Wankel eller otto

Kiffi
17 augusti 2010 · 1 Inlägg

Hej. e lite ambivalent när det gäller RX-7 och supra.

vet att det e lite mer underhåll osv med en wankel än vad det e med en otto.

men en sak jag inte har kunnat lista ut än...dom pratar om att en 500hk rx-7 e som en supra med 700hk..med V/HK. förstår vad dom menar med det. men...har tänkt att använda bilen som en bruks bil. till jobb, busa..osv. max hk i en wankel då? max i en otto? har sett en del rx-7 men typ 300-350HK. jämföra med? vill ju oxå ha en bil som man kan leka skiten ur...typ M3, M5...dom brukar vara kaxiga.

så...vilken Hk bör man ligga på för att ha en motor som håller ett tag och vad e gränsen för att leka på gatan vid normal körning i HK

förlåt om detta verkar röröigt...hoppas det e någon som förstår vad jag menar big_smile

jonTe
18 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

Hk ur en motor är alltid detsamma oavsett om den kommer från en 6cylindrig surpamotor, Wankel eller en dieselmotor från en lastbil.
Så att säga att:

dom pratar om att en 500hk rx-7 e som en supra med 700hk..med V/HK.

är totalt fel.

har tänkt att använda bilen som en bruks bil. till jobb, busa..osv. max hk i en wankel då? max i en otto?

Det är trimningsgraden som är det viktiga och på vilket sätt den är trimmad.
När du åker på semester, till jobbet eller står i en bilkö på vägen till affären vill du ha en lättkörd bil med bra körbarhet. Det rimmar illa med hög trimningsgrad. Vassa kammar, stora turboaggregat och trög koppling gör det mer svårkört.
Nu kan jag inte bilmodellerna specifikt och hur bökiga de blir att köra med de häskraftexemplena du tog men det är ganska trimmat....så bruksbil vetti tusan....

vilken Hk bör man ligga på för att ha en motor som håller ett tag och vad e gränsen för att leka på gatan vid normal körning i

Hållbarhet + trim = ingen bra kombo. Trimmat sliter mer på hela bilen.
En annan sak man skall tänka på när det gäller att trimma är att bilen varje år skall besiktigas.
En bil med 200 hk original gillas inte med 500hk.....det kan allstå vara trixigt att ta sig igenom och man får bygga om osv.

MVH Jonas
..............
Levinsson Brap Brap Brap
20 augusti 2010 · 149 Inlägg

Kiffi skrev:
Hej. e lite ambivalent när det gäller RX-7 och supra.

vet att det e lite mer underhåll osv med en wankel än vad det e med en otto.

men en sak jag inte har kunnat lista ut än...dom pratar om att en 500hk rx-7 e som en supra med 700hk..med V/HK. förstår vad dom menar med det. men...har tänkt att använda bilen som en bruks bil. till jobb, busa..osv. max hk i en wankel då? max i en otto? har sett en del rx-7 men typ 300-350HK. jämföra med? vill ju oxå ha en bil som man kan leka skiten ur...typ M3, M5...dom brukar vara kaxiga.

så...vilken Hk bör man ligga på för att ha en motor som håller ett tag och vad e gränsen för att leka på gatan vid normal körning i HK

förlåt om detta verkar röröigt...hoppas det e någon som förstår vad jag menar big_smile

Om jag ska gå till mig själv så skulle jag aldrig använda min sportbil till jobbet. Dels är det tråkiga mil men framför allt är det onödigt slitage på grejerna! Köp en bruksbil så har du så många mer ROLIGA mil ihop med bilen, speciellt om du siktar på 5-, 6- 700hk!

Stefan Varberg Supraman
20 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Levinsson skrev:

Kiffi skrev:
Hej. e lite ambivalent när det gäller RX-7 och supra.

vet att det e lite mer underhåll osv med en wankel än vad det e med en otto.

men en sak jag inte har kunnat lista ut än...dom pratar om att en 500hk rx-7 e som en supra med 700hk..med V/HK. förstår vad dom menar med det. men...har tänkt att använda bilen som en bruks bil. till jobb, busa..osv. max hk i en wankel då? max i en otto? har sett en del rx-7 men typ 300-350HK. jämföra med? vill ju oxå ha en bil som man kan leka skiten ur...typ M3, M5...dom brukar vara kaxiga.

så...vilken Hk bör man ligga på för att ha en motor som håller ett tag och vad e gränsen för att leka på gatan vid normal körning i HK

förlåt om detta verkar röröigt...hoppas det e någon som förstår vad jag menar big_smile

Om jag ska gå till mig själv så skulle jag aldrig använda min sportbil till jobbet. Dels är det tråkiga mil men framför allt är det onödigt slitage på grejerna! Köp en bruksbil så har du så många mer ROLIGA mil ihop med bilen, speciellt om du siktar på 5-, 6- 700hk!

Anväd inte en sån bil som bruksbil.
Onödigt dyra mil sen är det större risk att nått krånglar så då vill man inte stå där en morgon med en bil som havererat på motorvägen på väg till jobbet.
För med sån effekt minskar driftsäkerheten mkt även om man förstärker.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang