4311
Sök

Vintertips: Åk med snöfritt tak! :)

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
Ja det är verkligen att rekomendera.

Har haft bilen parkerad ute och den blev översnöad i lördags, på söndag skrapade jag rutorna åkte lite småsträckor men idag skulle jag iväg igen och pluggade i motorvärmaren i tid så bilen skulle bli genomvarm och rutorna hade isat till sig lite igen.

Bilen var snöfri sånär på taket, ville inte börja hacka isig snö så det fick vara.

i 95-100km/h så fick jag bromsa till kraftigt då ett par bilar framför plötsligt bromsar in och ska svänga utan visat med blinkers.

Vad händer då när kupevärmaren fått värma på taket strax innan? Jo hela "taket" hasar ner och lägger sig i ett stycke över hela framrutan, ända ner och vilar på torkarna.

Ingen idé att ens försöka använda dem så fort som fan ner med rutan och ut med huvudet då sikten var obefintlig genom rutan.

Ja vad säger man. rätt klantigt, har vart med om liknande när jag åkt med farsan men då är det bara småbitar som kommit ner på futan som lätt viftats bort med torkarna.

Jag kommer då sopa av taket bättre nästa gång.

Hade det vart i 120km/h på motorväg så vet man aldrig vad som kunnat hänt om man blivit "blind" i en kritisk situation.

Så sopa taken gott folk.

/Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

357 Inlägg
13 november 2006
oj...Tur de gick bra iaf! De e noterat!
Senast redigerat av __JoCCe__ (13 november 2006)

Heter de Lövena eller Löven??

Svindåre
1 433 Inlägg
13 november 2006
haha! att du var så snabbtänkt att veva ner rutan då tongue du kunna ju lika gärna ha bromsat big_smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
Hade lite koll bakåt strax innan att det var lugnt att fortsätta bromsa in för den delen. Vägen var helt rak som tur var annars hade det nog kunnat bli panik då det tar några sek för elhissarna att gå ner. Gick bra att hålla rakt genom att bara se genom sidorutan under tiden den gick ner.

Sen fick man ju stanna in på en avfart och plocka bort snön för det var inget skönt att sitta med huvudet utanför i minusgrader när man körde, iofs hade jag sänkt ner farten men men...

Tur i oturen, inget hände nu men vid inbromsning i en kurva med trafik bakom eller ett antal andra situationer så hade det kunnat slutat mindre trevligt.
Senast redigerat av Martin 9-3 (13 november 2006)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
13 november 2006
Äsh, bara ta på sig en sån där gammal mask med brillor som flygpiloter hade i början av flyg-eran och sen ha huvudet ut genom sidorutan, det är mera skills! wink big_smile Fan va blickar man skulle få då, speciellt i 120km/h. Man får köra om på insidan så man kan glo rejält på dom man kör om också. smile

BMW Power
2 362 Inlägg
13 november 2006
FL3JM skrev:
Äsh, bara ta på sig en sån där gammal mask med brillor som flygpiloter hade i början av flyg-eran och sen ha huvudet ut genom sidorutan, det är mera skills! wink big_smile Fan va blickar man skulle få då, speciellt i 120km/h. Man får köra om på insidan så man kan glo rejält på dom man kör om också. smile

HAHA, fick en liten bild i huvudet hur det skulle se ut big_smile
Senast redigerat av FugitivE (13 november 2006)

BMW, bogsering med wire :/

Thorssa
13 november 2006
De där gjorde jag när jag övningskörde för ett antal år sedan....lite jobbigt...

357 Inlägg
13 november 2006
Thorssa skrev:
De där gjorde jag när jag övningskörde för ett antal år sedan....lite jobbigt...

Åkte me en sån där flygmössa o briller?? big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Heter de Lövena eller Löven??

Supraman
2 300 Inlägg
13 november 2006
Samma problem hade man om man hade ett kappelekipage när man körde lastbil.
Men innan man gav sig ut på allmän väg så snurrade man några varv inne på gården så att all is skulle flyga av.
Som förare är man ansvarig för allt som ev skulle lossna från ens bil och ev skada annans fordon eller person.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Wankel
1 080 Inlägg
13 november 2006
fan va tur att det gick bra...påminner om en grej som hände mig förra vintern..
hade precis köpt en audi 80 quattro som vinterbil, men vad den förra ägaren inte sa var att det var nåt glapp med helljusen..så ibland när man slog på helljuset så blev det istället helt becksvart...hände mig första gången på 110väg, sen fick man panik så jag fick ju inte på halvljuset förrän efter nån sekund som jag sjabblade efter spaken...fan va rädd man var då..fick stänga av och starta bilen igen så funkade det

MDS Västerås

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
14 november 2006
Hmm, ska nog fanken köpa en pressening o lägga på taket på bilen så man bara behöver dra bort den.. *inte så överjäkligt rädd om lacken på den bilen.. får väl putsa lite i vår sen..*

5 710 Inlägg
14 november 2006
Kan lite trim till kärran din vara lösningen?
Istället för att bromsa av snön kan man GASA av snön istället  lol

MVH Jonas
..............

Fisketokig
2 997 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Kan lite trim till kärran din vara lösningen?
Istället för att bromsa av snön kan man GASA av snön istället  lol

Inte på vintern då wink

ESPn ligger å bromsar hela tiden när man gasar och ABSn ligger och knattrar när man bromsar  så mer effekt på vintern behövs inte med 2wd

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 november 2006
har varit med om en hård inbromsning med massa snö på taket förra vintern detta hamnade dock på bilen framför hehe smile

Sök