3120
Sök

Kortslutning vid start

bihfocus
4 september 2010
Trådstartare
Hej

Har en Peugeot 607 som har funkat kanon sedan jag köpte den för några månader sedan. Men idag så hände något märkligt.

Jag låste upp bilen som vanligt med fjärr sen stoppade in nyckeln i tändningslåset vrider om och då bara slocknar allt. Vrider tillbaka nyckeln samt framåt igen inget bara svart.

Drar ur nyckeln ur tändningslåset stoppar in den igen då kommer all ström igen. Stereon och alla inställningar har återställts till fabrikat inställningar.

Vad kan ha hänt? Vart det någon kortslutning någonstans i tändningslåset?
Kollade batteriet & laddning häromdagen funkar som det ska så det kan man utesluta.

Någon som varit med om fenomenet i något annat fordon?

M.v.H SAM

1 302 Inlägg
4 september 2010
Hej Sam!

Din teori om kortslutning kan vara san samma sak hände nämligen mig en gång jag vred om nyckeln och ingenting hände.

Jag skulle tro att det är en kortslutning som har inträffat för dig så jag rekomenderar att du åker och pratar med bilförsäljaren som du köpte bilen av.

21 761 Inlägg
5 september 2010
bihfocus skrev:
Kollade batteriet & laddning häromdagen funkar som det ska så det kan man utesluta.

Mätte du även spänningen under startförsöket?

2 024 Inlägg
5 september 2010
Låter som dålig kontakt från batteriet. Antar att 607an har ungefär samma batteripolskor som C5an som jag har, en typ av snabbkontakt som bara är att lossa med en bygel och de är ju inte av bästa kvalisort direkt. Kolla över och gör rent dem, kolla även där jorden går till kaross/motor.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

bihfocus
5 september 2010
Trådstartare
fegge_89 skrev:
Hej Sam!

Din teori om kortslutning kan vara san samma sak hände nämligen mig en gång jag vred om nyckeln och ingenting hände.

Jag skulle tro att det är en kortslutning som har inträffat för dig så jag rekomenderar att du åker och pratar med bilförsäljaren som du köpte bilen av.

Tyvärr ingen mer garanti där...

bihfocus
5 september 2010
Trådstartare
Expoze skrev:
Låter som dålig kontakt från batteriet. Antar att 607an har ungefär samma batteripolskor som C5an som jag har, en typ av snabbkontakt som bara är att lossa med en bygel och de är ju inte av bästa kvalisort direkt. Kolla över och gör rent dem, kolla även där jorden går till kaross/motor.

Jepp det är sämsta kontakterna jag sett i hela mitt liv. De sitter skitdåligt. Ska prova att byta ut dem.
Har inte testat spänning vid start men laddningen funkade kanon enligt batterifirman i Leksand...

Ska ut och kolla kontakterna. Om man ska köpa nya vilka skall man välja finns olika typer av material?

Tack för de snabba svaren.

21 761 Inlägg
5 september 2010
Eftersom det tydligen är dåliga batteripolskor så får man ju misstänka dem, håller med. Om du mäter spänningen vid startförsöket så kan du först mäta på polskorna, visar det ruskigt låg spänning så mäter du även på polerna som jämförelse. smile

bihfocus
12 september 2010
Trådstartare
Hej alla igen. Tack för svaren men tror jag hittat felet.

Eftersom kabelskon + är lite konstigt tillverkad så gick det inte bara att klippa av den så gjorde jag rent den ordentligt samt polerna på batteriet.
Minus polen däremot är utbytt. Ska jag byta + så måste jag byta ut hela kabeln. Vet inte riktigt vart den går från batteriet?

Men tror boven i det hela var sidopanelen på förarsidan som styr el hissar,speglar,inställning för stolminne, C-lås. Det gick sönder häromdagen så nu har jag bytt ut det så hoppas inte på flera kortslutningar nu iaf.

7 281 Inlägg
12 september 2010
Jag tycker att det bara låter som att batteriet är urladdat och allting slocknar när du försöker dra igång startmotorn för att batteriet inte orkar ge ut strömmen.

Sök