Port på fram eller baksidan? skillnad?

Rickard-v
14 april 2010 · 2 665 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Njaa som jag förstod det så tänkte han bara ha trattar upp i hatthyllan och basar samt portar bakåt, och då kommer ju inte trattarna göra nånting egentligen. tongue

Jo den ideen kommer skapa en väldigt konstig bandpass låda!
Bas o port spelar in i en volym (bagaget) som sedan spelar via trattarna in i kupen.

INTE BRA.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 april 2010 · 8 744 Inlägg

Ja det håller jag helt klart med om! Men som sagt, portarna i hatthyllan lär ju inte göra nån direkt skillnad. Det bäst är ju en bandpasslåda där man faktist använder portarna i hatthyllan till nåt, eller om man har skidlucka så kan man bygga så allt spelar genom den vilket många har fått att fungera bra.

Rickard-v skrev:
Ok chriztoffer nu har jag läst noga o det stämmer att du skrev så.

Men om lådan är 1meter bred o 0,3 dm djup så kan ju avståndet från port till bas vara kortare om den sitter precis bredvid basen på baksidan jämfört med längst åt sidan på framsidan.
Men du att det är bättre i alla fall att ha den på fram sidan 0,7meter bort eller 0,5 meter bort på baksidan???

Det skulle jag nog vilja säga beror på vad lådan ska sitta i för bil, om det är en kombi/halvkombi/annan bil där det är helt öppet mellan baslåda och kupé så bör det vara bättre med det kortare avståndet även fast det blir på fel sida av lådan. Men om det däremot är i tex en sedan där då tex basarna kommer att spela ut i skuffen och porten in genom skidluckan så skulle jag nog istället föredra att ha ett stort avstånd mellan bas och port men ha båda framåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Alvila
15 april 2010 · 130 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja det håller jag helt klart med om! Men som sagt, portarna i hatthyllan lär ju inte göra nån direkt skillnad. Det bäst är ju en bandpasslåda där man faktist använder portarna i hatthyllan till nåt, eller om man har skidlucka så kan man bygga så allt spelar genom den vilket många har fått att fungera bra.

Rickard-v skrev:
Ok chriztoffer nu har jag läst noga o det stämmer att du skrev så.

Men om lådan är 1meter bred o 0,3 dm djup så kan ju avståndet från port till bas vara kortare om den sitter precis bredvid basen på baksidan jämfört med längst åt sidan på framsidan.
Men du att det är bättre i alla fall att ha den på fram sidan 0,7meter bort eller 0,5 meter bort på baksidan???

Det skulle jag nog vilja säga beror på vad lådan ska sitta i för bil, om det är en kombi/halvkombi/annan bil där det är helt öppet mellan baslåda och kupé så bör det vara bättre med det kortare avståndet även fast det blir på fel sida av lådan. Men om det däremot är i tex en sedan där då tex basarna kommer att spela ut i skuffen och porten in genom skidluckan så skulle jag nog istället föredra att ha ett stort avstånd mellan bas och port men ha båda framåt.

men portarna i hatthyllan är bara för att få in mer bas in i kupén (som i princip hål) borde väl vara likadant som att plocka bort hatthyllan på en halvkombi?

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 april 2010 · 8 744 Inlägg

Men varför ska du ha portarna? Är det jag inte förstår, är det för att det är snyggare än med bara hål?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
15 april 2010 · 4 693 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men varför ska du ha portarna? Är det jag inte förstår, är det för att det är snyggare än med bara hål?

Ja, antagligen. För det är ju inte så snyggt med bara hål

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 april 2010 · 8 744 Inlägg

Beror ju på hur det ser ut, i min bil skulle det då inte göra nån skillnad eftersom jag har högtalargaller ovanför hålen i hatthyllan. Vet inte hur det ser ut i TS men om han tänker sätta portarna där bara för att få in mer tryck så tänker han nog fel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
MrSkyline89 driver with style
15 april 2010 · 800 Inlägg

Gjorde en liten snabb ritning i Paint på så ungefär lådan kan ser ut om du ha en skidlucka som dom flesta sedanbilar ha smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/75835/905404_r5ljv1.jpg
Baslåda för sedanbilar med skidlucka

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Alvila
15 april 2010 · 130 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men varför ska du ha portarna? Är det jag inte förstår, är det för att det är snyggare än med bara hål?

ja de är som enbart för att det är snyggare med trattar (ingen längd/port på såklart) för det ser bra mycket bättre ut än hål

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
Alvila
15 april 2010 · 130 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Beror ju på hur det ser ut, i min bil skulle det då inte göra nån skillnad eftersom jag har högtalargaller ovanför hålen i hatthyllan. Vet inte hur det ser ut i TS men om han tänker sätta portarna där bara för att få in mer tryck så tänker han nog fel.

nej inte mer tryck, inte det jag är ute efter utan enbart få in mer bas i kupén..

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 april 2010 · 8 744 Inlägg

Om du kör portarna för utseendets skull så förstår jag, men dom kommer ju inte hjälpa till att få in mer bas i kupén.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
low_and_loud
17 september 2010 ·

lånar tråden, hur när bakväggen kan jag ha porten resptive hur när kan jag ha basen mot bakväggen? då jag behöver bygga en ganska grund låda.vet att jag kan låta portarna sticka utanför lådan men tycker personligen att det inte blir vidare vackert, portarna är 30 cm

low_and_loud
17 september 2010 ·

low_and_loud skrev:
lånar tråden, hur när bakväggen kan jag ha porten resptive hur när kan jag ha basen mot bakväggen? då jag behöver bygga en ganska grund låda.vet att jag kan låta portarna sticka utanför lådan men tycker personligen att det inte blir vidare vackert, portarna är 30 cm

hittade svar på avstånd port bakvägg själv efter lite letande smile återstår bara hur nära jag kan ha magneten mot bakväggen?

Drönirettab
17 september 2010 · 21 761 Inlägg

Om magneten har ventilationshål, vilket de flesta har, så bör avståndet vara minst samma som ventilationshålets diameter. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang