3150
Sök

Möjligt att koppla ihop?

Med Lem
57 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Jag har en huvudenhet med tre lågnivåutgångar, en femkanals och en fyrkanalsförstärkare..kan jag utnyttja samtliga ingångar till stärkarna och få denna kombination att fungera på ett bra sätt???

/ Antee

"smartheten sitter inte i hjärnan sa den som va blåst!"

21 761 Inlägg
4 september 2010
Ja, det går att få sakerna att fungera på ett bra sätt. Du kan behöva Y-förgrening, men det beror lite på hur lågnivåingångarna på slutstegen är konstruerade. smile

1 302 Inlägg
4 september 2010
Det går mycket bra att göra på det viset. smile

Hur många högtalare ska du koppla in på stegen ?
Senast redigerat av fegge_89 (4 september 2010)

Med Lem
57 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det går att få sakerna att fungera på ett bra sätt. Du kan behöva Y-förgrening, men det beror lite på hur lågnivåingångarna på slutstegen är konstruerade. smile

Okej, det låter ju kanon de smile men hur vet ja om lågnivån klarar det då?

fegge_89 skrev:
Det går mycket bra att göra på det viset. smile

Hur många högtalare ska du koppla in på stegen ?

Har tänkt köra ett framsystem (kickpanel lr framdörrar), fyra midbasar (fram/bakdörrarna), två tio-tums subbar i skuff samt ett par koaxialer, alltså 12 högtalare (inkl diskanter)

Med Lem
57 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
...är det aktivt filter som gäller eller finns det andra lösningar? länge sedan jag var aktiv inom ljudbyggnationer så det har ju med säkerhet hänt en hel del big_smile

21 761 Inlägg
5 september 2010
Just delningen på midbasarna är ett litet frågetecken, där beror det lite på om steget har både HPF och LPF på samtliga kanaler (så att man får en bandpassfunktion). Tänker mest på 5-kanalaren, det är nog det steget som bör driva midbasarna tycker jag.

5-kanalaren driver basarna och midbasarna, 4-kanalaren driver framsystemet. Koaxialerna bak kan drivas av stereon eftersom de väl mest fungerar som utfyllnad, men det är ju i mitt tycke. Midbasar i bakdörrarna kan man iof skippa, dock är även det i mitt tycke. smile

Med Lem
57 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Jodå, 5kanalaren har Hög/Lågpassfilter

Ang midbasarna så tänkte ja "sprida ut" dom lite, blir väl på tok för trångt med tre högtalare per dörr om ja ska ha framsystemet där oxå smile ang coxarna så e ja nog inne på samma spår som du, driva dessa med huvudenheten...

men hur göra med inkoppling av lågnivån, hur kan jag utnyttja samtliga ingångar på stärkarna?

//Antee

"Smartheten sitter inte i hjärnan sa den som va blåst!"
Senast redigerat av Antee (5 september 2010)

21 761 Inlägg
5 september 2010
Hög Pass Filter och Låg Pass Filter. Visst blir det trångt med dubbla midbasar per dörr, men du får ett ordentligt tryck framifrån. smile

Om slutstegen tex har en brytare som gör att man bara behöver koppla in två lågnivåkablar (dvs ett par) för att utnyttja alla kanaler, då ska det inte behövas några Y-förgreningar.

Vad heter dina slutsteg?
Senast redigerat av Drönirettab (5 september 2010)

Med Lem
57 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Ja, speciellt i en liten e30 touring hmm haha..jo, nog lär de bli lagom ös i mellanbasen om man trycker in dom i framdörrarna..men ja tror inte det går tillsammans med framsystemet smile lr jo...ALLT går väl bara man vill! big_smile

Okej, då behövs nog Y-förgreningar..men de e ju inte hela världen.

5 kanalen är av märket Soundstream (MC245) och 4 kanalen är av märket Coustic Powerlogic, kommer ej ihåg modellbeteckning nu...

//Antee

"Smartheten sitter inte i hjärnan sa han som va blåst!
Senast redigerat av Antee (6 september 2010)

Med Lem
57 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
eller vänta nu ett slag, undra fan om inte soundstreamarn har denna brytaren *kliar huvet* ...måste kolla efter lite här nu, jo men se på fan...Internal/External Audio Input..är det detta du menar?

//Antee

"Smartheten sitter inte i hjärnan sa han som va blåst!"

21 761 Inlägg
6 september 2010
Ja, det är en sån. Dock verkar det ändå som att två par ingångar måste anslutas (CH 1+2 och 3+4) för att kunna utnyttja alla kanaler, vilket innebär att du kanske får använda Y-förgrening trots allt. Kikade nyss i PDF-manualen på nätet.

En annan sak som avgör är hur stereons tre lågnivåutgångar fungerar, dvs om alla tre kan köras som "fullrange". Det brukar väl vara en ren subutgång på vissa stereoapparater om jag inte har helt fel, men bäst är att kika i manualen hur alla utgångar kan konfigureras. Man brukar även kunna välja om en av utgångarna ska köras som sub eller fullrange. smile

Med Lem
57 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
åkäj..jo, ja försökte att slänga in en skärmdump från denna pdf men de funka inte. Har ej manualen för stereon där jag är för tillfället men hitta den på www.manualsonline.com

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18861/992238_reeh2a.jpg

Verkar ju funka att köra som jag hoppats på att de skulle gå, jag kan ju alltså driva framsystem i fullrange på 4 kanalarn då det är ett tvåvägssystem, får väl antingen brygga den lr köra me Y-förgrening..bli nog att ja bryggar då så man få ut lite mera kräm till framsystemet (DLS UR5i 5.25) smile
middarna och subs på 5 kanalarn samt bakre coaxialerna via stereon då dessa mest är för utfyllnad...

//Antee

"Smartheten sitter inte i hjärnan sa han som va blåst!"
Senast redigerat av Antee (10 september 2010)

Sök