6385
Sök

Från b23et till b230ft

9 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Tjenare är det mycket jobb med att byta ???
Har en b23et i min bil nu men den är kass så jag funderade på att få ner en b230ft i stället
Passar styrenheten, lmm , givare mm  ????

tacksam för svar

8 297 Inlägg
29 september 2010
B23ET och B230FT har inte samma motorstyrning. Så ska man ha styrningen till ft'n så lär man byta hela kabelhärvan till motorn in klusive boxar. Och jag gissar på att allt sitter i en 740/760 Turbo? För i 700-serien så är motorhärvan ihopvävd med övriga härvan vilket gör att det är riktigt tråkigt att byta motorhärvan. Alternativet är att bara koppla ur den gamla härvan och sätta i en till som är till nya motorn.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 september 2010
Lättast är att köpa en komplett b230ft med boxar spridare och motstånd och sedan köpa en 240 elhärva för lh 2.4 alltså från 88b och uppåt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

9 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Kan man inte göra så att man tar insug och avgas från b23et och sätter över det på b230ft maskinen då ?? tycker ju att då byter man ju egentligen bara block och topp det skall väl inte spela så stor roll egentligen??? För jag vet ju att man kan kasta på ett b230Ft block på en et topp och då behöver man inte göra något?? Eller har jag fel då också ?? tack för svaren

9 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Jag menar alltså att man tar alla givare och det från et maskinen och sätter över det på ft maskinen då bör väl inte lmm märka av att det är en annan maskin i den och styrenheten får ju alla sin signaler som den vill ha så då borde det väl fungera ??

402 Inlägg
29 september 2010
bullt81 skrev:
Jag menar alltså att man tar alla givare och det från et maskinen och sätter över det på ft maskinen då bör väl inte lmm märka av att det är en annan maskin i den och styrenheten får ju alla sin signaler som den vill ha så då borde det väl fungera ??

Klart du kan ha kvar styrsystemet från b23 motorn, men är det inte mekaniskt sprut på en sån? isf måste du ta toppen från b23 motorn o sätta på b230 blocket.
Men fan b23an är jue asbra, varför byta?
Du har jue smidd vev, m-stakar o smidda kolvar i den. Renovera den istället o du har en mycket hållbarare motor än ft motorn.
//Jocke

9 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Oki  problemet jag har med maskinen är att komprtionen är skum
när jag komp testa så hade jag
cylinder 1an 8,2 , 2an 9.0 , 3an 10,1 , 4an 11.3 Gjorde olja testet och kastade i 1 msk i varje cylinder
och gjorde tester igen då fick jag 1an 9,4 , 2an 10.0 , 3an 11,1 , 4an 13.5
Så därför har jag ingen koll på vad det sitter för grejer i den egentligen
När den köpptes så sa dom att hela motorn var ny renoverad men
nu när jag hittat dom felen så vet jag inte om jag tror på det riktigt.
Sen har jag hört att man kan ladda mer turbo effekt på en ft motor för att
stakarna i en ft skall vara grövre.
Så just nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra.

HJÄLP
Senast redigerat av bullt81 (29 september 2010)

8 297 Inlägg
29 september 2010
bullt81 skrev:
Sen har jag hört att man kan ladda mer turbo effekt på en ft motor för att
stakarna i en ft skall vara grövre.

B23:an är stabilare än FT som har klart klenare grejjer. Hade det däremot varit en B230ET så hade ft'n varit starkare om man jämför.

9 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
jag har ju en b23et maskin nu
Senast redigerat av bullt81 (29 september 2010)

9 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Klart du kan ha kvar styrsystemet från b23 motorn, men är det inte mekaniskt sprut på en sån? isf måste du ta toppen från b23 motorn o sätta på b230 blocket.

Men om jag behåller mitt insug då spelar det ju ingen roll om vad det sitter för spridare på för då blir det ju B23ET spridarna.
och dom stämmer ju med min styrenhet.

402 Inlägg
30 september 2010
bullt81 skrev:

Men om jag behåller mitt insug då spelar det ju ingen roll om vad det sitter för spridare på för då blir det ju B23ET spridarna.
och dom stämmer ju med min styrenhet.

Asså har du mekaniskt sprut så sitter spridarna i toppen. det gör det på de äldre 240 turbo-bilarna iaf. vet inte alls hur ditt styrsystem ser ut eller fungerar men sitter spridarna i insuget så är det klart du kan använda toppen från ft.

Men som sagt innan så är b23an bättre om du ska trimma massor. Såg också att någon sa att den bästa var b230et. vet inte vart han fått det ifrån. ft/fk blocken klarar lika mycke dom. Vilket är ca 350hk om allt är bra inställt o renoverat.

//Jocke

9 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Asså har du mekaniskt sprut så sitter spridarna i toppen. det gör det på de äldre 240 turbo-bilarna iaf. vet inte alls hur ditt styrsystem ser ut eller fungerar men sitter spridarna i insuget så är det klart du kan använda toppen från ft.

Men som sagt innan så är b23an bättre om du ska trimma massor. Såg också att någon sa att den bästa var b230et. vet inte vart han fått det ifrån. ft/fk blocken klarar lika mycke dom. Vilket är ca 350hk om allt är bra inställt o renoverat.

Oki !!! Jag satter på en ny topp igår men n har jag bara fått det problemet att jag har jätte dåligt komp i 1.an och 2.an. Trött man blir på sig själv och litar på folk som säger att ja den är testad så du behöver inte slipa ventilerna. Men nu blir det att ta av den igen och fin mecka lite sen tusan skall den igång.
Den toppen jag fick på var en ft med fördelaren bak men den är redan ombygd för jag har ju min fördelare fram och det känns vettigare att använda den.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 oktober 2010
Snälla nån. B23ET har ej mekaniskt sprut. Den har Motronic.

Lmm före turbon och spridare i insuget. OK?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök