7224
Sök

Problem med mitt hedenhös slutsteg

14 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Tjena!

Har en Audi som jag under dom senaste dagarna satt in ett nytt ljud system. Det består av ett Panasonic huvuddel, Knutsson 150 watt slutsteg och ett par 6x9:or av märket Blaupunkt. Efter att jag följt instruktioner på forumet för att det ska bli bra. Efter att jag kopplat in allt så hör jag ett brummande från högtalarna. Det låter mer destå mer jag varvar med motorn. mad

Har följt instruktionerna med att man ska dra RCA kablarna på olika sidor på bilen. Alltså har jag lagt RCA kablarna på höger sida och PLUS, REMOTE och GROUND på vänster sida. Drog fram jorden för att den inte funkade när jag kopplade den till chassit i bagaget där slutsteget ligger.

Vill alltså bli av med brummandet men vet inte hur. Tack på förhand MVH Anton:)

"I livet har vi alltid problem, men när du oroar dig blir de värre." -Bob Marley

668 Inlägg
18 augusti 2010
Bara en gissning från en som inte är proffs inom billjud är att jordkablen är för lång, blir kanske lite dålig jordning då. Konstigt att det inte funkade att jorda i chassit. Gjorde du rent ordenligt från färg där jorden satt?

DLS
1 147 Inlägg
18 augusti 2010
Lågnivåkablarna är separerade från strömkabeln?

Annars, se över jord och om du har chansen så testa en annan lågnivåkabel. En usel lågnivåkabel funkerar som antenn och tar emot det elektromagnetiska ljudet och skickar ut i dina högtalare.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2010
antianton skrev:
Tjena!

Har en Audi som jag under dom senaste dagarna satt in ett nytt ljud system. Det består av ett Panasonic huvuddel, Knutsson 150 watt slutsteg och ett par 6x9:or av märket Blaupunkt. Efter att jag följt instruktioner på forumet för att det ska bli bra. Efter att jag kopplat in allt så hör jag ett brummande från högtalarna. Det låter mer destå mer jag varvar med motorn. mad

Har följt instruktionerna med att man ska dra RCA kablarna på olika sidor på bilen. Alltså har jag lagt RCA kablarna på höger sida och PLUS, REMOTE och GROUND på vänster sida. Drog fram jorden för att den inte funkade när jag kopplade den till chassit i bagaget där slutsteget ligger.

Vill alltså bli av med brummandet men vet inte hur. Tack på förhand MVH Anton:)

DÄR har du en trolig orsak till problemet.
Pga dålig jord vid första uppstart och prov så har du antagligen bränt signaljorden i enheten.

Sök på forumet så finner du ett antal trådar kring detta ämne.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

14 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Tackar för snabba svar smile. BTW så är det ett är slutsteget ett högnivå slutsteg. Och det funkar bra att lyssna på men det är bara det att på låga volymer kan det vara ganska störande med ljudet. Och ja "lågnivå kablarna" är dragna på andra sidan av bilen än strömkablarna. cool Jordar i samma som stereo:n
Senast redigerat av antianton (18 augusti 2010)

"I livet har vi alltid problem, men när du oroar dig blir de värre." -Bob Marley

668 Inlägg
18 augusti 2010
antianton skrev:
Tackar för snabba svar smile. BTW så är det ett är slutsteget ett högnivå slutsteg. Och det funkar bra att lyssna på men det är bara det att på låga volymer kan det vara ganska störande med ljudet. Och ja "lågnivå kablarna" är dragna på andra sidan av bilen än strömkablarna. cool

Hade jag varit dig så hade jag bytt plats på jorden till ett ställe som är närmare steget och bara hållt tummarna på att det inte är paj så att du alltid måste höra det där vinande ljudet

14 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Okej tack. Ska pröva det imorrn smile. Lite för mörkt nu tongue

668 Inlägg
18 augusti 2010
antianton skrev:
Okej tack. Ska pröva det imorrn smile. Lite för mörkt nu tongue

Haha japp bättre och vänta tills det är ljust. Mörker mek avslutas ofta i att de fattas en massa skruvar tongue

Lycka till.

14 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Jordade nu ordentligt i hatthyllan som är av plåt. Funkar denna gång men fortfarande samma problem mad
Kan det bero på att slutsteget är av en gammal modell och att dom är känsligare? hmm

DLS
1 147 Inlägg
19 augusti 2010
Försök jorda så jorden går ut i hela karossen, inte i någon liten plåtbit.

14 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
På Audi 80 sitter hatthyllan fastsvetsad i hela chassit tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 augusti 2010
Svetsad hur? Punktsvettsar är inte alltid så bra ledare nämligen...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

14 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Vet inte hur den är svetsad vet bara att den är ihopbyggd med chassit. Så jag borde alltså sätta fast jorden i typ bakskärmen eller nåt "solidare"?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 augusti 2010
Nja helst i nån balk för att säkerställa att du får riktigt bra jord, fästet till bältena bak eller baksätet brukar bara populärt och funka bra i dom flesta bilar. Se bara till så att du får bort all färg under kabelskon innan du sätter dit den!
Senast redigerat av ChriZtoffer (19 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

14 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Okej tack smile Prövar de imorrn cool

Sök