Säkert nån sån där monsterbas som Dreddan har byggt ihop.
Stickan: Hur mycket effekt ska den drivas med?
Har kikat på 10 liter avstämt till 45 Hz, men porten blir ju nästan oändligt lång om du tex ska trycka in 1000 W utan stor risk för flåsljud. En bas med såna värden är alltid knepig att räkna på, allting blir så konstigt i teorin.
Säkert nån sån där monsterbas som Dreddan har byggt ihop.
Stickan: Hur mycket effekt ska den drivas med?
Har kikat på 10 liter avstämt till 45 Hz, men porten blir ju nästan oändligt lång om du tex ska trycka in 1000 W utan stor risk för flåsljud. En bas med såna värden är alltid knepig att räkna på, allting blir så konstigt i teorin.
10 liter ger i teorin ganska peakad kurva, vilket du väl är ute efter. Portarean skulle behöva ligga på kanske 100 cm2 för att inte få rejäla flåsljud, men portlängden blir ju uppåt 1,5 meter. Vill man få ner portlängden till högt 50 cm så bör volymen hamna på typ 30 liter eller liknande, men då får kurvan en sån där "superpeak" (jättesmal topp på 11-12 dB eller mer) som kanske inte funkar i verkligheten.
Jag har försökt räkna på lådor med superpeakade kurvor åt folk, men slutresultaten har inte blivit bra. Därför undviker jag helst den sortens uträkningar.
10 liter ger i teorin ganska peakad kurva, vilket du väl är ute efter. Portarean skulle behöva ligga på kanske 100 cm2 för att inte få rejäla flåsljud, men portlängden blir ju uppåt 1,5 meter. Vill man få ner portlängden till högt 50 cm så bör volymen hamna på typ 30 liter eller liknande, men då får kurvan en sån där "superpeak" (jättesmal topp på 11-12 dB eller mer) som kanske inte funkar i verkligheten.
Jag har försökt räkna på lådor med superpeakade kurvor åt folk, men slutresultaten har inte blivit bra. Därför undviker jag helst den sortens uträkningar.
Vad tror du, vill du chansa?
Ligger Dolly Parton på rygg? , Är grodans arsle vattentätt? ,Är det alltid nice price på burger king?....Ja , du har väll hört reklamen du med?
Klart som fan att vi chansar!
Även 4de ordningen kan vara intressant,om nu basen funkar för d
Basreflex: 30 liter netto med 150 cm2 port (25 x 6 cm i uträkningen), totala portlängden är 61 cm för 45 Hz avstämning. Med 6" port blir röret ca 74 cm och sedan trattar.
Bandpass (4:e): Sluten kammare: 5 liter netto Portad kammare: 30 liter netto Port: 150 cm2 (25 x 6 cm i uträkningen) som är 52 cm lång totalt, eller 6" med 62 cm långt rör och sedan trattar.