4789
Sök

Lådtips soundstream splx 154

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Tjena. behöver ny låda till min stackars soundstream splx 154

Har nu 120l, 2st 4" basportar 30cm långa inkluderat trattar.

Frågan är om den är optimal. Dock spelar den högt men vill ha ut mer. för de känns som de.

Om de går så en basreflex o en 7 ordningens ^^ min far vill försöka på sig en sådan xD

Anledningen först o främst e att det e en låda byggd av en som "kunde" bygga lådor. byggd för ett par år sen. o all tätning har gått åt helvete så funderar på och täta lådan helt 100 o fortsätta föra oljud ^^

Specc:

T/S Specs  SPLX‐154
Fs (hz)  40.35
Qms 8.149
Vas (3ft)  1.752
Cms (mm/n)  0.048
Mms (g)  325.7
Rms (kg/s) 10.13
Xmax (mm) 14
Xmech (mm)  21
Dia (in.) 12.99
Sd (2in)  132.6
Vd (3ft)  0.068
Qes  0.607
Re (ohms) 4.4
Z (ohms) 4
BL  24.46
Pe (watts) 1000
Qts 0.565
No  0.518
1w/1m SPL  89.29
2.8v SPL  91.87
VC DIA (IN)  3
VC (Ohms)  QVC 4
M‐vd (3ft)  0.13
Cut‐out (in)  14.125
Depth (in)  8.625
Senast redigerat av TooS (4 oktober 2010)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

21 761 Inlägg
4 oktober 2010
120 liter basreflex borde funka bra. Visst kan du prova med större låda, men det är inte säkert att den spelar så väldigt mycket högre. smile

7:e ordningens bandpass, menar du en sån med port ut ur båda kammarna?

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
120 liter basreflex borde funka bra. Visst kan du prova med större låda, men det är inte säkert att den spelar så väldigt mycket högre. smile

7:e ordningens bandpass, menar du en sån med port ut ur båda kammarna?

Jag har ingen aning hur min far menar. smile Han gnäller om en sådan hela jefla tiden.

O hur tänkte du förresten?? tongue Om du orkar rita eller visa för de kan vara intressant o se va gamlingen tycker det ska vara smile

Kan du säga var min peak e med min låda??

Mvh TooS

21 761 Inlägg
4 oktober 2010
www.drkrupp.se/hifi/box_bandpass.html  Kolla på typ 2, det är en så kallad 7:e ordningens låda. Egentligen heter den 6:e ordningens bandpass. smile

Avstämningen på din låda är troligen runt 40 Hz eller lite lägre, peaken ligger nog några Hz ovanför avstämningen.

Jag har "för skojs skull" räknat på båda varianterna av bandpass, men lådorna blir stora. wink
Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2010)

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
tell me more big_smile dom såg roliga ut. Får man ut mer tryck om man kör bandpass?? aldrig provat men tja min far säger de. men tycker nog mer om basreflex big_smile

21 761 Inlägg
4 oktober 2010
Bandpasslådorna spelar med ett ganska begränsat frekvensomfång, därför kan de bara användas till baslådor för att få vettiga resultat. Det går att få ordentligt tryck, speciellt med 6:e ordningens bandpass, men lådtyperna är knepiga att få till riktigt bra.

Ljudkvaliteten är inte lika bra som med slutet, men får man till en bra lådkonstruktion så kan 4:e ordningens bandpass (den med port bara ur ena kammaren) få liknande ljudkvalitet som en relativt bra basreflex. 6:e ordningens är extra svår att få till över huvud taget, det gäller att parametrarna stämmer ganska bra.

Om din far verkligen vill testa bandpass så kan jag skriva förslag på båda varianterna. smile

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Det vore väldigt uppskattat. Han måste ha något och göra wink

Jag tackar så mycket o håll tummarna att han inte förstör mina stackars saker då de gör ja väldigt bra själv xD

21 761 Inlägg
4 oktober 2010
4:e ordningens:

Sluten kammare: 60 liter netto
Portad kammare: 120 liter netto
Port: 2 st 6", rören görs 13 cm och sedan trattar i båda ändar
====================================================================
6:e ordningens:

Bakre kammare: 110 liter netto
Främre kammare: 120 liter netto
Port bakre kammare: 1 st 6", röret görs 21 cm och sedan trattar i båda ändar
Port främre kammare: 2 st 6", röret görs 6 cm och sedan trattar i båda ändar
====================================================================
Båda lådorna är uträknade för att spela högt och har relativt smalt frekvensomfång i teorin, musiken kan då låta lite trist. Men vi får väl se vad verkligheten visar, jag hoppas att de låter någorlunda iaf. smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2010)

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Oh ja jäääävlar xD Det va riktigt stora lådor. men nu vet han iallafall så får vi se när han vågar. Nu ska han få bära eller brista den stackarn.

Ska nog ta och sponsra med material hihihi. då e de la bäst o ta o göra 6:e ordningen först.

Fan nu blev tillochmed jag sugen på o bygga xD

Tusan. Tackar så hjärtligt.

Sök