Elfel volvo 740 -88a

205_mi16
27 augusti 2010 · 5 Inlägg

Hej.
Har ett liten problem med bilen. När jag har "ratten" till ljuset i läge 3 så startar vindrutetorkarna och blinkers vänster lyser svagt i intsrumenten och ute på bilen. Även helljuslampan inne i bilen lyser svagt ( ej ute vid lyktorna). Problemet finns ej om jag har det på läge 0 eller  pos.ljus läge.
Misstänker elfel men är det någon mer stans än vid framskärmarna man kan tänka sig? Och kan även tillägga att problemet kom när jag demolerade höger bakskärm vid lyktan om det kan ha något med det att göra.

Tacksam för snabbt och bra svar.

Mvh Andreas

240bns
27 augusti 2010 · 1 008 Inlägg

låter absolut som dålig jord vid kontaktblecken som sitter bakom blinkerserna på båda sidor mot framskärmarna.

205_mi16
27 augusti 2010 · 5 Inlägg

Okej du tror det kan vara där det spökar? Ska kolla detta imorgon. Vad kan man annars tänka?

Mvh Andreas

240bns
28 augusti 2010 · 1 008 Inlägg

Kan inte tänka mig annat.

vänster blinkers, vtorkaren och vänster helljus (indikeringslampan går på vänster) sitter alla jordade på samma ställe på vänster sida.
Jordanslutningen verkar vara så pass dålig så att hel/halvljus istället försöker jorda igenom de andra prylarna som delar den gemensamma jordpunkten.

Anlednigen till att det funkar på varselljus och parkering är att dessa inte drar lika mycket ström som hel/halvljus.

205_mi16
28 augusti 2010 · 5 Inlägg

Fixade det igår kväll. Var förra ägaren som troligtvis dragit en extra jord till halvljuset från plinten. Denna hade gått av upptäckte jag. Nu funkar dock ej helljuset vänster. Men ska nog prova sätta en extra jord där med. Tack för svar.

Mvh Andreas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang