Problem med koppling . Saab 900t -96

VoS
14 april 2007 · 76 Inlägg

Hej. Kopplingen är trög och tar absolut längst ner. när man ska lägga i backen så brukar det "skråla" i lådan även fast kopplingen är nere max. växlarna är svåra att få i ibland också.
Kopplingsbyte pågång eller kan det vara någongting med hydraliken på det?
Det är som om kopplingen inte nyper riktigt

Saab 900t -96

Senast redigerat av VoS (14 april 2007)

Nada_
14 april 2007 · 94 Inlägg

ja skulle tippa på hydraliken. e ganska vanligt att slangen e dålig, de släpper gummi innut i slangen.

saab 93-cupé
Oxygen
14 april 2007 · 629 Inlägg

Är väl wirekoppling på den? Var väl först -98orna som fick hydraulisk koppling?

Kanske går att justera wiren?

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
magicX
14 april 2007 · 28 Inlägg

kolla wiren! är nästa 100 på att det är den som behöver spännas!

good luck smile

Lever livet 420meter i taget!
_Invalido_ Mäster
18 april 2007 · 11 Inlägg

VoS skrev:
Hej. Kopplingen är trög och tar absolut längst ner. när man ska lägga i backen så brukar det "skråla" i lådan även fast kopplingen är nere max. växlarna är svåra att få i ibland också.
Kopplingsbyte pågång eller kan det vara någongting med hydraliken på det?
Det är som om kopplingen inte nyper riktigt

Saab 900t -96

Kolla wire fodralet, så det inte e skadat (ser ut som ett dragspel) nån stans.
Låter som detta..  Lycka till   cool

Fullt Ös MedvetsLös!!
Finns Det Nått Värre Avskum Än Trafik Snutar?????
BMW 530D (1999)
VoS
18 april 2007 · 76 Inlägg

Har nu lyckats spänna wiren och nu tar kopplingen bra smile  Trög trampad är den fortfarande "/   Ska kika på om det kan vara wire fodralet nu som kan vara skadat. tack för tipset 900Master smile

Churles
18 april 2007 · 12 Inlägg

Lånar tråden lite ^^
Har samma problem på min 205 gti, är det "bara" att spänna wiren på den också?

rogeraero
18 april 2007 · 67 Inlägg

tryck plattaN

silverbird
19 april 2007 · 666 Inlägg

VoS skrev:
Har nu lyckats spänna wiren och nu tar kopplingen bra smile  Trög trampad är den fortfarande "/   Ska kika på om det kan vara wire fodralet nu som kan vara skadat. tack för tipset 900Master smile

Är den trög så gör så här
1, byt wire
2, smörj upp den gammla, bara spruta in litta krypfett i en änden så bli kopplingen litta lättare iaf

_Invalido_ Mäster
21 april 2007 · 11 Inlägg

VoS skrev:
Har nu lyckats spänna wiren och nu tar kopplingen bra smile  Trög trampad är den fortfarande "/   Ska kika på om det kan vara wire fodralet nu som kan vara skadat. tack för tipset 900Master smile

Det va så litre så!!

Fullt Ös MedvetsLös!!
Finns Det Nått Värre Avskum Än Trafik Snutar?????
BMW 530D (1999)
Nordic_performance
22 april 2007 ·

jag skulle tippa på att byta lammellen .. den kan vara slut ..

Rallan
12 augusti 2009 · 13 Inlägg

Lånar tråden lite...
Hämtade just ut bilen från verkstad efter kopplingsbyte (lamell, tryckplatta och urtrampningslager) och direkt jag släpper upp pedalen någon millimeter så hoppar bilen iväg. när jag väl kom hem och skulle backa in i p-fickan så fick jag inte i backen! testade ettan, icke, tvåan, icke, trean däremot fick jag i. Tillslut fick jag stänga av bilen, lägga i backen, starta, backa... Ja, ni förstår nog.

En SAAB 900 Turbo -94 med wajerkoppling, går det att justera den, vart, hur och är det lätt?
Tacksam för snabba svar!

Senast redigerat av Rallan (12 augusti 2009)

BMW 325I Touring "E30" (1990)
DouZter
12 augusti 2009 · 244 Inlägg

Rallan skrev:
Lånar tråden lite...
Hämtade just ut bilen från verkstad efter kopplingsbyte (lamell, tryckplatta och urtrampningslager) och direkt jag släpper upp pedalen någon millimeter så hoppar bilen iväg. när jag väl kom hem och skulle backa in i p-fickan så fick jag inte i backen! testade ettan, icke, tvåan, icke, trean däremot fick jag i. Tillslut fick jag stänga av bilen, lägga i backen, starta, backa... Ja, ni förstår nog.

En SAAB 900 Turbo -94 med wajerkoppling, går det att justera den, vart, hur och är det lätt?
Tacksam för snabba svar!

Hade samma problem som dig för någon dag sedan, kika om du har en justerbar vajer i så fall ska du justera den på någon vit plast mutter, har du självjusterade så har du som en stor spiral runt vajern precis där vajern går in i torpedplåten prova i så fall att dra lite i den så kan det hjälpa... Annars rekomenderar jag dig att byta vajer... Glömde att säga att du får lyfta bort säkringslådan för att se vajern...

Senast redigerat av DouZter (12 augusti 2009)

Volvo V70 2.5T "Blixten" (2005)
norpan1
12 augusti 2009 · 1 043 Inlägg

Jag skulle lämnat in bilen igen, konstigt att lämna ut bilen på det viset.

Rallan
29 augusti 2009 · 13 Inlägg

Tackar för svar, Jag fick byta vajern och nu funkar det finfint! big_smile

BMW 325I Touring "E30" (1990)
BMW-M
17 september 2010 · 70 Inlägg

Tjenare.. jag har liknande problem nu med min saab..! tänkte ba fråga om urtrampnings lagret kan göra så växlarna blir tröga att få in?? ja vet att lagret e dålig på min därför..

min saab är underbar i lådan när bilen är kall..!! men så fort ja kört lite på kö och inne i city så blir växlarna tröga som fann att få in och backen skrapar hela tiden å då räcker de att ja släpper koppligs pedalen typ 1cm så börjar bilen rulla.. :S

BMW 730d "Lyxkryssare" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang