Lacka listerna på bilen, hur göra?

-Roger-
14 september 2010 · 12 Inlägg

Tjenare.
Tänkte lacka listerna i silver, alltså så nära bilens egna färg jag kan komma.

Hur ska jag gå till väga, var ska jag hitta färg, sprayfärg mm? Ska jag ta av listerna, slipa, spackla mm?
Vad krävs för att få det gjort bra helt enkelt? Kom med tips.

Kom gärna med egna förslag på vad man kan göra på den här bilen;)

http://img831.imageshack.us/img831/7195/58157846b.png
http://img525.imageshack.us/img525/5479/img1449c.jpg
http://img825.imageshack.us/img825/4909/img1453o.jpg

Katamso Superstar
15 september 2010 · 511 Inlägg

Demontera delarna, lämma till närmaste lackerare och uppge bilens färgkod så får du det riktigt gjort samt i rätt färg... Kostar kanske lite mer än om du gör det själv... men är du inte van vid att lacka eller utföra förarbete så är det risk att du blir besviken på resultatet sen.

Bilens färgkod brukar stå på en lapp  dörren eller nåt likande... eller så kan du den få via märkesverkstad.


//K

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Thullen
15 september 2010 · 1 653 Inlägg

efter att du köpt alla grejer du behöver för att göra det själv så har du lagt lika mycket pengar som om du skulle lämnat grejerna till en lackerare direkt och fått det ordentligt gjort.

du sänker värdet på bilen imo om du gör ett tattarjobb med sånna saker.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
soyd
15 september 2010 · 1 853 Inlägg

Som sagt lämna bort det så blir det bäst...

Men hade jag varit du  hade jag nog inte lakat stolpen mellan framdörren och bakdörren silver. Utan lacka den mattsvart som den är nu fast fräscht så att säga... Tror det kommer se bättre ut...

/mvh soyd

Dubs I got Dubs!
15 september 2010 · 2 423 Inlägg

soyd skrev:
Som sagt lämna bort det så blir det bäst...

Men hade jag varit du  hade jag nog inte lakat stolpen mellan framdörren och bakdörren silver. Utan lacka den mattsvart som den är nu fast fräscht så att säga... Tror det kommer se bättre ut...

/mvh soyd

Det är folie. bara att dra av den så är det bilens färg bakom.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
-Roger-
15 september 2010 · 12 Inlägg

Så jag ska lämna in för lackning, hur mycket skulle det gå på ungefär?

Dubs skrev:

soyd skrev:
Som sagt lämna bort det så blir det bäst...

Men hade jag varit du  hade jag nog inte lakat stolpen mellan framdörren och bakdörren silver. Utan lacka den mattsvart som den är nu fast fräscht så att säga... Tror det kommer se bättre ut...

/mvh soyd

Det är folie. bara att dra av den så är det bilens färg bakom.

Vad menar du?

Katamso Superstar
16 september 2010 · 511 Inlägg

-Roger- skrev:
Så jag ska lämna in för lackning, hur mycket skulle det gå på ungefär?

Dubs skrev:

soyd skrev:
Som sagt lämna bort det så blir det bäst...

Men hade jag varit du  hade jag nog inte lakat stolpen mellan framdörren och bakdörren silver. Utan lacka den mattsvart som den är nu fast fräscht så att säga... Tror det kommer se bättre ut...

/mvh soyd

Det är folie. bara att dra av den så är det bilens färg bakom.

Vad menar du?

På vissa bilar är det bara en tunn pålagd yta, "foile" och lacken finns under. Det kan gå att ta bort ytlagret. Men på andra är det en yttre extra plast del. Är inte hundra hur det är på just din bil.

Mitt tips är att som jag sa, demontera allt. Lämna det till en bra lackerare så blir du mest nöjd samt mister inte nåt värde på bilen. Vad det kostar är helt beroende på vart du vänder dej. Det finns bra billiga lackerare också. Som nån annan sa, du lär nog inte komma undan mkt billigare om du gör det själv o inte har vanan.

Lycka till!


//K

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
soyd
16 september 2010 · 1 853 Inlägg

Aha ok a det är möjligt att det är folie. Då hade jag nog bytt den till ny folie.

Det flyter ihop bra med dörrar och rutorna om den mitten stolpen är svart tycker jag... Men det är ju din bil så vill du ha det silver så kör på smile

/mvh soyd

-Roger- skrev:
Så jag ska lämna in för lackning, hur mycket skulle det gå på ungefär?

Dubs skrev:

soyd skrev:
Som sagt lämna bort det så blir det bäst...

Men hade jag varit du  hade jag nog inte lakat stolpen mellan framdörren och bakdörren silver. Utan lacka den mattsvart som den är nu fast fräscht så att säga... Tror det kommer se bättre ut...

/mvh soyd

Det är folie. bara att dra av den så är det bilens färg bakom.

Vad menar du?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang