Nytt slutsteg (kopplingsproblem) Snabb hjälp!!!

Strmberg
15 september 2010 · 165 Inlägg

Tjena,

Jag har just köpt Biltemas 4-kanaliga 1000W slutsteg och kopplat in.

Men när jag inte spelar någon musik så gör högtalarna som är kopplade till slutsteget ifrån sig massa konstiga ljud!

Jorden är inte fast skruvad men volten mätaren rör sig inte så de kan de inte vara?

Jag har bara en lågnivå kabel inkopplad men vart och i vilka håll ska båda uttagen kopplas in i? Finns 4in och 4out..

Bashögtalare: Gas (orange) max 600W kopplat på kanal 1

6x9or: Gas Max 240W kopplade på kanal 2

Men alla högtalare gör missljud. Men dom spelar musik som den ska men samtidigt låter det en massa i bakgrund och om jag sänker hör man de ljudet fortfarande fast tydligare när musik inte hörs alltså.

Någon som vet vad problemet är?

Behöver hjälp ganska snabbt

sveddan
15 september 2010 · 1 453 Inlägg

Steget måste jordas.

DELTAA Mosconi, JBL, Kenwood, Hertz
15 september 2010 · 41 Inlägg

Aj då, luktar bränd signaljord i din huvudenhet..
Om jorden inte är ordentlig till steget, och du har lågnivån inkopplad samtidigt, så "jordar" du genom lågnivån. Därav nu, (pga bränd signaljord) som du nu har massa oljud/störningar i dina inkopplade högtalare.
Vad är de för huvudenhet?

Senast redigerat av DELTAA (15 september 2010)

Rojpen
15 september 2010 · 2 230 Inlägg

säger samma som ovan smile då jag gjort samma misstag själv å ja det låter konstigt å dunkar varje gång stereon/steget startar. så jorda ordentligt och laga/byt stereo smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 september 2010 · 8 744 Inlägg

Börja med att jorda så kan vi felsöka vidare sen, och jorda med en lika grov kabel som till plusen! Inte nån tunn liten tråd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Strmberg
15 september 2010 · 165 Inlägg

Gubbar tack för hjälpen men.... Oljudet kom från laddaren som jag ladda batteriet med x)

Men nu är de så att jag istället hör generatorn när bilen är igång (turbo i högtalar form (Y))

Någon som har ett tips på hur man får bort de? Några jag prata med sa att jag skulle försöka jord på ett bättre ställe. Nu sitter den i locket i bagagets golv som går när till bränsle armaturen.. bra eller dåligt ställe?

Kom med förslag smile

Rojpen
15 september 2010 · 2 230 Inlägg

ström å lågnivå går tillsammans? om inte så är det troligen dålig jord.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Strmberg
15 september 2010 · 165 Inlägg

Jo dom är dragna på var sin sida om mitt konsolen men går i hopp när dom går upp genom baksätet och in i bagaget.. Så de kan alltså vara därför? yikes :S

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 september 2010 · 8 744 Inlägg

Börja med att flytta jorden till en bättre punkt (bältesfästet eller fästet till baksätet) sen så ser du till att laga signaljorden i huvudenheten eller byta den, kan nästan lova att du brände den vid dina tidigare experimenteringar utan jord till steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Qkeeper
15 september 2010 · 77 Inlägg

Ett tips på att lösa signal problemet är att koppla på den röda kabeln från tändningen istället vilket jag fick göra när en kompis skulle låna bilen å köra däck å gjorde samma misstag som dig med jorden sad

Strmberg
16 september 2010 · 165 Inlägg

Alltså jag har inte kört utan jord utan att jag hade den klämde mellan låset i bakluckan. Men jag ska prova och flytta pluskabeln för den och lågnivån går ihop under sitsen i baksätet.. De bli ett magnetfält runt dom när dom kommer ihop fick jag reda på igår.

Ska prova detta och återkomma.

DELTAA Mosconi, JBL, Kenwood, Hertz
16 september 2010 · 41 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Alltså jag har inte kört utan jord utan att jag hade den klämde mellan låset i bakluckan. Men jag ska prova och flytta pluskabeln för den och lågnivån går ihop under sitsen i baksätet.. De bli ett magnetfält runt dom när dom kommer ihop fick jag reda på igår.

Ska prova detta och återkomma.

tongue alltså... känns som att det är som att köra utan jord faktist! A & O är en bra jord! (: Som sagt jorda ordentligt först.

Senast redigerat av DELTAA (16 september 2010)

Droors
16 september 2010 · 811 Inlägg

ta loss ena bältesspännes fästet från golvet och sen gör helt plåtrent under och där bulten går genom så att det får bra kontakt sedan sätter du jorden i det.

kalle_kalle
16 september 2010 · 2 914 Inlägg

dålig jordning = trasigt i elektroniken,

Strmberg
16 september 2010 · 165 Inlägg

Gubbs goda nyheter! Fick bort generator ljudet och allt brus genom att flytta på plus kabeln från låg nivån. Nu funkar allt perfa! (Y) Signaljorden var det alltså inte wink

Men jag får tack så mycket för tipsen smile

Blir till att köpa större baslåda senare 15" eller nåt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang