4504
Sök

Baslåda till E-klass sedan.

13 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har beställt en E-klass sedan som jag får i november. Jag valde till harman/kardon för bättre ljud men basen är ganska klen så jag tänkte fläska i en baslåda. Jag har kollat på JL audio:s basar som verkar fräsha. Valet av tumm och serie är sjukt svår då jag har knappt lyssnat på bildljudbyggen. Tänkte iaf att  två st 10" 6v2 borde gör ett bra jobb?
http://www.backesljud.se/produkter_visa … _no=JLW6v2

Kommer jag få fram rejält med bas in i bilen? Jag har valt delbart baksäte, det kanske hjälper något då det inte borde vara lika isolerat som ett icke delbart baksäte. Vad tror ni?

Kollade även på det här slutsteget:
http://www.backesljud.se/produkter_visa … =DLS-CAD11

Har det kraft och ljudkvalité så jag klarar mig? Är det något annat steg ni rekommenderar? JL audio:s egna steg är sjukt dyra.

Notera att jag har nästan ingen erfarenhet alls av billjud, ge gärna förslag på andra basar och slutsteg om ni har bättre idéer!

Issue
Senast redigerat av Issue (16 september 2010)

Bas älskare
716 Inlägg
15 september 2010
Vet inte riktigt hur E-klasserna ser ut men om det finns hatthylla så kan du ju bygga en låda i skuffen med basarna utåt och 2 st portat upp i hatthyllan, sen kan du även fälla ner baksätet och bygga ut där

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 september 2010
Har du valt till skidlucka också? Isåfall så röstar jag på ett bygge där basarna spelar in genom den! Eventuella portar kan du också köra genom skidluckan eller hatthyllan. Men du bör nog omprioritera lite, basar för 8000kr och steg för 5000kr är fel! Om det ska vara rätt så ska steget kosta åtminstone 16000 till dom basarna.
Senast redigerat av ChriZtoffer (15 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bas älskare
716 Inlägg
15 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Har du valt till skidlucka också? Isåfall så röstar jag på ett bygge där basarna spelar in genom den! Eventuella portar kan du också köra genom skidluckan eller hatthyllan. Men du bör nog omprioritera lite, basar för 8000kr och steg för 5000kr är fel! Om det ska vara rätt så ska steget kosta åtminstone 16000 till dom basarna.

Man kan säga typ 1 krona bas och 2 kronor slutsteg

4 693 Inlägg
15 september 2010
Den regeln tykcer jag bara är BS ärligt talat. När jag bytte från mitt SL-A1500 till mitt SS 6500 så hörde jag nästan ingen skillnad alls.
SL-A1500 kostar väl runt 3000 och mitt SS 6500 kostar 14000 har jag för mig.
Så dubbelt så dyrt steg som bas? Nej, inte för min del.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 september 2010
Finns såklart undantag och gränser som med alla såna regler, men den är bra att utgå ifrån! Som i det här fallet då, dyra fina basar med med ett "billigt" steg till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
15 september 2010
Tyvärr funkade inte länken så jag fick inte se steget i fråga.

*edit* trixade lite och det var visst DLS cad11
Senast redigerat av Softis (15 september 2010)

Booyakasha!

13 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Okej, skidlucka har jag inte kollat på alls, inte säker att det går att ändra bilen nu, 1,5månad innan leverans.. Hur tror ni ljudet tar sig in utan den luckan? Kommer det bli dåligt?
Vad rekommenderar ni för steg till dom basarna istället? Känner inte för att lägga 10lax på steget.. ska jag ta billigare basar och lite dyrare steg? isf vad? Eller fläska på med JLs 1000w steg, det kostar väl 10lax? Kalaset är redan dyrt. :p Vet jag att det blir bra kan jag dock leva med det. Är mest oroad över hur ljudet tar sig in i bilen från bagaget..

Issue

Edit, fixade länk i första posten.

Här är JL-steget på 1000w -
http://www.backesljud.se/produkter_visa … o=JL1000-1
Senast redigerat av Issue (16 september 2010)

13 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Ingen som har några tankar att dela med sig av? Jag kan ju knappast vara ensam om att ha byggt en bas i en sedan?

Issue

Sök