Behöver lite råd gällande koppling av bas till monoblock

Memoria
21 september 2010 · 282 Inlägg

Hejsan,

Jag har nu fått en ny bas på garantin, brände min förra MDS FR12W i en bandpasslåda och ska därför nu bygga en portad låda på ca 46L. Det jag har lite funderingar på är vilken ohm jag ska koppla basen i och vad det innebär.

Den har dubbla 4-ohms talspolar, alltså kan jag välja mellan 2, 4 och 8 ohm. Med lägre ohm ökar strömmen, innebär det att risken för att talspolen brinner ökar?
Kopplas till MDS Torque T3.

_DamnIt R1 driver!
21 september 2010 · 5 128 Inlägg

Eftersom du har ett T3 steg så skulle jag koppla basen i 2ohm, för 1ohm kommer du dessutom inte lyckas med utan 2 basar.

Men kör 2ohm, steget orkar ändå inte gå djupare!

Memoria
21 september 2010 · 282 Inlägg

Okej, att jag kör i 2 ohm innebär alltså att jag kan få ut mer effekt med mindre gain, eller tänker jag fel?

_DamnIt R1 driver!
21 september 2010 · 5 128 Inlägg

Nja, du får ut mer effekt iaf. För det steget lämnar 500wrms i 4ohm, och så har jag för mig det gav 700-750wrms i 2ohm.

Memoria
21 september 2010 · 282 Inlägg

Så långt är jag med, men hur mycket påverkar det basen? Vill helst köra på den säkra sidan, känner inte för att bränna basen. Men om jag kör på 2ohm och ca 50-60% gain, utan bass boost och sånt svammel så borde det väl ändå hålla utan problem? Har blivit lite väl försiktig då förra basen brann smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 september 2010 · 8 744 Inlägg

Oavsett hur du kopplar och ställer in gain, bassboost å allt annat så ska du använda hörseln för att avgöra när basen inte tål mer! I en bandpasslåda är det väldigt svårt att höra och det var troligtvis därför som du brände basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Memoria
21 september 2010 · 282 Inlägg

Yes, det är svårt att höra en bas som sitter inne i en låda i bagageutrymmet, kommer montera lådan uppåt i hatthyllan så jag kommer nog märka om det distar.

Tack för hjälpen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang