Volvo 854 s 2,5 låter lustigt, behöver hjälp

S-AXELSSON S-AXELSSONS
16 september 2010 · 94 Inlägg

Hej,

Jag har märkt att min bil låter grrr i bland innan den är varm efter man har växlat, plus att tomgången är lustig då den ibland gasar upp.

sen när man gasar så börjar spolarvätske lampanan blinka.

Vad kan detta vara för fel, behöver hjälp snälla

Lev livet!
Seat LEON TSI 110 ST "Familjebilen" (2015)
Seat LEON TSI 110 CONNECT "Extrabilen" (2016)
Marlboroman
16 september 2010 · 8 233 Inlägg

Att varvtalet ökar är en funktion i motorstyrningen. Kan dock förvärras om gasspjället och tomgångsmotorn är i behov av rengöring, den senare bör även smörjas.

Va gäller lampan så antar jag att du menar nivån på kylarvattnet då det inte finns någon nivåövervakning av spolarvätskan. Och blinkar den lampan så är det dags att fylla på vatten/glykol.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
S-AXELSSON S-AXELSSONS
16 september 2010 · 94 Inlägg

tackar, ska kolla det imorgon

Lev livet!
Seat LEON TSI 110 ST "Familjebilen" (2015)
Seat LEON TSI 110 CONNECT "Extrabilen" (2016)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
17 september 2010 · 1 140 Inlägg

Marlboroman skrev:
Att varvtalet ökar är en funktion i motorstyrningen. Kan dock förvärras om gasspjället och tomgångsmotorn är i behov av rengöring, den senare bör även smörjas.

Va gäller lampan så antar jag att du menar nivån på kylarvattnet då det inte finns någon nivåövervakning av spolarvätskan. Och blinkar den lampan så är det dags att fylla på vatten/glykol.

finns det ej nivå för spolarvätska på just hans bil eller på alla 850? för har både kylarvätska och spolarvätska jag iaf smile

Marlboroman
17 september 2010 · 8 233 Inlägg

tal0n skrev:

Marlboroman skrev:
Att varvtalet ökar är en funktion i motorstyrningen. Kan dock förvärras om gasspjället och tomgångsmotorn är i behov av rengöring, den senare bör även smörjas.

Va gäller lampan så antar jag att du menar nivån på kylarvattnet då det inte finns någon nivåövervakning av spolarvätskan. Och blinkar den lampan så är det dags att fylla på vatten/glykol.

finns det ej nivå för spolarvätska på just hans bil eller på alla 850? för har både kylarvätska och spolarvätska jag iaf smile

Jag som skrev fel. Det finns övervakning på nivån på alla.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
17 september 2010 · 1 140 Inlägg

Marlboroman skrev:

tal0n skrev:

Marlboroman skrev:
Att varvtalet ökar är en funktion i motorstyrningen. Kan dock förvärras om gasspjället och tomgångsmotorn är i behov av rengöring, den senare bör även smörjas.

Va gäller lampan så antar jag att du menar nivån på kylarvattnet då det inte finns någon nivåövervakning av spolarvätskan. Och blinkar den lampan så är det dags att fylla på vatten/glykol.

finns det ej nivå för spolarvätska på just hans bil eller på alla 850? för har både kylarvätska och spolarvätska jag iaf smile

Jag som skrev fel. Det finns övervakning på nivån på alla.

hehe jo tyckte det lät lite fel jag också smile wink

Senast redigerat av tal0n (17 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang