4727
Sök

Bytesintervall kamrem VW Golf IV 1,6 -98

\m/(><)\m/
742 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Vid vilket miltal/år ska kamremmen bytas? Om remmen går av, klarar sig ventilerna eller blir det sallad?

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 augusti 2010
Om du har 1.6 med 100Hk typ (borde vara så i en -98a) så kommer ventiler o kolvar att krocka om remmen går av. Bytesintervallet är allra senast 12000 mil eller 6 år, vilket som kommer först, byt gärna kring 10000mil, min spännrulle skar vid 11000 mil o remhaveriet var ruggit nära... Med andra ord: byt även spännrullen samt övriga drivremmar!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

\m/(><)\m/
742 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Ja lillesyrrans bil och det är nog 100hästarn i den 8v skulle jag tro. Det är så jävligt att det krockar alltså, läge att byta då med andra ord för den byttes -01 och har gått drygt 12k mil sedan bytet. Ja bara byta rem är ju idioti utan det blir spännare och vattenpumpen för kamremmen driver den också
Senast redigerat av isso (30 augusti 2010)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

2 337 Inlägg
30 augusti 2010
8-ventilaren (100 hk) klarar sig väl rätt bra, har jag hört, medan 16-ventilaren (105 hk) gör en ordentlig sallad. Inga egna erfarenheter dock, bara vad jag tror mig minnas från olika forum. Men jag skulle ha bytt ganska omgående oavsett.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 augusti 2010
Sarge: Du har hört fel...Den enda 8V som med säkerhet klarar av ett remhaveri utan sallad är 1.8 RP (90Hk, har för mig denna motor hängde me till o me kring -92/93). Alla övriga (nyare!) 8V mosar ventilerna...Har diskuterat detta ämne med VW tokig-tyskar på ett Passat-forum, o RP var den enda motor som med säkerhet var en sk "Freiläufer", övriga mosar ventilerna i regel, dvs det är sk "Interference engine", gissningsvis så mosar en 8V inte lika kraftigt som en 16V, eller en diesel för den delen...Har man bonnatur när remmen rappar av på tomgång så kan man klara sig, dvs nån enstaka ventil böjs marginellt men inte så mycket att det märks på motorgången. Hade själv tidigare en M20 (BMW motor) där föregående ägare renoverade toppen (slarvigt!!!) efter rem haveri. En av ventilerna hade skev tallrik, minst 1mm, ventilen tätade inte. Detta märktes inte på gången, gick igenom SBP o toppade ca 200km/h...Efter att jag fixat toppen ordentligt toppade bilen kring 210-215km/h enligt GPS...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 337 Inlägg
30 augusti 2010
dawwe skrev:
Sarge: Du har hört fel...Den enda 8V som med säkerhet klarar av ett remhaveri utan sallad är 1.8 RP (90Hk, har för mig denna motor hängde me till o me kring -92/93). Alla övriga (nyare!) 8V mosar ventilerna...Har diskuterat detta ämne med VW tokig-tyskar på ett Passat-forum, o RP var den enda motor som med säkerhet var en sk "Freiläufer", övriga mosar ventilerna i regel, dvs det är sk "Interference engine", gissningsvis så mosar en 8V inte lika kraftigt som en 16V, eller en diesel för den delen...Har man bonnatur när remmen rappar av på tomgång så kan man klara sig, dvs nån enstaka ventil böjs marginellt men inte så mycket att det märks på motorgången. Hade själv tidigare en M20 (BMW motor) där föregående ägare renoverade toppen (slarvigt!!!) efter rem haveri. En av ventilerna hade skev tallrik, minst 1mm, ventilen tätade inte. Detta märktes inte på gången, gick igenom SBP o toppade ca 200km/h...Efter att jag fixat toppen ordentligt toppade bilen kring 210-215km/h enligt GPS...

Se där, man lär sig något nytt varje dag.

Sök