2510
Sök

Volvo s40 t4 sprucken turbo, lagas?

20 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Tjena!

Har en volvo s40 t4 där jag upptäckte en spricka i turbon. Va ute och provkörde lite och då hackade den väldigt mycke på grund av sprickan i turbon.

Är det någon som vet om man kan laga spricka? och isf hur?

Mvh,
K

2 924 Inlägg
25 augusti 2010
Tveksamt... men var är sprickan?

~ Life is short, have FUN! ~

Supraman
2 300 Inlägg
25 augusti 2010
Lämna den till någon firma eller privatperson med rätt kunskap.
Gjutjärn är väldigt speciellt att svetsa i.
Kräver att man värmer upp stycket bl,a sen är det inte garanterat att det håller.
jag hade börjat kolla runt efter en ny snurra om möjligt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

20 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
peegee skrev:
Tveksamt... men var är sprickan?

Den sitter på undersidan, om man ligger under bilen o tittar upp på turbon ser man sprickan. Det måste ju gå att laga på något sätt? neutral

@Stefan
Okej, det finns inget lättare sätt att laga? Om så så måste man svetsa o grejja?
Senast redigerat av Sowhat (25 augusti 2010)

2 924 Inlägg
25 augusti 2010
En turbo måste klara höga temperaturer och gjutjärn ändrar sina egenskaper ganska mycket vid dessa olika temperaturer...men det gör inte en svetsfog på samma sätt...därför blir det svårt att laga och få det att hålla...

Så din chans att få det permanent lagat är troligtvis väldigt liten...

~ Life is short, have FUN! ~

Bilmekaniker
805 Inlägg
25 augusti 2010
jag hade bytat, Gjurjärn är ingen höjdare att svettsa i eller försöka laga det håller inte i längden och inte många som har kunskap till att laga det ordentligt.

10 287 Inlägg
25 augusti 2010
Du måste plocka ner och isär turbon för att se hur det ser ut. Det kan vara sprickor du inte ser också och/eller impellerskador om du har otur.
En liten hårspricka gör inte att bilen håller på att hacka och ha sig.

Är det bara avgashuset så är det dessutom tveksamt att det blir billigare att låta någon kompetent laga huset än att ragga reda på ett beggat avgashus från skroten eller någon som renoverar turboaggregat.

/Göran

Sowhat skrev:
Den sitter på undersidan, om man ligger under bilen o tittar upp på turbon ser man sprickan. Det måste ju gå att laga på något sätt? neutral

@Stefan
Okej, det finns inget lättare sätt att laga? Om så så måste man svetsa o grejja?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

20 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
@Sharky

Okej, va kan det vara som gör att den hackar då? Va min kompis som är mekaniker sa så beror det på sprickan i turbon att den tappar tryck ibland därför börjar den hacka. För den hackar inte hela tiden bara ibland!

Mvh,
K

10 287 Inlägg
25 augusti 2010
En spricka läker hela tiden. Dvs man får försämrade prestanda från turbon hela tiden - den bör inte hacka ibland pga det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bilmekaniker
805 Inlägg
25 augusti 2010
exakt är det en spricka läcker den hela tiden, inte ibland men visst kan bilen gå ojämnt vid olika varvtal ligger du på 1000 varv så är det ju inte lika mycket tryck som på 5000 varv

8 282 Inlägg
25 augusti 2010
Att den hackar kan ju beror på tändstift eller tändspolar, eller kanske att för att det är dags för ett nytt bränslefilter

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2010
Sowhat skrev:
@Sharky

Okej, va kan det vara som gör att den hackar då?Mvh,
K

standardfel på t4 98, sök och du finner

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 353 Inlägg
26 augusti 2010
Sowhat skrev:
jag upptäckte en spricka i turbon. Va ute och provkörde lite och då hackade den väldigt mycke på grund av sprickan i turbon

så bilen gick bra till du upptäckte och då började den gå konstigt?
dina ryckningar beror inte på den, byt istället stiften o kontrollerar spolarna så ska du se att det är där felet ligger...

20 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
Sowhat skrev:
jag upptäckte en spricka i turbon. Va ute och provkörde lite och då hackade den väldigt mycke på grund av sprickan i turbon

så bilen gick bra till du upptäckte och då började den gå konstigt?
dina ryckningar beror inte på den, byt istället stiften o kontrollerar spolarna så ska du se att det är där felet ligger...

Tack tack smile men den har slutat hacka nu, kan ha varit för den har stått ett tag eftersom jag köpte den krockad o har lagat den osv så den inte varit igång på ett tag smile

20 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Kan man inte använda keramisk metall att laga med?

1 567 Inlägg
26 augusti 2010
Sowhat skrev:
Kan man inte använda keramisk metall att laga med?

Va inte dumsnål BYT till ett bättre beg

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Bilmekaniker
805 Inlägg
26 augusti 2010
du är medveten om att turbon håller typ 1000grader...? du kan inte laga det med kemisk metall, Då kan du likabra limma fast sina fälgar

Sök