Vattenskada?

DayDreameR
2 september 2010 · 91 Inlägg

`Hallå. Länge sen man var här nu, men bilen har tuffat på utan fadäser fram till den 29:e Juli.
det var dagen då det regnade "Lite lätt".
Som många andra "Idioter" så testade jag om passaten skulle funka som ubåt.
Jag avråder er andra att prova detta.
Kort sagt, Jag körde i en på tok för djup vattenpöl & följande händer:
Jag åker ur vattenpölen som befinner sig precis utanför huset, Väl framme vid porten börjar bilen Hosta, Sen dör den.
När jag försöker starta den så blinkar varenda jävla lampa på instrumentpanelen som en Julgran på NK.

Efter en stund får jag igång bilen utan en massa lampor, Jag backar bilen & då smäller det till samt att bilen återigen dör.
Efter en stund får jag igång den, bara att den nu går OTROLIGT dåligt..
Efter att ha konsulterat en kompis tillika dinbil mekaniker så övertygar han mig om att jag ska låta bilen tuffa på tomgång samt att jag försiktigt ska köra tillbaka till min parkering.
Dagen efter detta så går bilen igång men den går inte som den ska.
Efter att återigen ha konsulterat min kompis så åker jag ner till verkstaden & får då genom datorn reda på att bland annat luftmassemätaren är paj.
Byter denna & tar en Semester på Gotland.

En vecka senare så väljer jag att av nån anledning åka ner till Mekonomen med min bil...
Han läser av med datorn & konstaterar att motorn misständer på 1:ans cylinder. "Nya Glödstift" var hans förslag.. I och med att jag kan lika mycket om bilar som han kan om Serpentes så gick jag med på detta..

1600:- fattigare inser jag att detta inte var felet.
Nu åker jag ner till min vän på din bil & han gör ett komptest, vilket visar att det är något fel på Kompet (Hur fan stavas det?)

Han konsulterar i sin tur några kollegor som då säger att det troligtvis är Vevstaken som har Krökt sig (Eller nåt sånt).
Tilläggas bör att bilen bara går dåligt (på 3 cylindrar) när den är kall, När den blir varm så är det inte lika farligt, även om det märks även då att den går sämre.

Jag har varit i kontakt med Försäkringsbolaget som givetvis inte har nån lust att hjälpa mig då bilen gått 16000 mil.
Där är jag nu..
Tips någon?

Jag är i akut behov av bil & har funderat på Följande:
1. Säljer biljäveln på blocket för underpris & köper en nyare modell.
2. Byter in bilen mot en nyare bil & blir troligtvis så rövkn***ad att jag känner kondomsmak i käften.
3. Köpa en ny motor (Begagnad), alternativt laga denna motor (Kostnad?)
Tips?

Bilen är en Passat Variant Diesel av Årsmodell 2005 btw

jonTe
3 september 2010 · 5 710 Inlägg

Oj....det var långt....

Jo, iom att luftmassemätaren var trasig kan man misstänka att vatten passerat igenom och då skulle vattnet även kunnat nå motorn.
Vätska kan man ej komprimera och trycker man in vatten i cylindern och försöker går någonting sönder.
Tänkbara saker är då:
• Vevstakar
• Topplockspackning
• Kolv/kolvringar
• Insprutningsmunstycke

IOM att du har dålig komp kan man i princip ta bort den sista och koncentrera sig på de 3 första.
Topplockspackning brukar ge andra symtom och det borde den som gjorde komptestet kunna felsöka på.
Ingen av felen är speciellt billiga.....vevstake eller kolv kräver "fullständig motoröppning" vilket ofta börjar på 10.000>....

MVH Jonas
..............
RoniisH
3 september 2010 · 300 Inlägg

Haha, kommer inte med nån hjälp här men vill bara informera om att jag garva ihjäl mig åt alt. #2 av dina "funderingar". big_smile

Dubs I got Dubs!
3 september 2010 · 2 423 Inlägg

Antar att det är hydrolock
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang