3019
Sök

[Teorifråga/rookie] Rödblock; är alltid set up lika med effekt?

42 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Kom över 2 olika motorer som gjorde mig fundersam
Ska nämnas med tanke på min förståelse av motorbyggning att jag inte byggt motor själv eller gjort mer avancerat mekande än topplocksbyte på det mesta. Dvs newbe   hmm

Set up 1

H-profil stakar.
smidda mahle kolvar.
ny högflödesoljepump.
405 topp som är portad och med större ventiler, förbränningsrummen är urgröpta för lägre kompressionsförhållande.
850cc spridare
holset hx40 turbo
50mm wastegate
K-kamaxel

Angiven effekt 270 hästar vid 1 bar

Set up 2

Planslipad topp
portad topp
större avgassventiler
Förstärkt toppakning
Polerad vev
H-profile stakar
JE-kolvar
t4-extreme grenrör
Turbonetics t61 turbo
walbro 255lt benspump
HKS ekstern wastegate
960`LMM
Volvo R-spridare (gröna)
Stor intercooler
GReddy profec2 boostcontroler
Turbotimer

Angiven effekt 261 hästar vid 0.6 bar

Frågan; vad är det som gör att set up 2 har nästan lika mycket effekt till trots för avsevärt mindre laddtryck? Kan det ha med kompressionen eller hur mycket respektive topp är bearbetad?

Båda är bänkade med papper på riktiga hästar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 september 2010
lite reflektioner...

en toppeffekt är inte intressant utan att veta mera.  Bromsades motorn över hela sitt varvtalsregister, bromsades den statiskt eller dynamiskt? om statiskt hur långa pull på varje varvtal? om dynamiskt, hur lång tid tog ett svep?  bromsades dem i samma temperatur etc.

lite dumma exempel för att åskådliggöra min poäng.

Man kan ju exempelvis bromsa en F1 bil statiskt i punkter om 500rpm mellan från 2500rpm till 7500rpm och få väldigt låga siffror medans en B230 turbo kan leverera 800hk vid 7500rpm.

Man kan bromsa dynamiskt och låta svepet ta 2sekunder, alltså tomgång till fullvarv, då får F1 bilen sina 800hk medans B230 med turbo inte hinner veva igång och få laddtryck på två sekunder = 100hk.

Så inte bara motorernas skillnader  har betydelse utan även hur man bromsar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

928 Inlägg
21 september 2010
Lite enkelt:
I grova drag dubblar man effekten med 1 Bar övertryck.
En Volvo-motor kan ju vara på 100-150hk beroende på utförande. Även om grundmotorn är den samma.
OM man utgår ifrån 100hk motorn så behövs det ca 2 bar övertryck för att nå 300 hk.
Medans i 150hk´s motorn räcker med 1 bars övertyck. (För att nå 300.)

Man kommer då ganska snart på att en trimmad motor svarar bättre på turbo än en "Svag" grundmotor.
Sedan måste förståss kompet avstämmas efter hur hög effekt man vill nå. MEN även där tål en trimmad motor mer komp, även med turbo.

Den här jämförelsen är ganska generell och har egentligen inte så mycket med Volvo att göra. Men visar dock ungefärvarför dina exempel visar som dom gör.

Mats
Senast redigerat av mats757 (21 september 2010)

42 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
mats757 skrev:
Lite enkelt:
En Volvo-motor kan ju vara på 100-150hk beroende på utförande. Även om grundmotorn är den samma.
OM man utgår ifrån 100hk motorn så behövs det ca 2 bar övertryck för att nå 300 hk.

Man kommer då ganska snart på att en trimmad motor svarar bättre på turbo än en "Svag" grundmotor.
Sedan måste förståss kompet avstämmas efter hur hög effekt man vill nå. MEN även där tål en trimmad motor mer komp, även med turbo.

Den här jämförelsen är ganska generell och har egentligen inte så mycket med Volvo att göra. Men visar dock ungefärvarför dina exempel visar som dom gör.

Mats

Ahaa.. makes sense.
Och skillnaden mellan dom två motorerna förutom turbotryck kan då tex vara utformingen på toppen eller hur bra inmaten svarar på ladd eller andra saker inte går att säga utifrån specifikationerna...?
Ref exemplen med 100/150 hk grund som då behöver 2/1 bar respektive för att nå 300 hk
I så fall så är jag med   smile

Är det en generell regel att 1 bar tryck dubblar effekten oavsett motor, grovt räknat?

Skulle önska jag kunde förstå det här bättre eller ta "Ctrl+Copy" på din hjärna   cool
Blir nog mer läsning tror jag  roll

928 Inlägg
21 september 2010
VidarM skrev:
mats757 skrev:
Lite enkelt:

Mats

Ahaa.. makes sense.
Och skillnaden mellan dom två motorerna förutom turbotryck kan då tex vara utformingen på toppen eller hur bra inmaten svarar på ladd eller andra saker inte går att säga utifrån specifikationerna...?
Ref exemplen med 100/150 hk grund som då behöver 2/1 bar respektive för att nå 300 hk
I så fall så är jag med   smile

Är det en generell regel att 1 bar tryck dubblar effekten oavsett motor, grovt räknat?
  roll

Grovt räknat ja! (+/-20% Taget ur luften...)
För liten turbo, eller Varvar mer än motorn egentligen klarar av, så har man byggt en maskin som producerar värme, men ingen effekt ut på vevaxeln. (Inte så mycket som det borde. Ett vanligt fel bland vedbodtrimmare.)

Om man nu envisas med att ladda så mycket som 2 bar, Så ger en trimning på 10 hk i den trycklösa motorn, 30 hk vid turbotryck.

Eftersom att vanlig luft har 1 bars tryck. Blir alltså 1 bar laddtryck 2 bar totaltryck i insuget.
Och således blir 2 bars laddtryck, totalt 3 bar i insuget. Alltså blir 100hk´s motorn på 300 hk med 2 bars tryck. Och 150 hks motorn på 2 bar blir på 450 hk.

Mats

Sök