3921
Sök

Behöver lihjälp och tips om hur en portat baslåda ska byggas till en R.F P3 15" bas ska byggas.

290 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
tjnare big_smile har nu kommit till ett litet dilemma i mitt ljudbygge i en volvo 945a. Jag ska ha in 2st portade baslådor mellan hjulhusen bak och enligt Rockfords rekommendationer ska vardera låda vara på 65cm vardera på brädden, alltså blir totalbrädden 130cm. Men jag  får max plats med 2 st lådor som är 55cm vardera på brädden. och lådorna ska vara på 79liter varderara. så, gör de så speciellt mycke på en portad låda om man minskar ner den 9liter?

Basarna är ett par Rockford Punch P3215 basar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 augusti 2010
Varför inte öka på djupet eller höjden istället då så att dom fortfarande är 79L? Förhållandet mellan bredd/djup/höjd spelar egentligen ingen roll så länge som volymen är rätt. Om du minskar ner lådan så kommer du tappa en del djupbas och får även lov att räkna om portlängden för att få rätt avstämning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

290 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
okey big_smile men jag ska bygga en så kallad powerfull enclosure variant. alltså inte med en vanlig "rör" port. de kanske inte gör någon större skillnad?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 augusti 2010
Nej så länge som volymen är rätt (och självklart även storleken på porten då) så blir det bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
9 liter gör inte jättestor skillnad när volymen egentligen ska vara 79 liter. Fast det är ju inte säkert att du måste göra lådan precis som deras förslag visar, kanske något mått kan ändras och ändå behålla rätt volym. smile

Jag hittar ingen bas med det modellnamnet, heter basarna exakt P3215?
Senast redigerat av Drönirettab (29 augusti 2010)

Billjuds intresserad
75 Inlägg
29 augusti 2010
Basarna heter P3D215 big_smile Här är en länk till deras baslåds uträknare. Gå till lådan längs ner och där de står Woofer Quantity så ändrar du till Powerful Enclosure #1 så är de den lådan han menar tongue http://www.rockfordfosgate.com/rftech/b … _id=108290

Sök