3224
Sök

Körde på cyklist - vems fel?

4 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Hej!

Igår kväll hände en incident mellan mig och en cyklist.

Jag kommer mot en T-korsning med högerregel, och ett övergångsställe, Kollar vänster, klart, kollar höger och ser att några ungdomar kommer och ser ut som att dom ska gå över så jag rullar sakta in mot övergångsstället och har koll på dom, ser att dom stannar och snackar med en man, sen ser jag att det flashar till på en cykel mitt framför min bil, jag ställer mig på bromsen, och sedan kommer det en annan kille och precis touchar min bil, han ramlar liksom inte av cykeln utan "snubblar" av den och går ner på knä typ. Han kollar upp mot min bil och jag gör en tumme upp för att kolla liksom snabbt om det var okej, han kommer fram till min bil och jag vevar ner rutan.

Konversation

J - Jag , X - Cyklisten

X - Vad du håller på med vaa vaa?

J - Förlåt! Jag missade dig totalt!!

X - KÖR KÖR KÖR

J - Är du okej?

X - KÖR KÖR KÖR KÖR!!!!!

J - Hur gick det med cykeln?

X - KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!!!!.

Jag missade då alltså han han kom körandes vid över_GÅNGS_stället, han hade inget lyse på cykeln, varken bak eller fram. Nu har jag fått för mig att han kommer göra en anmälan osv. Jag fick världens chock och körde iväg när han sa att jag skulle köra, jag menar, jag hade självklart stannat kvar och försökt rett ut detta. Men när en invandrare som skriker och härjar blir jag rädd för, skulle blivit lika rädd om en svensk gjorde likadant.

Förövrigt så var klockan runt 21:00, ganska mörkt dvs.

Har en bild här som kanske förklarar det lite bättre.

http://img6.imageshack.us/img6/2839/12345asdfg.jpg

Så, vad tror ni kommer att hända? hoppas på det bästa med att det inte blir någon anmälning?.

Några egna erfarenheter?

tratt
353 Inlägg
5 september 2010
Cyklister ska lämna företräde för bilar om det inte finns ett speciellt "cykelövergångsställe", men i ditt fall tror jag inte det var ett sådant. Om du var så uppmärksam som du verkade vara, så är det bara en slump att han kom just då, dvs att du inte hade kunnat göra något annorlunda. Så rädd behöver du inte vara, alla klarade sig oskadda, win win.

3 354 Inlägg
5 september 2010
du kommer nog garanterat åka dit vid en anmälan pga det "dumma" (i vissa fall) skyddet för cyklisten kallad oskyddad trafikant.
fastän denna gjort fel då den ska stanna, kliva av och sedan leda över cykeln för att få förtur på ett vanligt övergångställe.
Senast redigerat av Seth (5 september 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Ajdå, delade svar. Men jag hoppas verkligen det inte kommer hända något.

3 354 Inlägg
5 september 2010
fast ett tillägg på min text. vet inte om de bryr sig vid  en anmälan om det inte hänt nåt ordentligt. eller om denna nu ens anmält

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Jag är ganska kluven nu, förstod liksom inte vad som hänt efter ett bra tag, men återstår och se hur detta blir.

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2010
krudel skrev:
Jag är ganska kluven nu, förstod liksom inte vad som hänt efter ett bra tag, men återstår och se hur detta blir.

Du kan ju alltid motanmäla honom för vårdslöshet i trafik om det skulle hända. Cyklat över ett övergångsställe utan lagstadgad belysning. Man får faktiskt inte bete sig hur som helst i trafiken på cykel heller.

Det tråkiga är att en cykel aldrig är trafikförsäkrad, men en bil måste vara trafikförsäkrad. Det innebär tyvärr att alla eventuella skador på en cyklist och cykel samt din bil och dig själv kommer att gå på din trafikförsäkring och belasta din premie oavsett om en domstol dömer cyklisten vållande. Det finns helt enkelt inget annat alternativ att reglera skadan på.

Om jag vill ha en ny cykel kan jag alltså kuta ned till ett övergångsställe med den, ta sats när det kommer en bil, slänga ned cykeln i sista sekunden och titta på när den åker in under bilen. Sedan polisanmäler jag och säger att jag fick kasta mig av i sista sekunden Nästa dag köper jag en ny cykel och skickar kvittot till den stackars bilistens försäkringsbolag. Sjukt hur det fungerar.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 september 2010
Du har gjort det du skulle anse jag.
En cyklist enligt trafikregler inte får cykla på övergångställe utan först stiga av från cykel.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Muttley
6 september 2010
Likväl klarade ju killen sig och behöver inte ta ut nått från någon försäkring. Din försäkring åker på de om han skulle ha skadat sig. Men så var väl icke fallet. Så var ska man vara rädd för smile. Att en trög cyklist missade en bil?. Hade man följt lagen om att en cyklist ska stanna vid ett övergångsställe så hade man säkerligen kört över ett par hundra stycken om året.

4 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Bara tacka för alla svar jag fått!. Har ännu inte hört något om anmälan eller killen, så får se om det blir något. Mvh

* Voff voff *
10 959 Inlägg
7 september 2010
Du kan nog vara helt lugn! Snubben visste nog om att han oxå gjort fel och därför gapade han åt dig att köra för att inte riskera att bli indragen i nå´t...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
7 september 2010
Blev påkörd av en kille på longboard idag haha, gick till typ lika, han kom skitfort och åkte rakt in i sidan på mej. Han sa att han var okej och drog därifrån. Tror du kan vara lugn smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Muttley
7 september 2010
Ah kom tänka på sist jag bogsera en bil. Kom en kille på en skateboard och han velade att åka liksom när han såg mig som förstabil, men han trodde han skulle hinna mellan mig och bilen bak mig. De roliga var ju att där var ju linan smile så han trilla i skiten. men han klara sig ju utan problem.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
7 september 2010
man fär väll inte cyckla över övergångstället enns? eller har ja fått det om fötterna?

5 198 Inlägg
7 september 2010
BBAD skrev:
man fär väll inte cyckla över övergångstället enns? eller har ja fått det om fötterna?

Finns speciellla cykelöverfarter.

Muttley
7 september 2010
BBAD skrev:

Ser de ut såhär så måste du som bilist stanna.
http://korkortonline.se/images/cykeloverfart.png

Men även om de inte ser ut så och är vanligt övergångställe så måste du stanna för du ryker på de.

Nyaste forumtrådarna

Sök