Vilken isolering ska jag ha?

RichiB
9 september 2010 · 1 866 Inlägg

Tänkte isolera taket i garaget.
Har satt upp gipsskivor i taket. Hur går jag vidare och hur tjock isolering ska jag ha?
Räcker 95mm?
Tänkte köpa isolering på rulle!
Är det bara att slänga upp isoleringen på reglarna o gipsskivorna?

RichiB
10 september 2010 · 1 866 Inlägg

okej då var det tur jag frågade :-)
Men 200mm verkar onödigt tjockt... Det är ett helt nytt garage på knappt 60kvm, isolering finns redan i väggarna dock ej i taket.
Hur påverkar plasten isoleringen?

Wanegardh Asgammal medlem.
10 september 2010 · 2 246 Inlägg

Fråga här istället.
www.byggahus.se

Velocitas by proxy
10 september 2010 · 167 Inlägg

200 mm tycker jag du skall köra på. Vad gäller plasten råder delade meningar men generellt
ska man undvika plast i taket då plasten är helt tät och låser fukt. Har du små luftläckor kan de orsaka
kondens som inte har någonstans att ta vägen och då blir det mögel.
Det måste va absolut tätt om du skall köra med plast.
Plast kan man ha i väggarna då ev. kondens rinner av.

Viktigare är att ha rätt ventilation. Du ska ha ett litet övertryck på vinden så att varmluft inte sugs ut
genom skarvar och springor.

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
Velocitas by proxy
10 september 2010 · 167 Inlägg

fLedLik skrev:

Fartdare skrev:
200 mm tycker jag du skall köra på. Vad gäller plasten råder delade meningar men generellt
ska man undvika plast i taket då plasten är helt tät och låser fukt. Har du små luftläckor kan de orsaka
kondens som inte har någonstans att ta vägen och då blir det mögel.
Det måste va absolut tätt om du skall köra med plast.
Plast kan man ha i väggarna då ev. kondens rinner av.

Viktigare är att ha rätt ventilation. Du ska ha ett litet övertryck på vinden så att varmluft inte sugs ut
genom skarvar och springor.

Har du en kallvind med "rätt" byggd luftning så finns det inga som helst problem med fukt. Annars skulle samtliga Trivselhus i sverige vara fuktskadade.

Precis... Allt måste ju göras rätt från början. Skall man kompletera som i detta fallet är
det ju alltid bäst att göra det safe så att säga. Jag hade aldrig hängt upp plast i taket utan
att veta hur diffen är utförd i övrigt.
Har rivit ner innertak och sett små vattenpölar på plasten. Inte roligt...

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
Wick_e
10 september 2010 · 434 Inlägg

Man brukar säga , 200mm i väggarna, 300i taket för värmen går ju uppåt. Man kan köra med nått som heter T-vind är som en matta man har ut som *andas*Jag skulle kört på lössull och hyrt en maskin. 60kvm Gör man ganska snabbt med en lite mindre maskin som man hyr.


Mvh Wicke

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
RichiB
10 september 2010 · 1 866 Inlägg

ok tack för alla svar!
Kanske ska förklara mer exakt vad jag har för garage!
Det är ett älvsbyhus garage på knappt 60kvm . När det levererades så levererades det med isolering i väggarna. Dock så var det inget innertak så man såg rätt upp på takstolarna.... Nu har jag satt upp reglar och gipsat hela taket. Vill nu som sagt isolera detta :-)
Jag har inget värmesystem i garaget ännu och inget planerat de närmsta åren, dock tänkte jag köra med en eller några värmefläktar.

Velocitas by proxy
13 september 2010 · 167 Inlägg

Eftersom du inte har garaget tempererat och därför får stora temp. skiftningar tycker jag definitivt
inte du skall ha plast utan kör med nåt liknande som Wicke skrev.

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
RichiB
13 september 2010 · 1 866 Inlägg

okej fick även lite info av en polare...
Han rekomenderade 100mm isolering och då utan plast. Ska jag ha tjockare så får det bli med plast sa han!
Låter det vettigt?

fwd
13 september 2010 · 137 Inlägg

När jag byggde ett garage så häftade vi plast under på takstolarna och satte sedan 2 lager gips på det. Sen 250mm sprutisolering på det, har du luftspalter så ska det inte vara något problem med kondens.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang