3913
Sök

Vilken motor till projektet?

5 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
jag håller på att renover en gammal Vauxhall Victor FD Super 1600 -69 men har så klen motor så tänker lägga i en annan.
fudnerar på en volvo motor eller bmw och trimmas lite sen.
vilken volvo motor vore den "bästa" att trimma och turboladda ? funderar på 200-300hp
helst inte insprutad eller färdigt turbo för effekten måste hållas under 145hp. får sätta i en motor med max 145hp och högst 3,9Liter.

några förslag på någon bra motor som skulle klara av lite trimm utan att satsa allt för mycket pengar? har låg budget just nu

3 259 Inlägg
8 september 2010
En Rover V8 med lite väss? Går att få ut lagom effekt ur dessa med, hur sunkigt det än låter med "rover v8"! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 710 Inlägg
8 september 2010
Varför du inte vill ha insprut förstår jag inte....men är det ett krav blir det ju gamla stenåldersmaskiner typ B23 osv. Volvos rödmotorer går ju trimma rätt duktig även som sugmotorer, 200-300 hästar går även om en 300 hästarspuffra kommer kosta dig rätt många pengar.
IOM att du skall fuska så kan du väl lika gärna kasta i "vad skit som helst" och sedan byta ut den motorn efter regbesiktning?
Skall du göra det på riktigt alltså stoppa i en motor som är godkänd och sedan åka med den hade jag valt en motor som ligger nära maxtaket 145 kusar.
Lite äldre Volvo är i min smak....inte så "sexiga" så mitt val hade fallit på en BMW-spis.
Varför inte  gamla BMW 323 E30 med 143hk?

MVH Jonas
..............

1 291 Inlägg
8 september 2010
Nu kan jag inte exakt motorbeteckning men en motor från volvo 940 lättrycksturbo
Ska väl ha 136hk? Då kan du ju dessutom bygga vidare på samma motor sen utan att behöva fippla och bygga om mellan besiktingarna även om det är långt mellan.

5 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
men det ska vel köpas en annan insprutningsdator och mappas och del annan skit som ja inte har någon aning om  om man man ska trimma en insprutad motor ?

415 Inlägg
8 september 2010
Kör på lättrycksturbon b230fk och sätt sedan i ett chip så får man ju ut 220+ och man behöver inte hålla på och mappa. Det är ju det enklaste, annars kan man ju köra på något i stil med at-satsen till b23 och trycka genom en förgasare. Hur har du kommit fram till en begränsning på volymen? I annat fall hade en cheva small block 262 suttit som en smäck och man kan ju byta till 350 efteråt.
Senast redigerat av Super40 (8 september 2010)

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

5 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Finland.....

b) massan hos ny motor som är tyngre än jämförelsemotorerna är högst 20 % större än den tyngsta jämförelsemotorns massa; om massan hos den nya motorn är mer än 10 % större än den tyngsta jämförelsemotorns massa skall den ökade belastningen på axeln under motorn kompenseras genom att man flyttar på utrustning eller lättar karosseridelar;

c) effekten hos ny motor som har högre effekt än jämförelsemotorerna är högst 20 % högre än effekten hos den till effekten största jämförelsemotorn mätt med samma norm;

d) slagvolymen hos ny motor som har större slagvolym än jämförelsemotorerna är högst 25 % större än slagvolymen hos den till slagvolymen största jämförelsemotorn;

gissade bara på 3,9 största motorn som fannis i den modellen jag har så var 3,3 så 1,25x3,3 =4,1liter

5 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
det sitter en BMC 1500 diesel på 35 hästar som någon har satt i den för 30 år sedan.. och det känns inte tillräckligt för mig

BMW fantast
1 172 Inlägg
8 september 2010
Audis 5Cyl på 136 hk.. turbo på den sen så får du fint drag.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

5 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
hittade en gammal databok där det står att 3,3 liters sexan har 142hp. 142hp x 1.2 = max 170 hästar *

så b230ft skulle gå, hur mycket brukar dom ta för dom ?
Senast redigerat av onkelf (9 september 2010)

Sök