3105
Sök

Inkoppling + diverse frågor angående 6x9" och 4x6"/3.5" m.m

162 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hejsan!
Köpte på mig lite högtalare i veckan och har nu lite funderingar på hur jag ska använda dem i min bil.
Inköpet bestod av:
2 st Pioneer TS-A6901, 6x9"
2 st Blaupunkt GTX 462, 4x6"
2 st Blaupunkt GTX 352, 3.5"

Har tänkt att använda 6x9":orna i hatthyllan, inbygga i varsin separat låda (vill inte såga hål i hatthyllan...)
Tips på mått till lådorna?
Tänkte även på om man skulle använda en 3.5", eller ev. 4x6" om det får plats, i varje låda, skulle detta vara en bra idé? Hur skulle man då koppla inuti lådorna?

Högtalarna ska drivas med ett 2-kanals slutsteg, GAS Alpha X2.

Tack på förhand!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2010
Vad ska sakerna sitta i för bil? Lite småudda mått på elementen du köpt, 6x9orna funkar väl bak ja men kör dom för sig själva i så stora lådor som möjligt. 3,5orna bör du sätta fram, gärna tillsammans med ett par 5,25" eller 6,5" midbasar. 4x6"arna vet jag inte vad du ska göra med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

162 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad ska sakerna sitta i för bil? Lite småudda mått på elementen du köpt, 6x9orna funkar väl bak ja men kör dom för sig själva i så stora lådor som möjligt. 3,5orna bör du sätta fram, gärna tillsammans med ett par 5,25" eller 6,5" midbasar. 4x6"arna vet jag inte vad du ska göra med.

I en Volvo 850 smile
Finns det några program man kan räkna ut lådor till 6x9:or med? Vet att det ultimata är väl att sänka ner dem i hatthyllan, men vill som sagt inte "förstöra" hatthyllan wink
Finns plats i instrumentbrädan för diskanter, dock blir det mycket jobb att dra fram kablar dit från slutsteg. Skulle det gå att skarva kablarna som går till högtalarna i framdörrarna, så de även driver högtalarna i instrumentpanelen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2010
6x9orna vill ha mååååånga liter om dom ska kunna spela djupt, finns sällan parametrar på dom för att räkna ut nån exakt låda men openair (som i hatthylla) eller ca 40L/st brukar funka. Om dom inte ska spela så djupt så kan du göra mindre lådor.

Är du säker på att det är gjort för diskanter under gallren på brädan? Har för mig att det är 3,5" eller 4" där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

162 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
6x9orna vill ha mååååånga liter om dom ska kunna spela djupt, finns sällan parametrar på dom för att räkna ut nån exakt låda men openair (som i hatthylla) eller ca 40L/st brukar funka. Om dom inte ska spela så djupt så kan du göra mindre lådor.

Är du säker på att det är gjort för diskanter under gallren på brädan? Har för mig att det är 3,5" eller 4" där.

Original sitter det högtalare som är något mindre än 3.5" har jag för mig, men går nog att få ner de 3.5"or som jag har nu utan större problem. Problemet ligger i hur jag ska koppla in dem. Det är kablar fördraget, men huvudenheten har bara 4 "högtalarutångar", och de går till högtalarna i dörrarna. Finns det något sätt att koppla ihop framdörrarnas högtalare med de i instrumentbrädan?

Det går inte att göra lådor till 6x9:orna som inte är slutna? T.ex. att lådorna saknar bakstycke eller dylikt? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2010
Du skulle ju kunna koppla om lite, låta 3,5orna sitta på brädan och drivas av huvudenhetens främre utgångar och dom i dörrarna får gå på bakre utgångarna, 6x9orna på steg (om du inte ska ha baslåda). Hur ska du montera lådorna om du inte har nåt bakstycke? Det får INTE finnas någon öppning mellan konens fram och baksida, då blir det akustisk kortslutning!
Senast redigerat av ChriZtoffer (25 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

162 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du skulle ju kunna koppla om lite, låda 3,5orna sitta på brädan och drivas av huvudenhetens främre utgångar och dom i dörrarna får gå på bakre utgångarna, 6x9orna på steg (om du inte ska ha baslåda). Hur ska du montera lådorna om du inte har nåt bakstycke? Det får INTE finnas någon öppning mellan konens fram och baksida, då blir det akustisk kortslutning!

Okej, då har man lärt sig något nytt smile Då var min idé inte mycket att ha big_smile
Precis börjat intressera mig för billjud, så känner mig väldigt okunnig tongue
Men alltid kul att lära sig!

Ja det är ju ett alternativ, men då finns det inget som driver högtalarna i bakdörrarna?
Baslåda är redan inkopplat med eget steg, och som jag fattat det så går det att via "Line out" på steget att koppla in ett andra steg (självklart dra ström osv även till detta steg) wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2010
Nej om du även ska ha funktion i högtalarna bak så blir det till att tänka om, men min tanke var att 6x9orna skulle räcka bra för dom som åker där. Annars så bör du införskaffa ett steg till för att driva t.ex. högtalarna i framdörrarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök