22 september 2010
Trådstartare
Tjena. Jag och en vän till mig (som är den kunnige) håller på att förbereda min Honda Civic -93 för att bland annat göra ett kamrems och vattenpumps-byte. För att lyckas med detta så behöver jag då få bort drivaxelsmuttern (eller vevaxelsmuttern eller vad det nu kallas), som jag vet att väldigt många har haft problem med att få loss.
I just mitt fall så är bilen som sagt 17 år gammal, och muttern har heller aldrig varit borttagen, och är därmed fastrostad lik så förbannat. Vi har försökt på alla möjliga sätt att få bort muttern "för hand"/manuellt så att säga. Vi har även värmt.
Till saken; jag behöver alltså få tag på en mutterdragare som klarar av jobbet. Eftersom att det förmodligen är första och sista gången jag behöver få upp den här muttern, så har jag inte tänkt att köpa någon, utan det jag har tänkt mig är att HYRA.
Bilen i fråga står hemma i mitt garage, i långt ifrån körbart skick. Jag undrar därför om det överhuvudtaget finns en muttermaskin som klarar av detta jobb som man kan få med sig hem smidigt i en bil?
Finns det ens några eldrivna mutterdragare som kan klara av detta (jag pratar som sagt om att HYRA, så vad dom kostar är inget problem)?
Om inte, hur stor/stark kompressor/mutterdragare skulle ni tippa på att det behövs?
Kort och gott, jag behöver alltså få loss den där mutterjäveln med någon maskin jag kan hyra, utan att flytta på bilen, och även utan att hyra en lastbil för att få med mig åbäket som ska göra jobbet. Går det? Hur?
Ursäkta att tråden blev 5 gånger längre än den behövde vara. Det är sånt ni får leva med. :)
Senast redigerat av syndberg (22 september 2010)