7172
Sök

Stark mutterdragare som är smidig att ta med sig?

6 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Tjena. Jag och en vän till mig (som är den kunnige) håller på att förbereda min Honda Civic -93 för att bland annat göra ett kamrems och vattenpumps-byte. För att lyckas med detta så behöver jag då få bort drivaxelsmuttern (eller vevaxelsmuttern eller vad det nu kallas), som jag vet att väldigt många har haft problem med att få loss.

I just mitt fall så är bilen som sagt 17 år gammal, och muttern har heller aldrig varit borttagen, och är därmed fastrostad lik så förbannat. Vi har försökt på alla möjliga sätt att få bort muttern "för hand"/manuellt så att säga. Vi har även värmt.

Till saken; jag behöver alltså få tag på en mutterdragare som klarar av jobbet. Eftersom att det förmodligen är första och sista gången jag behöver få upp den här muttern, så har jag inte tänkt att köpa någon, utan det jag har tänkt mig är att HYRA.

Bilen i fråga står hemma i mitt garage, i långt ifrån körbart skick. Jag undrar därför om det överhuvudtaget finns en muttermaskin som klarar av detta jobb som man kan få med sig hem smidigt i en bil?
Finns det ens några eldrivna mutterdragare som kan klara av detta (jag pratar som sagt om att HYRA, så vad dom kostar är inget problem)?
Om inte, hur stor/stark kompressor/mutterdragare skulle ni tippa på att det behövs?

Kort och gott, jag behöver alltså få loss den där mutterjäveln med någon maskin jag kan hyra, utan att flytta på bilen, och även utan att hyra en lastbil för att få med mig åbäket som ska göra jobbet. Går det? Hur?

Ursäkta att tråden blev 5 gånger längre än den behövde vara. Det är sånt ni får leva med. :)
Senast redigerat av syndberg (22 september 2010)

3 259 Inlägg
22 september 2010
Jag har en "reservmuttermaskin" av varianten biltema! Deras stora som dom sålde för några år sedan(tror dom säljer den fortfarande) som går på 220volt och den är stark utav bara helskotta!(väger dock bly) Värm på ordentligt och klappa på muttern med dorn o slägga och sen ge på den med en liknande muttermaskin så får du loss den! Har lossat VÄLDIGT dåliga drivaxelmuttrar som inte haft en chans... Alltså där min femtusenkronors tryckluft mutterdragare gått bet...

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (22 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Arg Snickare
875 Inlägg
22 september 2010
Spärrskaft med entums fäste, och sen rätt hylsa. värm med gas innan, börja dra loss skiten samtidigt som någon klappar till på hylsan. hävarm på ca 1m och 100kg tryck. då släpper det mesta!
men som sagt värm! (ej värmepistol)
Senast redigerat av volvo_r-optik (22 september 2010)

KHRacing
22 september 2010
Eller så borrar du några 5mm hål i muttern från sidan & knäcker till med hylsan & ett 1-metersskaft, garanterat att den lossnar samt ej skadar gängorna.

gör heller inget alls om man råkar borra in i godset lite granna bakom muttern då där skall sitta en bricka på runt 4-6mm tjocklek bakom, Ny mutter kostar 50-lappen på honda.
http://www.geting.se/image.php/265693-borr.jpg
PS: detta förstör alltså mutterm o troligen knäcks den i 2 bitar - så här gör vi alltid på skroten iaf.
Senast redigerat av KHRacing (22 september 2010)

6 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
Eller så borrar du några 5mm hål i muttern från sidan & knäcker till med hylsan & ett 1-metersskaft, garanterat att den lossnar samt ej skadar gängorna.

Ja, något sånt alternativ var faktiskt bland det första jag tänkte på när vi inte lyckades få upp muttern efter ett antal försök. Att det borde finnas något lättare sätt där man förstör muttern, alltså. Fick dock ingen vidare positiv respons när jag gav det förslaget. :) Får väl höra igen, eftersom det enligt min logik borde funka rätt bra. Men jag är som sagt nybörjare inom allt som har med meckande att göra.

Tack för dom andra svaren också. I'll keep that in mind.

Osponsrad
1 631 Inlägg
22 september 2010
Finns finfina maskiner vid namn Ingersoll Rand att köpa. Starka som oxar de maskinerna och är dessutom batteridrivna, och väger inte mkt.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

KHRacing
22 september 2010
BudgetDunkaren skrev:
Finns finfina maskiner vid namn Ingersoll Rand att köpa. Starka som oxar de maskinerna och är dessutom batteridrivna, och väger inte mkt.

sitter det fast så är risken bra mkt större att det värmenyper ihop & förstör gängorna istället för att lossna. Bättre då att borra som jag beskrev & byta muttern

Sök