2238
Sök

Elfel Audi A3 1.8T - 97

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Tja!

Behöver lite hjälp med min audi a3 som det är någon sorts elfel på.
Började för ungefär en månad sen och har hållt på med jämna mellanrum, men nu har allt gett upp totalt!

Felen är att fläkten inte fungerar på något läge , hastighetsmätaren hoppar mellan 0-260 hela tiden även när jag står still , blinkers fungerar inte, vindrutetorkare fungerar inte alls.

Har kollat att det inte är något relä som är trasigt , samt alla säkringar är hela , kollat kontaktplattan bakom tändningslåset och det är inte glappt, batteriet är frächt samt har även kollat att bilen laddar som den ska och jag kan inte hitta något fel ! Har varit i kontakt med audi och dom säger att de måste felsökas ordentligt och känner att det inte är något första alternativ eftersom priset kan rinna iväg och bli väldigt dyrt.

Vore grymt tacksam för svar .

Kan även tillägga att bilen går hur bra som helst.

Det blir som det blir!

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
Att fläkten inte fungerar kan va Fläktmotorn som gett upp, mät spänning i kontaktstycket till den, under handkfacket.

så ingen av spakarna fungerar?

Att hastighetsmätaren pendlar kan bero på ett defekt kombiinstrument.

Eller så har allt med ett jord fel att göra.

svårt o peka på vad och vart,som grabbarna på audi sa man måste felsöka.

Det man inte dör av gör ont.

Administratör
2 981 Inlägg
30 september 2010
Låter som att det är fel i tändningslåset.... testat att starta bilen och sen dra nyckeln lite sakta åt startläget igen alt andra hållet och se om felet ändrar sig?

En kopp av den svarta såsen...

296 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Tacksam för svar men felet är hittat smile

Var ett relä som jag helt hade missat som var glappt , hade beteckning 216 som de stod på relät & var på 30ampere och de säljs endast av märkesverkstad så ska inhandla ett nytt imorgon ! smile

mvh

Det blir som det blir!

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
så det relät styr allt som det var fel på?

Administratör
2 981 Inlägg
30 september 2010
säkert ett strömförsörjningsrelä som går över x kontakt eller liknande.

En kopp av den svarta såsen...

296 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Jo det relät styr blinkers , torkare , hastighetsmätare , cupefläkten osv . Det relät sitter som ett avlastningsrelä till tändningslåset som de nämnda sakerna styrs av , fick iaf den förklaringen av audi verkstan . Skönt att det var ett enkelt fel , räkte med att knacka på de som hoppa det igång smile

Det blir som det blir!

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
Fan va skönt!

vart sitter den och vad heter den?  kan va bra o veta.

296 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Jo de var skönt att det var enkelt ! smile Sitter i boxen till vänster om rattstången , iaf i min bil ! Satt 7st relän där i óch alla har olika nr , och avlastningsrelät till tändningslåset hade nr 216 .

Bullen1 skrev:
Fan va skönt!

vart sitter den och vad heter den?  kan va bra o veta.

Det blir som det blir!

Sök