328i är underbar, äger en själv och den duger utmärkt med både en och två hundar men TS skriver att han inte är bilintresserad och då är frågan hur intresserad han är av att köra bil. Är det ett nöje eller ett nödvändigt ont? Jag förstår det som att det är mer ett transportmedel han är ute efter. Om så är fallet är en rolig vagn C-segmentsbil som 328i både klumpig och onödig för TS, för mest stadskörning gör han mycket bättre i att köpa en liten bil tror jag.
Småbilar är ett smidigt val men ärligt talat är de flesta alternativen burkiga och tråkiga, tänker på tex. en vanlig VW Polo/Golf med grå billig hårdplast och halvdana säten.
Ett alternativ som känns som en stor bil att köra och har rejäla bekväma stolar och (för att vara en småbil) riktigt hyfsad upplevd kvalité är Mercedes A-klass. Andra fördelar är att man fälla eller ta ur baksätet och på så vis skapa sig ett lastutrymme som slår Volvo V70 på fingrarna och dessutom är den konstruerad på ett sätt som gör den väldigt säker: Krocksäkerheten är hög som i en stor bil, flera aktiva säkerhetssystem (B.la Antisladd och bromskraftsförstärkare) är standard, man sitter högt med bra sikt och bilen är med sina 3.5m smidig att köra.
A-klass är på många vis en kanonbil, men den har sina nackdelar med: I låg fart är den stötig, bilen sätter säkerheten framför allt och är ingen bil man kör aktivt med, och ett par kvalitetsmissar; Startmotor och generator är svindyra att byta, Lmm går lätt sönder och är dyr samt att den gärna rostar.
Vid besiktning är däremot det överlägset vanligaste felet trasiga lampor, förmodligen för att det är fruktansvärt knepigt att byta dessa på en A-klass.
Men eftersom du inte är intresserad av att leka Schumacher är dessa kanske inga direkta nackdelar för dig? Den stora fördelen är att det är en av få småbilar som inte känns billiga och burkiga, alternativet stavas Audi A2 men den har sina nackdelar den med (bl.a ett lutande akterparti som förtar både sikten bakåt och lastutrymmet).
Nåja, jag tipsar om Mercedes A-klass W168 i alla fall. Är det intressant fråga gärna så har jag lite mer tips om vilket motor man bör välja etc.

Edit: Är kanske svårt om man bara skriver ett modellnamn, lägger upp en bild som ex. istället:
![https://www1.garaget.org/archive/94/93375/168150/large_168150-2025767.jpg]()