4720
Sök

Kompsänkning och volvo m90 låda

77 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Hej jag har 2 st frågor.

1. När man kompsänker är det så att man byter till en mindre elelr tjockare topp packning? och svarva kolvarna det vet jag. sen hur räknar man ut kompet? vet att man kan använda ett speciellt instrument men vissa som jag har sett så står det : svarvat kolvarna 8,0:1 i komp (som exempel).

2. När man byter till volvo m90 lådan från volvo 940 och sätter den på en volvo 740 fungerar allt då eller kan man ej göra det? tänkte på det med backen på m47 lådan ligger snett upp åt vänster å backen på m90 ner åt höger om jag fattat rätt på det jag sett på växelknoppen tongue

8 287 Inlägg
25 augusti 2010
1: En tjockare packning om man vill ha lägre komp. kompression, som i ditt exempel 8:1 är nåt man räknar fra, inte mäter. När man mäter så får man fram kompressionstrycket som är nåt annat. Och ska man ränka fram kompressionsförhållandet tar man Slagvolymen på en cylinder och delar med volymen ovanför kolven.

2: Ma kan ha en M90 i 740, men det räcker ju inte med att enbart byta själva lådan.

77 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
okej, vilket räkne sätt är det på volymen ovanför kolven?

det man behöver byta är vell lådan kardan? något mera?

Jävel
2 018 Inlägg
25 augusti 2010
spakställ,koppling mm.

You got to risk it, to get the biscuit :)

8 287 Inlägg
25 augusti 2010
Växellådsbalken lär också bytas.

Volymen över kolven får man antingen mäta eller räkna fram. Volymen över kolven original får man ju fram om man tar volymen på cylindern och delar med kompressionsförhålladet.

Sök