4641
Sök

Inget kräm i steget, varför?

505 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Jag har läst lite olika foruminlägg osv, och läste någonstans att:
1000wrms slutstegseffekt per 1normalt bilbatteri, ca.

Mitt Sinus Live SL-A1500 har som utlovat 1200 eller 1500wrms i 1Ohm.
Tanken är att det ska vara kopplat i just 1Ohm, men vet inte om det för tillfället är det.
Driver en SPL Dynamics XTR300D2S på 1000wrms / 2000w peak. dubbla 2Ohm talspolar.
Saken är den att jag har full gain på mitt steg (!!!) , men basen spelar inte fullt.

När jag frågade i en ljudbutik sa dom att mina 33mm2 kablar borde räcka precis**
Har en 120amp ANL säkring fram. Sedan ett säkringsblock bak med en 80amp glassäkring till monoblocket.

Samt måste jag kolla. Mitt steg har dubbla + och - utgånar.

Nu har jag kopplat:  (sett från ovan)
+                            talspole 1 +
+           talspole 2 +
-            talspole 2 -
-                             talspole 1 -

Är detta rätt kopplat till 1Ohm? 
Det står nämligen ingenstans vilken +/- på steget som passar med vilken sad

Om jag paralellkopplar talspolarna istället, vilka uttag ska jag då använda på steget?

MVH j.kristoffersson

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2010
Basarna är kopplade i 1Ohm som det är nu, blir ingen skillnad ifall du parallellkopplar spolarna direkt. Anslutningarna på steget är parallellkopplade internt så både + hör ihop med varandra och lika så båda -. Men varför har du en 80A säkring innan steget? Och vad är det för storlek på kabeln till steget? Hur har ud ställt filtren?
Senast redigerat av ChriZtoffer (10 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Jag har en 33mm2 från batteri (fram), till ett delningsblock med säkringar (bak). Jag har 33mm2 till kondensatorn också, som går in i delningsblocket. Ut ur delningsblocket går där 16mm2 till både Monoblock och 4kanals. Och dom kablarnas längd är inte ens 70cm..

Just nu har jag subsonic filter på 30, om det var det du menade?

4 693 Inlägg
10 september 2010
LPF då?

Booyakasha!

505 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
ca 100hz

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2010
16mm2 kabel låter väl klent till det steget, varför inte köra 33mm2 även där och skippa säkringen? Sen så bör du nog ställa ner ditt lågpassfilter en bit, 50-80Hz låter vettigare om inte subben ska spela midbas (framsystemets jobb).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Vad jag hört så är det längden på kabeln som avgör hur grov den behöver vara..
33 känns väl lite väl, men jag är beredd att prova om det kan hjälpa..

21 761 Inlägg
11 september 2010
Kollar man det teoretiska spänningsfallet i 16 mm2 kabeln så är det visserligen försumbart, men däremot kan ju själva säkringen fungera som en liten flaskhals med tanke på att den "bara" är på 80 A och steget kan dra betydligt mer när man kör hårt. Glasrörssäkringar har dessutom en förmåga att ge dålig kontakt ibland. smile

Använder du samma kabel som innan kopplingsblocket, dvs 33 mm2, så behövs ingen säkring och du har eliminerat ett eventuellt kontaktproblem.

505 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kollar man det teoretiska spänningsfallet i 16 mm2 kabeln så är det visserligen försumbart, men däremot kan ju själva säkringen fungera som en liten flaskhals med tanke på att den "bara" är på 80 A och steget kan dra betydligt mer när man kör hårt. Glasrörssäkringar har dessutom en förmåga att ge dålig kontakt ibland. smile

Använder du samma kabel som innan kopplingsblocket, dvs 33 mm2, så behövs ingen säkring och du har eliminerat ett eventuellt kontaktproblem.

Okej,  detta är iallafall vad jag blivit tillsagd av säljaren på HCB i malmö. som flera gånger vunnit tävlingar i billjud osv. Men om jag provar dra 33mm2 förbi säkringar och in i steget, då måste jag väl även jorda med 33m2 eller?

21 761 Inlägg
11 september 2010
Det är alltså inte själva 16 mm2 kabeln i sig som kan ställa till med problem, det är säkringen och säkringshållaren. Det är heller inte säkert att du har problem med dessa saker, men möjligheten finns och vi ger då förslag på saker som kan åtgärda ett eventuellt problem. Vill du vara helt säker på om du har spänningsfall där så gör du en enkel spänningsmätning på just den kabeln. smile

Jordkabeln "måste" inte uppgraderas, men det skadar aldrig att kolla upp så att den har bra kontakt. Naturligtvis blir det inte sämre av att sätta en grövre jordkabel.
Senast redigerat av Drönirettab (11 september 2010)

Sök