Hur ljuddämpar jag min baklucka/bil/BMW E39 Kombi på bästa sätt med subwoofer vänd bakåt.

Jampa
12 augusti 2010 · 200 Inlägg

Hej! Jag vill ljuddämpa min baklucka på min BMW E39 Kombi på ett bra sätt till att börja med för att denna verkar resonera mest. Den har en 12:a matad med 2000 Watt riktad emot den och jag kan eventuellt tänka mig speciella åtgärder för att förlusterna i basen ska bli så små som möjligt. En baklucka är ju en omtyckt basreflektor som kanske vore idealisk om den vore i betong, även i distorsionssammanhang.

Men här behöver jag praktiska tips, och jag behöver fortfarande kompromissa lite, jag vill ju fortfarande dock kunna öppna bakluckan av praktiska skäl, men den öppningsbara bakrutan har jag funderat på att sätta igen med en hyfsat kraftig ljuddämpad Aluminiumskiva innanför rutan då denna ibland resonerar så att det slamrar i låset vid 30 hz, trots att rutan trycker hårt mot dörren. Det kanske är värt att våga spänna rutan mer mot dörren men jag är rädd att den spricker då.

Jag har funderat på en tjock genomskinlig plast av något slag att sätta på rutan för att tynga den ytterligare, men de är så lätta att det nästan krävs ett par centimeter tjockt lager för att öka vikten med 50% och komma ner till en resonans på 20 Hz (någolunda principiellt räknat i alla fall) om det räcker.

Sen är det bakdörren då som är ett kapitel för sig. Innerplåten har stora hål som i övrigt i bilen, så det kan bli svårt med dämpmatta. Har nästan tänkt mig att gjuta den formade plastens baksida med betong eller asfalt. Skulle vilja ha en Alu eller plåtskiva även här men dörren verkar vara välvd konkavt på det stället. Jag har funderat på en tjock plåtskiva ovanpå inredningen på dörren men då behöver kanske plasten förstärkas ändå.

Jag kan plocka bort plast inredningen på dörren för att se närmare om det kan gå med en skiva om ni tycker att lösningen är bra.

Vad tror ni om idéerna och vad har ni för tips?
Är det värt att lägga energin på detta?
Kan dubbla lister funka för att stumma upp dörren?
Dämpmatta på fönstret/fönstren?

Jag är tacksam för alla tips.

Jampa

Senast redigerat av Jampa (12 augusti 2010)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Jampa
3 september 2010 · 200 Inlägg

Jag tolkar avsaknaden av respons till att jag skall använda fantasin, och jag gjorde det.
Bakluckan dämpades, på sedvanligt sätt tror jag till och med, genom att lägga dämpmatta över all plåt och alla hål i den. Detta gjorde jag under så lång tid som jag orkade, villket var hela kvällen.

Två lager blev det som jag hade värmt upp med värmepistol och pressat in i alla hörn och kanter på innerplåten, och där jag kom åt på ytterplåten.
Ytan blev väldig hård, till och med över de stora hålen och dörren blev stummare och tyngre.
Nummerskylten satte jag fast med dubbelhäftande och skruv, utan skylthållare.

Jag kan upplysa om att basen blev fastare, renare och sist men inte minst lite högre. Yippi!!
Så det var värt mödan.

Nu saknas det bara några lager till och på fler ställen.
Det vore också kul att prova sätta en dämpad kraftig plåt för fönsterluckan för att köra lite street street style, eller bara dämpa fönstret som flaxar ganska vilt. Vi får se, i så fall skriver jag om resultatet. Borde även mäta db innan och efter.

Inredningen skall även dämpas. Till det har jag kattsand, luktfri elastiskt akrylkitt och dämpmatta att fresta fantasin med.

Tack till alla som orkade läsa tråden i alla fall wink

H Jampa

Senast redigerat av Jampa (3 september 2010)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang