7163
Sök

Värt att trimma 850n?

Ödesutmanare
389 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Hejsan! smile

Tänkte kolla lite med er kunniga här på garaget, jag äger som sagt en 850 t5a -94a.
Den har endast steg 2 chip nu och laddtryck på 1 bar, runt 285 hk.
Det var kul första tre dagarna, sedan försvann det, nu vill jag bara ha mer klös wink

Jag vill ha upp den i 400 hk, och tänkte lämna in den till någon trimfirma.
Men är de värt det? Alltså, den har gått 27tusen mil, förutom kolvar, vevstakar, slangar osv, måste man inte byta en jädra massa annat runt om? Så att de ska hålla och orka med.
Kopplingen ska bytas och Quiafe diff ska i lådan om de blir trimning.

Den ska lackas om snart, så då är den fräsch i karossen. Men många säger att de inte skulle trimma en som gått så långt. Skulle ni?

Tacksam för svar smile

MVH
Andreas

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 september 2010
Skulle nog leta efter en ny motor som har gått mindre. 27k börjar slita en del på blockets livslängd.

Nu är ju detta ingen expertrådgivning, men från det jag har läst så är Volvo's vit motorer inte de mest hållbara. Givetvis så går det ju men det är ju som sagt bäst med färska varor med andra ord.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

632 Inlägg
20 september 2010
Är du sugen på att trimma så kör på bara smile. Jag lämnade in min till TM Racing för några månader sedan jag blev ruskigt nöjd med allt dem gjorde med bilen. Om bilen gått långt är ju inte några som helst problem. När man monterar H-profils kit så byter man ju även lager, packningar m.m. så motorn blir ju nyrenoverad. Om du sedan sätter i en rejäl koppling tillsammans med Quife diff behöver du inte oroa dig för att växellådan ska rasa direkt och att kopplingen börjar slira. Angående annan utrustning som behöver är det ju självklart större turbo, spridare, lmm, annat grenrör är att föredra m.m. Men toppen behöver man inte göra något åt om man nöjer sig med 400HK.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Ödesutmanare
389 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Fire-Fox skrev:
Är du sugen på att trimma så kör på bara smile. Jag lämnade in min till TM Racing för några månader sedan jag blev ruskigt nöjd med allt dem gjorde med bilen. Om bilen gått långt är ju inte några som helst problem. När man monterar H-profils kit så byter man ju även lager, packningar m.m. så motorn blir ju nyrenoverad. Om du sedan sätter i en rejäl koppling tillsammans med Quife diff behöver du inte oroa dig för att växellådan ska rasa direkt och att kopplingen börjar slira. Angående annan utrustning som behöver är det ju självklart större turbo, spridare, lmm, annat grenrör är att föredra m.m. Men toppen behöver man inte göra något åt om man nöjer sig med 400HK.

Mvh/Tobias!

Vad kostar det ungefär? Så man vet ungefär va man har o räkna på smile
Större bromsar också wink
Vet du om de kan göra reparationer också? Någon lyftare e dålig och bör bytas, då kan de ju ta det i samma veva. Eller ägnar de bara tid till att trimma? tongue

632 Inlägg
20 september 2010
Widing_ skrev:
Fire-Fox skrev:

Mvh/Tobias!

Vad kostar det ungefär? Så man vet ungefär va man har o räkna på smile
Större bromsar också wink
Vet du om de kan göra reparationer också? Någon lyftare e dålig och bör bytas, då kan de ju ta det i samma veva. Eller ägnar de bara tid till att trimma? tongue

Jag skickar dig ett PM med prisuppgifter och lite annat smile.

Mvh/Tobias!

Ödesutmanare
389 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Skulle nog leta efter en ny motor som har gått mindre. 27k börjar slita en del på blockets livslängd.

Nu är ju detta ingen expertrådgivning, men från det jag har läst så är Volvo's vit motorer inte de mest hållbara. Givetvis så går det ju men det är ju som sagt bäst med färska varor med andra ord.

