3813
Sök

Fördröjning på startmotorn?

537 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Tjoo. Har i en vecka upplevt att startmotorn tagit en halv sekund på sig att börja dra runt efter att man dragit nyckeln till det läget. Innan har det gått på en gång. Men nu idag när jag skulle köra den så hände det inget? Soppa pumpen slutade likaså stereon (som det ska). Och höll in nyckeln i typ 10seukunder sen började den gå runt?yikes När den iaf gick igång hade den ett orolig tomgång (kan ibland hända) och så började det gnissla så stängde av, öppnade huven och kände på "fläkt"remmen och märkte att vattenpumpen gjort sitt. Glappade rätt friskt och droppade vatten.

Inte för att jag tror att vattenpumpen och startmotorn har något gemensamt, tycker bara att det är så skumt att jag inte märkt av att vattenpumpen lagt av. Håller alltid koll på mätarna. Hursom, denna tråd handlar om startmotorn så ni kommer ihåg det.

Bilen: Porsche 924 från 1985.

1 722 Inlägg
5 september 2010
Kanske startmotorn glapp ? eller på väg att ta pension tongue ?? smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

537 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Kanelbullen skrev:

Pajala! Då känner du säkert A Krutrök?

Den är visserligen gammal. Men vore otur för bytte för någon vecka sedan generatorn..

21 761 Inlägg
5 september 2010
Mät spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, skriv vilket värde det blir. smile

537 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mät spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, skriv vilket värde det blir. smile

Okej. Ska ta o ladda batteriet och byta vattenpumpen först så återkommer på onsdag kanske.

1 722 Inlägg
5 september 2010
RPM2006 skrev:
Kanelbullen skrev:

Pajala! Då känner du säkert A Krutrök?

Den är visserligen gammal. Men vore otur för bytte för någon vecka sedan generatorn..

vem krutrök menar du?

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

537 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Happ. Fixat dit vattenpumpen nu. Ville dra runt motorn först innan jag skulle starta så drog ur tändkabeln som går mellan fördelaren och tändspolen. Drog runt några sekunder och satte tillbaka tändkabeln. Men bilen vill inte starta? Går inte igång på startgas ens (och det brukar den göra jätte lätt). Så misstänker nu något med tändningen. något som kan ha pajjat när jag drog ur tändkabeln?

Dock så funkar startmotorn bra nu. Skriv vad ni tror. Batteriet på laddning och kommer inte bli någon mer test idag.

EDIT: Kan jag ha satt kamremmen helt åt helvete fel kanske? (8-ventilare så ingen sallad). Men borde väl ändå poffa lite?
Senast redigerat av RPM2006 (6 september 2010)

782 Inlägg
6 september 2010
min nissan har varit så ca sen förra sommaren och funkar fortfarande smile
Tror att det kan va tändningslåset eller däromkring
Senast redigerat av bushmyra (6 september 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

537 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Testade nu igen när jag kom från jobbet. Startmotorn går galant och pigg. Men den startar inte. Verkar inte som om den tänder. Kan jag ha satt kamremmen fel så den inte tänder (ja alltså satt den så att kolvarna är i nedre läge när tändstiften tänder??

537 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Upptäckte att tändkabeln mellan fördelare och spole var av / väldigt dålig. Åkte till biltema o köpte en ny. Åkte hem och var säker på att den skulle starta. Men nej. Kollade de andra tändkablarna och råkade dra av en så fick köpa en ny igen.. När jag ändå höll på så bytte jag tändspole (hade en hemma, ny) men nej det funkar inte. Den tuggar inte ens på startgas. Vad är fel? Kan motorn helt enkelt vara för sur efter så många startförsök? Men tycker ändå att den borde poffa till iaf.

782 Inlägg
7 september 2010
skruva ur stift/en och kolla..kolla kammremmen att den sitter riktigt
Senast redigerat av bushmyra (7 september 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

537 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
bushmyra skrev:
skruva ur stift/en och kolla..kolla kammremmen att den sitter riktigt

Jo kamremmen verkar sitta som den ska. Ska kolla ett tändstiftm nu med det samma.

537 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Tändstifter ljusa och torra. Tveksamt om soppa kommer fram? Men borde ändå gå på startgas!

Sök