asså typ va jag vet så finns det olika, har du förgasare på bilen?
im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
den ska vara laglig, är du säker på det har hört att man inte måste göra något av det du sa
Sådana är reglerna. Du får inte konvertera en motor såvida du inte skaffar avgascertifikat på den ( miljontals kronor och tester ).
Myndigheterna vill att man inte ska byta motor i fordon överhuvud taget, men på fordon fram till -93 får man byta motor från original till vilken annan motor man vill såvida den uppfyller de krav jag skrev ovan, en helt original orörd motor med tillhörande växellåda med katalysator och lambdajusterad insprutning, detta för att uppmuntra till att göra gamla bilar mer miljövänliga.
Enklast är att ta en b230fk/ft från en 940 och hänga ner i 240:in. Då tar man kabelstam från en 240 yngre än -88 och kopplar in, då dessa passar rakt på turbomotorn och är till skillnad mot 940:ins eget system löstagbart. 940:ins är sammanvävt med resten av elsystemet i bilen.
Jag trodde bara det var att sätta dit en turbo avgasrör mm sedan registreringsbesiktiga eftersom ja vet andra folk som har gjort det och fått igenom den.
Ska den vara laglig måste du sätta i en komplett turbomotor med katalysator och lambdastyrd bränsleinsprutning.
Bensinskallen skrev:
Myndigheterna vill att man inte ska byta motor i fordon överhuvud taget, men på fordon fram till -93 får man byta motor från original till vilken annan motor man vill såvida den uppfyller de krav jag skrev ovan, .
Litet tillägg. motorn får inte överstiga vissa effektgränser. som ex på 200 serien så är det 220hk och 275Nm om man har ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel. utan dessa så är maxeffekten 200hk och 218Nm såvidare man inte bygger till ombyggt fordon
Senast redigerat av Seth (8 oktober 2010)
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
1: Folk ljuger/skryter 2: Folk har hört det av andra som har hört det sin kusin som har hört det av någon annan. 3: Det finns fall där besiktingsmän har blivit fällda för att ta tagit emot mutor för att godkänna bilar. 4: Man kan ha tok-tur och halka igenom (vilket inte gör konverteringen lagligare) 5: Det är gjort på en bil före 1975 eller på tex ett amatörbyggt fordon. 6: Dom har skitit att besikta (som jag gjorde tex) 7: Dom plockar bort det när dom skall besikta.
vad ja läser från dig så vet du inte någonting ang turbo. Grenrör å dp e de lättaste. Funderat på hur turbon ska få olja? Returen? Intercooler? Avlastningsventil? etc etc etc?
Om du söker på Turbokonvertering antingen här eller google så hittar du massor. Läs på innan. Sedan köper du ett färdigt turbokitt för volvo 240~ så sätter du igång.
kan nog hitta en på blocket men det är något som är hämtat lite här och var. Jag håller på med att turbokonvertera min bil och det är MYCKET mer än att byta grenrör. Som nån skrev innan med downpipe laddtrycksstryning måste ha mer bränsle och det räcker inte att bara byta till större spridare. Då kommer den gå fett på låga varv. Det betyder en mappning eftersom ditt sytem inte finns med turbo så måste det läggas in. Köp en motor från 940 turbo om du ska göra det lätt för dej. Nu verkar det inte som du är väldigt insatt i hur det funkar med turbo och liknande så sök här på forumet. In nån tråd har jag nämnt böcker som är guld värda att läsa innan man börjar med trim och sånt.