5713
Sök

Bygga om Oljetrycksgivaren b230et

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Tjena, nu är det så att jag köpt en riktigt oljetrycksgivare och funderar på hur jag ska bygga om i blocket för att den ska passa.

Den nya givaren är ganska mycket mindre än vad som sitter där original så hur ska man lyckas med detta?

Mina tankar låg runt att svetsa in en mutter i det gamla hålet sedan fylla upp runt så det inte läcker men gjutjärn är väl ganska känsligt att svetsa i? är inte så taggad på att spräcka blocket som är nyborrat etc...

Givaren är också för kort för att kunna sätta en mutter på utsidan, alltså den måste in i själva hålet..

någon som har andra lösningar eller råd?

mvh andy

~Andy~

8 287 Inlägg
23 augusti 2010
Att svetsa gjutjärn kräver att man vet vad man gör. Men räcker det inte bara med en adapter mellan gängen i blocket och gängen på givaren då?

1 163 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Att svetsa gjutjärn kräver att man vet vad man gör. Men räcker det inte bara med en adapter mellan gängen i blocket och gängen på givaren då?

Mm precis, det får inte bli varmt eller vad det är..

men hur ska jag få adaptern att stanna där medans jag skruvar ner den nya givaren?

kanske är helt ute och seglar nu men det är måndag och vart en jobbig helg tongue

~Andy~

8 287 Inlägg
23 augusti 2010
Adaptern är ju utformad som en bult med ett hål igenom så den drar man ju fast mot blocket

1 163 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Adaptern är ju utformad som en bult med ett hål igenom så den drar man ju fast mot blocket

mjo, får kolla på det imorgon då..

kan man inte sätta det någonstans på förlängningen till oljefiltret?

mvh andy

~Andy~

2 266 Inlägg
23 augusti 2010
finns en hel uppsjö av adaptrar bara knalla in på meca mekonomen biltema och kolla deras utbud, vet du gängan på nya tryckgivaren och lika på originalet så är de lätt

svetsdiff !!!

1 163 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
PMPerformance skrev:
finns en hel uppsjö av adaptrar bara knalla in på meca mekonomen biltema och kolla deras utbud, vet du gängan på nya tryckgivaren och lika på originalet så är de lätt

Okej smile får kolla på det imorgon då smile

~Andy~

1 163 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
PMPerformance skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Bil_instrument/Adapter-for-oljegivare/
sen har du den här varianten

tänkte ta med givaren till biltema sen får de leta igenom sitt lager smile

~Andy~

Sök