7 september 2010
Trådstartare
Tjoo.
Har problem med min Porsche 924 från 1985. Efter att bilen fått stå fredag, lördag och söndag så skulle jag starta den i söndags kväll för o köra lite. Startade och det gnisslade massa så stängde av och öppnade huven. Då märkte jag att vattenpumpen var väldigt utsliten. Hur detta kunde hänt så fort förstår jag inte. Hur som så bytte jag vattenpump igår och vill dra runt motorn först innan jag skulle starta så drog av tändhatten från tändspolen. Körde några sekunder och satte sedan tillbaka hatten för att starta. Men det gick inte. Försökte med startgas men det gick inte. Felsökte idag och märkte att tändkabeln som jag hade dragit loss var av i ledaren så köpte en ny men det hjälpte inte. Bytte en till tändkabel (2:ans tändkabel då den verkade trött), inget hände. Bytte tändspole, inget hände. Tog loss tändstiften och de var torra och ljusa.
Förra året byttes fördelarlock, rotor och tändstift. 2månader sedan byttes soppa filter.
Säkringar och stora jordpunkter är kollade, soppapumpen går och får 3bars oljetryck efter ca 5sekunders på startmotor. Att notera är att jag inte haft problem förr, utan det kom på en gång.
Mina största funderingar:
Kamremmen ska sitta rätt, men om den sitter fel kan det påverka att den inte tänder?
Hur ska tändstiften se ut? Tyckte att de skulle vara blöta efter många startförsök.
Tycker att det är skumt att den inte går igång på startgasen.
Ska försöka få nån som kan hjälpa imorrn så jag kan kolla gnista.
EDIT: Fixat! Och i sann forum anda så säger jag vad som var fel. Vevaxeln var inte 100% rätt.
Senast redigerat av RPM2006 (8 september 2010)