Sarge: Du har hört fel...Den enda 8V som med säkerhet klarar av ett remhaveri utan sallad är 1.8 RP (90Hk, har för mig denna motor hängde me till o me kring -92/93). Alla övriga (nyare!) 8V mosar ventilerna...Har diskuterat detta ämne med VW tokig-tyskar på ett Passat-forum, o RP var den enda motor som med säkerhet var en sk "Freiläufer", övriga mosar ventilerna i regel, dvs det är sk "Interference engine", gissningsvis så mosar en 8V inte lika kraftigt som en 16V, eller en diesel för den delen...Har man bonnatur när remmen rappar av på tomgång så kan man klara sig, dvs nån enstaka ventil böjs marginellt men inte så mycket att det märks på motorgången. Hade själv tidigare en M20 (BMW motor) där föregående ägare renoverade toppen (slarvigt!!!) efter rem haveri. En av ventilerna hade skev tallrik, minst 1mm, ventilen tätade inte. Detta märktes inte på gången, gick igenom SBP o toppade ca 200km/h...Efter att jag fixat toppen ordentligt toppade bilen kring 210-215km/h enligt GPS...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure