10200 kr i service/reparation hjälp!

MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

evilaudio skrev:

MrCarfreak skrev:

Rock-Star skrev:

'
4800 vill de ha för endast oljebyte och oljefilterbyte. (vette fan om oljepluggen bytes eller ej?)

Herrejävlar va dyrt. Pluggen kostar ju bara runt 50-100:- Oljepluggen bör bytas vid varje oljebyte!

har aldrig bytt en oljeplugg i hela mitt liv big_smile

Men packning har du säkerligen bytt? På tex. audi/VW så kan man inte köpa packningen löst utan man får köpa komplett med plugg: om man nu inte har känningar hos någon firma som tillverkar gummi/koppar packningar då.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
evilaudio
22 september 2010 · 16 195 Inlägg

MrCarfreak skrev:

evilaudio skrev:

MrCarfreak skrev:

Herrejävlar va dyrt. Pluggen kostar ju bara runt 50-100:- Oljepluggen bör bytas vid varje oljebyte!

har aldrig bytt en oljeplugg i hela mitt liv big_smile

Men packning har du säkerligen bytt? På tex. audi/VW så kan man inte köpa packningen löst utan man får köpa komplett med plugg: om man nu inte har känningar hos någon firma som tillverkar gummi/koppar packningar då.

kanske nångång men då kör ja me kopparpackningar..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
zortep
22 september 2010 · 911 Inlägg

kolvas skrev:
Man lämnar inte in sin bil till till märkesverkstäder för då får man räkna med ungefär dubbla priset av exakt samma arbete & delar som hos någon liten verkstad

Jag kan garantera dig att det inte är exakt samma arbete som utförs... auktoriserade verkstäder vet nog en hel del mer om bilens bristningar osv.. och det har jag märkt när man fått bilar som varit någon annanstans......

pic up the phone, wazzzaaa
MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

zortep skrev:

kolvas skrev:
Man lämnar inte in sin bil till till märkesverkstäder för då får man räkna med ungefär dubbla priset av exakt samma arbete & delar som hos någon liten verkstad

Jag kan garantera dig att det inte är exakt samma arbete som utförs... auktoriserade verkstäder vet nog en hel del mer om bilens bristningar osv.. och det har jag märkt när man fått bilar som varit någon annanstans......

De där är bullshit!! Då vill jag att du frågar på varje märkesverkstad hur många som jobbat med samma bilmärke i mer än 5år!!

Bara för att det är en märkesverkstad betyder inte det att mekanikerna där är bättre än hos en mindre verkstad!

Ring tex. mechanum i Göteborg, merparten av mekanikerna som jobbar där har 2års ersfarenhet av tex. Saab (Själv jobbat där)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
KHRacing
22 september 2010 ·

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:

Rock-Star skrev:

'
överslagsräkning smile man måste räkna med marginaler, man kanske gnuggar bilen lite extra i tvätten.

j menar: man måste vara rätt pantad om man kör in i en gds hall för att byta olja och inte vaska bilen om man har tid övers.

men nu är tid för rån bokad hos BMW...'

edit: yes, det är en m54 smile

Ok, nej tycker den borde gå på en halvtimme kanske? Lite mer om man inte har bråttom? Sedan beror det förstås på annat med, i mitt fall gör jag så mycket jag kan hemma och byter endast olja på minuttaxa(!) i den enda hallen med lyft som finns kvar i Halmstad. Då kan man förstås korta ner tiden lite. smile

yes, men iochmed att bilen inte gått över 10000mil så känner jag att en riktig servicebok är viktigt. ända upp till 17000mil. men därefter är det ju ett helt annat värde på bilen och andra pengar inblandade.
jag vill åt den där jävla stämpeln i serviceboken. wink

Stämpeln på en Mekonomenverkstad gäller som garanti... där kostar det under hälften vågar jag påstå.

kanske läge att avboka BMW....

twin_cam Smålänning
22 september 2010 · 7 877 Inlägg

MrCarfreak skrev:

zortep skrev:

kolvas skrev:
Man lämnar inte in sin bil till till märkesverkstäder för då får man räkna med ungefär dubbla priset av exakt samma arbete & delar som hos någon liten verkstad

Jag kan garantera dig att det inte är exakt samma arbete som utförs... auktoriserade verkstäder vet nog en hel del mer om bilens bristningar osv.. och det har jag märkt när man fått bilar som varit någon annanstans......

De där är bullshit!! Då vill jag att du frågar på varje märkesverkstad hur många som jobbat med samma bilmärke i mer än 5år!!

Bara för att det är en märkesverkstad betyder inte det att mekanikerna där är bättre än hos en mindre verkstad!

Ring tex. mechanum i Göteborg, merparten av mekanikerna som jobbar där har 2års ersfarenhet av tex. Saab (Själv jobbat där)

Ja märkesverkstäder är jätteduktiga smile

Har en MB W126 inne nu på jobbet där remskivan på vevaxeln hade lossnat. Dom hade bytt vibrationsdämparen och dratt remskivan med fyra flatbrickor mellan bulten och hjulet... Istället för rätt bricka, som är tjockare och konisk...

Stämpeln hos en allbilverkstad gäller, lite tack vare EU, som garanti lika brasom märkesverkstadens stämpel.

Snart är det dags för Euro 5 också, en bestämmelse (lagstiftning) så även vi på allbilverkstäder får tillgång till mjukvaruuppgraderingar till styrdonen, och program för släpstyrdon och sånt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

twin_cam skrev:

MrCarfreak skrev:

zortep skrev:

Jag kan garantera dig att det inte är exakt samma arbete som utförs... auktoriserade verkstäder vet nog en hel del mer om bilens bristningar osv.. och det har jag märkt när man fått bilar som varit någon annanstans......

De där är bullshit!! Då vill jag att du frågar på varje märkesverkstad hur många som jobbat med samma bilmärke i mer än 5år!!

Bara för att det är en märkesverkstad betyder inte det att mekanikerna där är bättre än hos en mindre verkstad!

Ring tex. mechanum i Göteborg, merparten av mekanikerna som jobbar där har 2års ersfarenhet av tex. Saab (Själv jobbat där)

Ja märkesverkstäder är jätteduktiga smile

Har en MB W126 inne nu på jobbet där remskivan på vevaxeln hade lossnat. Dom hade bytt vibrationsdämparen och dratt remskivan med fyra flatbrickor mellan bulten och hjulet... Istället för rätt bricka, som är tjockare och konisk...

Stämpeln hos en allbilverkstad gäller, lite tack vare EU, som garanti lika brasom märkesverkstadens stämpel.

Snart är det dags för Euro 5 också, en bestämmelse (lagstiftning) så även vi på allbilverkstäder får tillgång till mjukvaruuppgraderingar till styrdonen, och program för släpstyrdon och sånt smile

Vet inte om du misstolkade mig el. ej men med mitt inlägg menade jag att märkeverkstäder inte är bättre än mindre allbilsverkstäder! Visst finns det rötägg inom allbilsverkstäder men lika många hos märkesverkstäderna - det förnekar jag inte!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

KHRacing skrev:

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:
Ok, nej tycker den borde gå på en halvtimme kanske? Lite mer om man inte har bråttom? Sedan beror det förstås på annat med, i mitt fall gör jag så mycket jag kan hemma och byter endast olja på minuttaxa(!) i den enda hallen med lyft som finns kvar i Halmstad. Då kan man förstås korta ner tiden lite. smile

yes, men iochmed att bilen inte gått över 10000mil så känner jag att en riktig servicebok är viktigt. ända upp till 17000mil. men därefter är det ju ett helt annat värde på bilen och andra pengar inblandade.
jag vill åt den där jävla stämpeln i serviceboken. wink

Stämpeln på en Mekonomenverkstad gäller som garanti... där kostar det under hälften vågar jag påstå.

kanske läge att avboka BMW....

En sak bör ni veta om många av(inte alla) mekonomen verkstäderna! Det kan i vissa fall vara dyrare än riktiga märkesverkstäder, förklaring: de flesta verkstäderna har från början varit ägda av privatpersoner, de har sedan gått med i mekonomens "franchese" och följer deras koncept med diagnos, serviceprotokoll mm. Dock ökar de ofta standard tiden för att kunna tjäna mer pengar utan att mekonomen själva får reda på det!! Har jämfört priser ganska många gånger mellan mekonomen och märkesverkstäder!

Dock hände en ganska rolig sak idag som gjorde mig lite fundersam, bad om ett kostnadsförslag på att byta ett tändlås på en seat (ringde som "privatperson") - de gav mig ett svar på att de inte kunde ge ett kostnads förslag eftersom de går efter ett tidschema i deras program.

Låter väldigt konstigt att de ej kan ge ett kostnadsförslag, ska kunderna lämna in sina bilar utan att veta vad det kostar och snällt öppna plånboken när det skickar fram notan ?? :s

Men som sagt, finns många rötägg inom denna brasch - många ser chansen att utnyttja oss som så innerligt vill att våra bilar ska fungera som de ska!

Senast redigerat av MrCarfreak (22 september 2010)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
twin_cam Smålänning
22 september 2010 · 7 877 Inlägg

MrCarfreak skrev:

twin_cam skrev:

MrCarfreak skrev:

De där är bullshit!! Då vill jag att du frågar på varje märkesverkstad hur många som jobbat med samma bilmärke i mer än 5år!!

Bara för att det är en märkesverkstad betyder inte det att mekanikerna där är bättre än hos en mindre verkstad!

Ring tex. mechanum i Göteborg, merparten av mekanikerna som jobbar där har 2års ersfarenhet av tex. Saab (Själv jobbat där)

Ja märkesverkstäder är jätteduktiga smile

Har en MB W126 inne nu på jobbet där remskivan på vevaxeln hade lossnat. Dom hade bytt vibrationsdämparen och dratt remskivan med fyra flatbrickor mellan bulten och hjulet... Istället för rätt bricka, som är tjockare och konisk...

Stämpeln hos en allbilverkstad gäller, lite tack vare EU, som garanti lika brasom märkesverkstadens stämpel.

Snart är det dags för Euro 5 också, en bestämmelse (lagstiftning) så även vi på allbilverkstäder får tillgång till mjukvaruuppgraderingar till styrdonen, och program för släpstyrdon och sånt smile

Vet inte om du misstolkade mig el. ej men med mitt inlägg menade jag att märkeverkstäder inte är bättre än mindre allbilsverkstäder! Visst finns det rötägg inom allbilsverkstäder men lika många hos märkesverkstäderna - det förnekar jag inte!

Jag menade det som ironi wink Tycker det är en hel del fuskjobb som kommer från märkesverkstäderna...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

twin_cam skrev:

MrCarfreak skrev:

twin_cam skrev:

Ja märkesverkstäder är jätteduktiga smile

Har en MB W126 inne nu på jobbet där remskivan på vevaxeln hade lossnat. Dom hade bytt vibrationsdämparen och dratt remskivan med fyra flatbrickor mellan bulten och hjulet... Istället för rätt bricka, som är tjockare och konisk...

Stämpeln hos en allbilverkstad gäller, lite tack vare EU, som garanti lika brasom märkesverkstadens stämpel.

Snart är det dags för Euro 5 också, en bestämmelse (lagstiftning) så även vi på allbilverkstäder får tillgång till mjukvaruuppgraderingar till styrdonen, och program för släpstyrdon och sånt smile

Vet inte om du misstolkade mig el. ej men med mitt inlägg menade jag att märkeverkstäder inte är bättre än mindre allbilsverkstäder! Visst finns det rötägg inom allbilsverkstäder men lika många hos märkesverkstäderna - det förnekar jag inte!