Jo, de är ju sant.
Har du någon aning om vart man kan få tag på en fräschare t5 motor? Eller är de blocket som gäller?
Eller tips på någon annan rolig motor man kan smälla i? smile

632 Inlägg
20 september 2010
Widing_ skrev:
Rinnegan skrev:

Jo, de är ju sant.
Har du någon aning om vart man kan få tag på en fräschare t5 motor? Eller är de blocket som gäller?
Eller tips på någon annan rolig motor man kan smälla i? smile

Blocken i sig brukar det aldrig vara några problem med. Att motorn gått 27k mil är inget att oroa sig för. Självklart trimmar inte bara TM Racing bilar, de utför service, reparationer, chipning och rena motorbyggen.

Här är deras hemsida http://www.tmracing.se/

Ointresserad.
936 Inlägg
20 september 2010
Allt beror på hur den varit servad och hur pass välvårdad den är.

Skulle ju aldrig få för mig o lämna in en bil för lite mer seriösa uppgraderingar när skiten gått på samma olja i 3 år och det tickar i lyftar osv...

Rannsaka dig själv hur pass fin du tycker den är. Sen är det bara hosta upp slantar!

Teabag appreciation club.

Ödesutmanare
389 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Snitch skrev:

Skulle ju aldrig få för mig o lämna in en bil för lite mer seriösa uppgraderingar när skiten gått på samma olja i 3 år och det tickar i lyftar osv...

Rannsaka dig själv hur pass fin du tycker den är. Sen är det bara hosta upp slantar!

Serviceboken är följd, och jag har gjort 2 oljebyten på 2 månader för att få de fräsch.
Lyftarna tänkte jag att de kunde byta i samma veva isf.

Ointresserad.
936 Inlägg
20 september 2010
Jaja, då är det bara åka. Inga större missljud?

632 Inlägg
20 september 2010
Snitch skrev:

Som Snitch skriver så är det ju viktigare hur pass väl omhändertagen bilen varit innan och att oljebyten m.m. är tätt utförda än att oroa sig för att motorn och blocket har gått 27k mil. Jag själv skulle också dra mig från att lämna in en bil på seriösare trimning som har t.ex. helt igentäppt vevhusventilation som har tryckt ur sig olja ur alla möjliga packningar och ställen m.m.

Ödesutmanare
389 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Snitch skrev:
Jaja, då är det bara åka. Inga större missljud?

Nej, de största missljudet är väl avgassystemet som ligger emot lite wink Haha, skämt o sido, men den tickade en del förut men det mesta försvann när jag bytte olja, och sedan bytte jag igen, så nu är det bara lite tickande.

Men om man ber de byta lyftarna, alla lager, packningar osv? Då är de väl inga störa problem?
Vevhsuventilationen är inte igensatt, men de kan de ju kolla över i samma veva? smile

Ointresserad.
936 Inlägg
20 september 2010
Ingen fara. Skulle blocket vara åt helvete så kostar ett "nytt" sånt kaffepengar.

Lyftare kostar inte skjortan heller, och packningar måste du ju byta ändå.

Summa summarum, lämna in bara. Kommer säkerligen inte vara några problem.

Ödesutmanare
389 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Snitch skrev:
Ingen fara. Skulle blocket vara åt helvete så kostar ett "nytt" sånt kaffepengar.

Lyftare kostar inte skjortan heller, och packningar måste du ju byta ändå.

Summa summarum, lämna in bara. Kommer säkerligen inte vara några problem.

Då kör jag på det och hoppas på det bästa  wink Går det åt helvete, ja då gör det det, en risk man får ta. Får inte fega ur här i livet inte, haha wink Går de bra så är de ju underbart liksom big_smile

Ointresserad.
936 Inlägg
20 september 2010
Precis smile

Sök