Turbo konverta Honda Prelude H23A2?

Kopenga
9 september 2010 · 133 Inlägg

som rubrik lyder, turbokonvertera en H23A2 motor

Är detta avancerat och svårt?

är det något jag kan göra själv?(har bytt topplock kamrem samt balansrem och hela kamaxel kittet själv på en H23)

är det samma turbokit till h22 vtec som till h23

måste man dra olja från motorn till turbon? isåfall vart är bäst att ta ifrån?

ja detta är några frågor jag har, och självklart är det ett model anpassat turbokit jag köper isåfall, som ska passa rakt på,wink

http://www.tuningshop.se/product.do?productId=Ho118

Senast redigerat av Kopenga (9 september 2010)

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/
Mazda Rx-7 (Efini) "Violent" (1995)
DJ_Philip
9 september 2010 · 129 Inlägg

tjena jocke, hur mycket tänkte du skrämma upp den i, låg tryck borde inte vara nån fara, men du behöver ju komp sänka den hmm

harrykarlsson
9 september 2010 ·

ta dubbla topppackningar de räcker som kompsänkning;)

Kopenga
10 september 2010 · 133 Inlägg

Bullet--- skrev:
vad jag ser på den sidan kommer du att behöva köpa till en massa grejer för att få det att funka.
#uppgraderad soppa pump
#spridare
#kompsänkning(andra kolvar/stakar eller köra med extra toppapackningar,rekomenderar det första)
#ordentlig mappning.
etc,etc

Läst på usa sidor att h23 kan praktiskt taget turbokonverteras utan kompsänkning men då får man köra på lågt ladd, annars är h23 motorn poppis att köra turbo på.

och nej, h22 kit passar ej på h23 då grenrören skiljer för mycket.

sen angående oljedragningen så får man nog slänga på en sandwhich mellan block och filter, alternativt plocka bort original oljekylning, "tror" inte det passar annars, tar i torpedväggen om jag inte har helt fel.

asså mitt mål är att få ut ungefär 250-300 hk, men vill endå inte byta topplock spridare osv vill inte ha någon extrem bil utan vill få den att gå bättre helt enkelt,

men vad jag hört så kan man köra med 0,7 bar ladd utan problem om man har org prylar i motorn,

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/
Mazda Rx-7 (Efini) "Violent" (1995)
Kopenga
11 september 2010 · 133 Inlägg

Bullet--- skrev:

Kopenga skrev:

Bullet--- skrev:
vad jag ser på den sidan kommer du att behöva köpa till en massa grejer för att få det att funka.
#uppgraderad soppa pump
#spridare
#kompsänkning(andra kolvar/stakar eller köra med extra toppapackningar,rekomenderar det första)
#ordentlig mappning.
etc,etc

Läst på usa sidor att h23 kan praktiskt taget turbokonverteras utan kompsänkning men då får man köra på lågt ladd, annars är h23 motorn poppis att köra turbo på.

och nej, h22 kit passar ej på h23 då grenrören skiljer för mycket.

sen angående oljedragningen så får man nog slänga på en sandwhich mellan block och filter, alternativt plocka bort original oljekylning, "tror" inte det passar annars, tar i torpedväggen om jag inte har helt fel.

asså mitt mål är att få ut ungefär 250-300 hk, men vill endå inte byta topplock spridare osv vill inte ha någon extrem bil utan vill få den att gå bättre helt enkelt,

men vad jag hört så kan man köra med 0,7 bar ladd utan problem om man har org prylar i motorn,

beror helt o hållet på¨dig om du vill bygga ordentligt eller snikvarianten wink
Men 250 hk o uppåt ska inte vara problem.

precis vill inte ha någon extrem utan bara 250-300 ungefär, räcker gott o väll i en sådan liten bil=)

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/
Mazda Rx-7 (Efini) "Violent" (1995)
H22
14 september 2010 · 176 Inlägg

Hej.

Det där är det SÄMSTA kittet du kan köpa. dessa finns runt över HELA ebay för $5-800.. allt e samma skit.
Kompsänka kan du göra, men knappast nödvändigt... OM du kompsänker med topppackning, köp en tjockare MLS isf från t.ex Cometic. kör inte på dubbla. dessutom kommer du få byta ut dina toppbultar om du nu börjar mixtra med detta. Skaffa ett set ARP bultar, då OEM bultarna kostar mer här i sverige än vad ARP gör från USA.


Vad du har hört, 0.7bar, beror HELT på storlek på turbo, setup och mappning. dessutom har du inte ens komptestat din motor, eller gjort leakdown test. vilket är prio 1 på en orginalmotor. får du kassa värden kommer motorn rasa..

Ett oljekyl vore ju absolut inget fel, då lagren i en H23 inte är dem bästa, med ett oljekyl sparar du livslängden ett bra tag framöver.

Spridare kommer du få byta, samt en chippad ecu med någon typ av sprut.. crome, neptune, hondata ja de du själv e sugen på.

ang olja till turbo, ja. en sandwich plate funkar fint. sedan får du svetsa dit en plugg i tråget för oljeretur, men de känner du säkert redan till.

är det något annat så fråga på
//Daniel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang