4914
Sök

Hjälp med att välja framsystem.. JBL eller JL Audio ?

1 727 Inlägg
17 september 2010
Ok.
Sinusteget är en törstig sak vad jag vet...
Vad har du för bas?

Har ingen egen erfarenhet av Blaupunkts steg, billigt trams?, lite över 3000:- är mkt pengar.
För det går det att få klart bra slutsteg. Okej 4-kanal, mkt bra 2-kanal. Var det svar tycker du? smile
Jag vet vad jag väljer till Amega.

Men har DU varit nöjd med ditt Blaupunkt?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

505 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Jag har en SPL Dynamics XTR300D2.

Jag har bara för mig att det kostade 3000, men kan ju varit en annan modell. kollade inte så noga just då..
Jag är helt klart nöjd med steget, till mina gamla högtalare kunde jag inte ens röra gain för att dom redan spelade maxhögt innan jag började skruva på det. (där utgår jag ifrån att det är ganska kraftigt)

Däremot förstår jag inte varför där finns HI utgångar, samt AUX till varje kanal.. smile

1 727 Inlägg
17 september 2010
kristoffersson skrev:
Däremot förstår jag inte varför där finns HI utgångar, samt AUX till varje kanal.. smile

HI bör vara om man använder högnivå in, t.ex högtalarutgångarna direkt från en CD utan RCA-ut.

Du verkar nöjd med steget, det verkar ju kunna krana på en hel del enligt dig.
Det är precis vad Amegahögtalare gillar.
Vårda det och slå till på ett kit. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

505 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Aha, tack så mycket för svaren då smile

Enligt uppgifter från tillverkaren ska det leverera 4x75wrms @ 4Ohm, och 2x210wrms @ 4ohm bryggat.
Står dock inte i vilken volt det är mätt i, men på ett ungefär iallafall!

Så då finns där effekt åt högtalarna när det är dags iallafall smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 september 2010
Det blir ju skillnad på ljudbilden om du väljer Q comp vs, 3.5" samt jobbare..

Köper du q-comp50 så är de viktigt att du monterar diskanten väldigt nära midbasen.

Steget räcker väl till att driva på dem helt ok. Jag gav själv mina nästan 300wrms. (drevs av ett audison) Men den prisklassen är nog lite  över din budget..

Du skrev att de hamnar i samma prisklass som JL. Skillnaden är att du får en 3.5" samt en 5" 5.25" som låter grymt bra. Med ljud som enligt mig slår de mesta fast just de produkterna är skapligt billiga. Fast 1600kr för en 3.5" är ju inte SÅ billigt.

Du kan ju fråga de återförsäljarna du varit hos va de tycker om Amega wink

505 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Ja precis. Imed att mina 5.25or sitter så pass högt upp i bilen så kommer det nog funka fint med q-comp 50 isåfall.   Enligt uppgifter vill dom ju ha 80wrms, så då borde det gå bra om jag kör bryggat ju smile

Jag ska ta mig ett snack med återförsäljarna och se vad dom säger!

Tack för att ni står ut med mitt eviga frågande, hehe smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 september 2010
jo 80wrms.. Sen att man kan mata dom med MKT mer skadar ju inte smile

505 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Nu är jag på frågehumör igen, hehe..

DLS UR5i kitsystem.  rek. pris 5249kr , nu 1990kr hos BRL.se

Hur kommer detta prisraset sig? Är det mycket bra högtalare som bara är utgående ur sortimentet, eller blev det aldrig någon hit ? Man blir ju lagom fundersam när priset är så nedsatt..

Är det något jag kanske borde investera i?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 september 2010
Helt ok system. Välljud. smile De är nog utgående. Helt klart värt de pengarna. Dock inte samma ljud som Amegat.

Du lär nog bli nöjd med dem. Men de har inte alls samma midbas osv. som Amega.

505 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Amega verkar ju i stort sett oövervinnliga..  iallafall i den prisklassen! smile

Snackade med återförsäljarna idag..  den ena säger " vi brukade sälja Amega innan, för 10 år sedan var det världsklass. nu vet jag faktiskt inte hur det är, men jag skulle ju aldrig tro att dom gör en nystart om det inte är samma kvalitet."

På andra firman sa dom " aldrig hört talas om det, säkert bara något billigt skitmärke. bättre du köper jbl.. "

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 september 2010
kristoffersson skrev:
Amega verkar ju i stort sett oövervinnliga..  iallafall i den prisklassen! smile

Snackade med återförsäljarna idag..  den ena säger " vi brukade sälja Amega innan, för 10 år sedan var det världsklass. nu vet jag faktiskt inte hur det är, men jag skulle ju aldrig tro att dom gör en nystart om det inte är samma kvalitet."

På andra firman sa dom " aldrig hört talas om det, säkert bara något billigt skitmärke. bättre du köper jbl.. "

Firma ett låter sund.

Firma två kan flyga och fara big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

505 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Så har jag alltid resonerat om båda firmorna!  big_smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 september 2010
kristoffersson skrev:

Tillåt mig små le lite. smile

Sök