Dioder.

TouchOfRed Meldem
24 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Tjenare alla bilälskare ! dom flesta av er iaf ! ;D

Det är såhär, jag älskar verkligen dioder! och jag såg någon här på garaget som hade satt rosa dioder vid dörrhandtaget, så det lös ner på handtaget, Grymt snyggt !
Sen är ju inte dioder speciellt dyrt heller, vilket gör dom ännu mer oemotståndligare ! xP

Så jag funderar på att sätta dioder lite överallt, inte så att det blir fult liksom, men lagom många, på 1-2 ställen ungefär.  Men jag inte ingen hejare på El tyvärr, och då undrar jag om man måste ha motstånd osv osv till dioderna, mellan varje diod, eller ja hur gör man?!

Och sen hur man kopplar det, till strömbrytare och sen till batteriet. Måste man ha kopplingsdosa?

Ge mig alla tips ni har och ni kommer på !

MVH

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
YipYip
24 augusti 2010 · 308 Inlägg

olika färger på dioder tål olika mycket ström så mycket vet jag...så beroende på vilken färg du har och vilken sorts diod och hur många du kopplar samman. Och självklart vad för ström du skickar in i dom så kommer du behöva motstånd.
Enklast är nog att prova dej lite fram innan du börjar borra i bilen. Som sagt dioder är ganska billiga så om man tar sönder några gör det inte så mycket.
Akta så du inte har ihjäl dej själv bara. Rätt mycket styrka i ett bilbatteri big_smile

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
_ExoN_
25 augusti 2010 · 357 Inlägg

Hej!

Motstånd behövs eftersom en lysdiod ligger på ca 2volt.
Blåa lysdioder fungerar bra med 470ohm motstånd och röda lysdioder 560ohm..
Bror lite på lysdiodens styrka med..

Om du ska använda flera lysdioder på ett samma ställe räcker de att du bara har ett motstånd kopplat till dem andra. Viktigt att tänka på är att man bör löda på 260C i max 5 sekunder..
Håll reda på vilken som är anoden (+) och katoden (-) på lysdioden.. Det kan man bla. se genom att anodens ben är något längre än katodens ben.. se bild: http://lysdioder.nu/wp-content/uploads/ … ysdiod.jpg

Hamilton
25 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

§2 När du startar en ny tråd
Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om.
Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning.
Se rubriksanvisningarna (§3 och §4)
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang