3641
Sök

Skumt elfel Alhambra -05

293 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#1
Innnan jag börjar mäta mig fram genom kablar, strömställare och reläer...

Visserligen har jag garanti på bilen men firman är inte nästgårds...
Innan den köptes hade den varit på VAG för rep/byte av något med ljuset att göra, tyvärr ger inte fakturan någon vägledning.
Hur som helst så när man vrider om nyckeln utan att starta så tänds halvljuset och instrumentbelysningen, på tidigare Sharan jag haft har det varit p-ljus till man startat motorn (Ljusvredet i o-läge) i o m detta får xeonlamporna inte tillräcklig spänning och omväxlande tänds bara vänster eller höger :-(.
Reostaten till instr belysningen funkar icke, max ljusstyrka oavsett läge (har givetvis testat med en fungerande reostat)
Startar jag motorn med ljusvredet i P läge och vrider om till o eller 1 läge sedan så tänds xeonlamporna felfritt, detta ska enligt uppgift bero på att systemspänningen är för låg med motorn avstängd.

Det känns som att man gjort någon "fuling" på verkstan alternativt av misstag kopplat fel.

Tips?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 september 2010
#2
Leta reda på vilket relä som styr xenonljusen, alternativt var den elektronikmoduklen som ev styr dessa tar sin signal ifrån.
Vill du göra en liten fuling så sätter du ett relä mellan matningen och xenondrivdonen. Klämma 85 på generatorn D-plus och Klämma 86 till 31/karossjord.


293 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
Leta reda på vilket relä som styr xenonljusen, alternativt var den elektronikmoduklen som ev styr dessa tar sin signal ifrån.
Vill du göra en liten fuling så sätter du ett relä mellan matningen och xenondrivdonen. Klämma 85 på generatorn D-plus och Klämma 86 till 31/karossjord.

Tack!
Har själv funderat i dessa banor men frågan är hur det ska fungera egentligen? Jag antar att detta är sammanvävt med problemet med instrumentbelysningen.
Med ljusvredet i 0 läge ska ju inte instrumentbelysningen tändas överhuvudtaget och i de övriga lägena ska ju styrkan kunna regleras med reostaten vilket inte funkar nu.

Frågan är därför hur ljusvredet ska matas resp vilka utgångar som ska ha spänning i vilka lägen? Någon som kan reda ut den saken? Jag antar nämligen att det är här någon har fipplat.


Sök