oxo då de behövs i monteringen samt är lite speciella.
Finns några olika sätt att montera på men http://popeye.rty.nu/2002/9000trim.htm ...är ett.

rybbe skrev:

Njee 9000 är bra.....vill man krångla kan man ju alltid montera någon china IC istället.

okey okey.. då tror jag faktist det får bli just en 9000 IC..  ska äntligen få flytta ner saaben nu så den kan börja skruvas isär..  bara en fråga.. vad är skillnaden mellan den "nya" och gamla"  IC på 9000? du pratar om att den nya är bättre på något sett?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

1 062 Inlägg
19 augusti 2010
rybbe skrev:
bara en fråga.. vad är skillnaden mellan den "nya" och gamla"  IC på 9000? du pratar om att den nya är bättre på något sett?

Den nya (som kom slutet -90 tror jag) har bättre flöde och bättre verkningsgrad och är verkligen att föredra!
Om du ändå ska byta så ska du solklart få tag i den.
Det som skiljer är att den nya har anslutningarna nedåt medan den gamla har de riktade bakåt.

M.V.H.

614 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
rybbe skrev:
bara en fråga.. vad är skillnaden mellan den "nya" och gamla"  IC på 9000? du pratar om att den nya är bättre på något sett?

Den nya (som kom slutet -90 tror jag) har bättre flöde och bättre verkningsgrad och är verkligen att föredra!
Om du ändå ska byta så ska du solklart få tag i den.
Det som skiljer är att den nya har anslutningarna nedåt medan den gamla har de riktade bakåt.

M.V.H.

Okey oeky aja då är det ju lätt att skilja dom åt då!.. ska ha detta i åtanke vid inköp av ny IC!
Tack

Sök