Jag menade det som ironi wink Tycker det är en hel del fuskjobb som kommer från märkesverkstäderna...

Det var de jag trodde, ville bara veta så vi var på samma nivå wink

Har också skräck exempel från märkesverkstad(sånt som inte kunden får veta)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
PoulZen
24 september 2010 · 772 Inlägg

Rock-Star skrev:
BMW vill ha 4800 för ett oljebyte med castrol SLX 0W-30.. + ny oljeplugg.

köper jag detta själv . oljeplugg för 36:- på mekomen och 980:- för 10L castrol SLX 0W-30 på mapodo.de och en 2h på GDS hallen = 1300:-

men jag vill ha den där jävla stämpeln då bilen har gått under 10k mil.

denna månad får jag leva på luft och vatten...

Känner du inte någon som jobbar på BMW då, som kan stämpla iaf?

Jag tycker inte det är fel att som jag gör som jobbar på en verkstad och har tillgång till stämpel,
att göra servicen själv och sen stämpla i serviceboken.
Men det kanske det är?

Oves_Bror
25 september 2010 · 456 Inlägg

om det räknas som originaldelar bara dom passar på bilen (är ju typ så....)
Så borde ju vilket miffo som helst få stämpla servicebok, eller?.....??.......?
Bara frågar....

growing old is mandatory growing up is optional
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 september 2010 · 6 170 Inlägg

Rock-Star skrev:
BMW vill ha 4800 för ett oljebyte med castrol SLX 0W-30.. + ny oljeplugg.

köper jag detta själv . oljeplugg för 36:- på mekomen och 980:- för 10L castrol SLX 0W-30 på mapodo.de och en 2h på GDS hallen = 1300:-

men jag vill ha den där jävla stämpeln då bilen har gått under 10k mil.

denna månad får jag leva på luft och vatten...

Är du smart så gör du som jag gör med märkes-service, köp tex olja, stift och filter själv och låt bara verkstaden göra jobbet.

Du får stämpeln men du ger inte dom chansen att råna dig pga materialet...


EDIT: MrCarfreak: Har du tex Saabs EPC så ger du bara lagerkillen på närmsta saab ÅF artikelnummret och säger till han att plocka hem det.

Riktigt skönt att ha märkesverkstädernas mjukvaror, inte för att jag nu har det för det skulle ju nästan kunna vara olagligt...   wink

Senast redigerat av TBOC_Razor (26 september 2010)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Oves_Bror
26 september 2010 · 456 Inlägg

Varför är det värt dom extra pengarna?  Slänger du ut typ 3000:- menar du för att nån gymnasie praktikant ska byta olja på din bil???  Blir bara mer och mer nöjd att jag har en äldre bil, fattar inte att det funkar så här! big_smile Dock kul för dom som äger en verkstad....

growing old is mandatory growing up is optional
Rock-Star
26 september 2010 · 2 982 Inlägg

Mekonomen vågar jag inte anlita. Om du läser på deras hemsida om deras definition av en originaldel ...

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 september 2010 · 10 427 Inlägg

..märkesverkstäder har väl allt som oftast även kundmottagare/servicerådgivare som
alla jobb går igenom. Vet inte riktigt om det alltid är till en fördel wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 september 2010 · 10 427 Inlägg

Rock-Star skrev:
4800 vill de ha för endast oljebyte och oljefilterbyte. (vette fan om oljepluggen bytes eller ej?)

Fick du med något protokoll på vilka övriga kontrollpunkter som gjordes? wink

twin_cam Smålänning
26 september 2010 · 7 877 Inlägg

Det är inte så att man blir lite glad över att en fullstor service på ens egen bil slutar under 2000 kr smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang